تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۱۳۳۹۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازده خرید سهام منابع‌محور بورس، بیشتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی است

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: درصورتی که افراد با دیدگاه سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند و سهام منابع محور را در پرتفوی خود قرار دهند، بازده مناسبی نسبت به بازارهای موازی در بلندمدت به دست خواهند آورد.
بازده خرید سهام منابع‌محور بورس، بیشتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی است

بازده خرید سهام منابع‌محور بورس، بیشتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی است

به گزارش می متالز، اسماعیل بیات، گفت: ایران هم‌اکنون می‌تواند با دو قدرت بزرگ یکی در غرب یعنی آمریکا و دیگری در شرق یعنی چین توافقی بزرگ داشته باشد، چین اکنون یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی جهان به شمار می‌آید و می‌تواند در آینده نیز قدرت برتر اقتصادی باشد.

وی با اشاره به پیشینه مذاکرات ایران و آمریکا افزود: در گذشته توافقی که با آمریکا در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه مسائل هسته‌‌ای انجام شد، نتیجه مذاکرات به توافقی ختم شد که ثمره آن را اکنون مشاهده می‌کنید، با این حال بهانه‌تراشی‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و اکنون به مباحث دیگری رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همکاری‌هایی که می‌تواند بین ایران و چین وجود داشته باشد طبق پیش‌نویس قرارداد ۲۵ ساله خواهد بود و در طول این مدت منافع مشترکی را برای دو کشور به همراه خواهد داشت، در این پیش‌نویس، نکته‌ای منفی دیده نشده است.

بیات گفت: توافق‌های یادشده افزون بر آثار سیاسی نتایج اقتصادی  در پی خواهد داشت، در صورتی که توافقی بین ایران و چین انجام شود تا در زیرساخت‌های ایران سرمایه‌گذاری کند و در ادامه با توسعه این بخش‌ها منجر به تغییر وضع اقتصادی از بخش خدمات به صنعتی شود نتایج بسیاری به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این نتایج در بازار سرمایه نیز اثر خواهند داشت، به‌گونه‌ای که هر کدام از توافق‌ها سبب رشد صادرات، بهبود فناوری که سرانجام بر همه شرکت‌ها تأثیر خواهند داشت. برفرض اینکه توافقی بین ایران و آمریکا رخ دهد، در ادامه گشایش‌هایی همچون فروش نفت و ورود سرمایه‌‌های خارجی را با خود به همراه خواهد داشت.

تأثیر توافق‌های احتمالی بر بازارهای موازی در ایران

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تأثیر این توافق در صورت وقوع هرکدام از گشایش‌ها می‌تواند شامل کاهش قیمت ارز، کاهش نرخ طلا و قیمت مسکن، کاهش انتظار تورمی مردم باشد بنابراین سرانجام بر رشد شرکت‌های تولیدی تأثیر مثبت خواهد داشت که بخشی از آن‌ها در بورس قرار دارند، از این رو در صورت اتفاق هر کدام از این دو توافق احتمالی آثار مستقیمی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

بیات درباره آثار نبود توافق بر اوضاع اقتصادی گفت: درصورتی که هیچ کدام از توافق‌های مطرح شده رخ ندهد، تنگناهای ارزی بیشتر می‌شود، همان طور که مشاهده می‌شود، این نرخ همواره صعودی است زیرا کشور برای واردات مواد اولیه خود به ارز نیاز دارد بنابراین واردات محور است و درصورتی که نیاز خود را از واردات تأمین نکنیم با مشکلاتی دو چندان روبه‌رو می‌شویم.

مطلوبیت بازار سرمایه برای سرمایه‌های خرد

وی درباره نحوه تعیین بازار سرمایه‌گذاری گفت: مورد انتخاب باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ تأثیری بر قدرت خرید افراد نداشته باشد، قدرت خرید در بازار مسکن بسیار محدود شده است، اما در بازار سرمایه همچنان وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با ذکر نمونه‌ای توضیح داد: فرض کنید شخصی اکنون یک میلیون تومان نقدینگی دارد. این فرد می‌تواند اکنون سهام «خودرو» ۲۶۰ تومانی را بخرد اگر فرض کنیم سال آینده قیمت ارز به رقم‌هایی بالاتر از سطوح کنونی و قیمت سهام «خودرو» به ۵۰۰ تومان برسد، همچنان قدرت خرید این فرد با یک میلیون تومان در بازار سرمایه وجود دارد.

بیات عنوان کرد: در شرایط فرضی یادشده نیز بازار سرمایه همچنان محل سرمایه‌گذاری به‌ویژه مبالغ خرد خواهد بود، در شرایط اخیر بازار سرمایه نوسان‌هایی را تجربه کرد که از لحاظ روحی و روانی بر افراد اثر داشته است.

وی با تأکید بر نحوه سرمایه‌گذاری صحیح در بازار سرمایه اظهار کرد: درصورتی که افراد با دیدگاه سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند و سهام منابع محور را در پرتفوی خود قرار دهند، بازده مناسبی نسبت به بازارهای موازی در بلندمدت کسب خواهند کرد.

عناوین برگزیده