تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۳۵۰۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری10 هزار میلیارد تومانی در صنعت مازندران/ وجود 275 معدن دارای پروانه در استان

می متالز - رئیس سازمان صمت مازندران گفت: امسال مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش صنعتی حدود ۳۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم استان مازندران ۱۰ هزار میلیارد تومان است؛ حدود ۲ میلیون نفر پروانه اشتغال دریافت کردند، یک میلیون و ۹۹۳ هزار نفر پروانه اشتغال در بخش صنعت که از این تعداد ۸۳ هزار و ۷۲۸ نفر در مجموعه صنعت کار می‌کنند.
سرمایه‌گذاری10 هزار میلیارد تومانی در صنعت مازندران/ وجود 275 معدن دارای پروانه در استان

سرمایه‌گذاری10 هزار میلیارد تومانی در صنعت مازندران/ وجود 275 معدن دارای پروانه در استان

به گزارش می متالز، حسینعلی قوانلو عصر امروز در نشست مجمع نمایندگان در سازمان صمت، بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه ارائه توضیحاتی در بخش صنعت و معدن و تجارت و آشنایی نمایندگان مجلس و بیان ضرورت همراهی و همدلی است.

وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان بر لزوم اجرایی شدن بحث‌هایی همچون تعیین تکلیف یارانه آرد و گندم، نظارت‌ها، مطالبه‌گری در بحث اکتشاف معادن، لزوم عملی شدن قوانین در شهرک‌ها و تعدیل هزینه‌ها، تاکید کرد و از نمایندگان کمک خواست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران ادامه داد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه، نیازمند همکاری و تعامل هستیم، استان مازندران یکی از استان‌های شمال کشور به‌شمار می‌رود که در گذشته با ممنوعیت ایجاد صنایع مواجه بود به همین علت احداث واحدهای صنعتی در این استان نوپا است.

رئیس سازمان صمت مازندران اعلام کرد: امسال مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش صنعتی  حدود  ۳۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است که سهم استان مازندران ۱۰ هزار میلیارد تومان است؛ حدود ۲ میلیون نفر پروانه اشتغال دریافت کردند، یک میلیون و ۹۹۳ هزار نفر پروانه اشتغال در بخش صنعت که از این تعداد ۸۳ هزار و ۷۲۸ نفر در مجموعه صنعت کار می‌کنند.

این مسؤول ادامه داد: در مازندران ۲۵۷ معدن دارای پروانه بهره‌برداری داریم، در استان واحدهای صنعتی با اشتغال بالای ۵۰ نفر محدود و  حدود ۱۸۰ واحد است، ما در بخش تعداد واحدهای صنعتی رتبه هشتم کشور و از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری رتبه چهاردهم کشور را داریم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه متوسط زمان صدور مجوزهای صنعتی در کشور ۹ الی ۱۱ روز است، ما در استان مازندران سال ۹۸، ۹۹ این عدد را به ۲ و نیم روز رساندیم تا گامی در جهت بهبود فضای کسب و کار برداریم، البته پروانه صدور جواز در بخش صنفی میانگینش در کشور ۴۵ روز بود که ما امسال هدف‌گذاری کردیم تا جایی که دستمان باز است این عدد را کاهش دهیم.

قوانلو اضافه کرد: تعداد کل واحدهای صنعتی ما که الان پروانه معتبر دارند حدود ۲ هزار و ۵۹۷ واحد هستند مابقی که شهرک‌ها هستند پروانه معتبر ندارند، میانگین واحدهای تعطیل ما در سطح استان ۳۰ درصد است، البته ۵۹۰ واحد از یک سال پیش تاکنون تعطیل بوده است.

رئیس سازمان صمت مازندران گفت: بالغ بر ۳ هزار و ۴۵۰ طرح در سطح استان داریم که از ما مجوز دریافت کردند ولی فعال نیستند در صورتی که تا یک سال پس از اخذ مجوز فعال نشوند از طرف سامانه مجوزشان باطل خواهد شد، این افراد روزانه به دنبال اخذ مجوزها می‌آیند، همچنین ۸۳  هزار و ۸۲۷ نفر شاغلینی هستند که با پروانه کار می‌کنند‌.

این مسؤول بیان کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی مرکبات ما در استان ۱۴۰ هزار تن است،  پارسال در بحث مرکبات ۳۰ هزار تن خرید داشتیم، اگر ما بتوانیم به ظرفیت ذخیره‌سازی مرکبات در استان بی‌افزاییم میزان کمتری خرید خواهیم داشت.

وی اذعان داشت: در حوزه طرح‌ها، ۶۸۹ طرح بالای ۶۰ درصد در استان داریم که ۲۱ هزار شغل ایجاد خواهد کرد، امسال از یک طرح ۲ هزار میلیارد تومانی بهره‌برداری کردیم، بهره‌برداری از طرح پایانه روماک که یکی از آرزوهای استان است هدف‌گذاری شده است، امیدواریم طی دو ماه آینده فاز اولش به بهره‌برداری برست، تکمیل پایانه شیلات هم که نیاز به کار جهادی دارد.

قوانلو متذکر شد: ۲۱ درصد از تولید ناخالص داخلی در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی تامین می‌شود، در بخش صنعت باید به سمت صنایع تبدیلی حرکت کنیم، امکانات زیربنایی شهرک‌های ما دیگر جوابگو نیست، طرح‌های هزار هکتاری بهشهر می‌تواند تحول ایجاد کند و میزان تولید شهرک‌های صنعتی ما را افزایش بدهد.

رئیس سازمان صمت اعلام کرد: در ۶ ماهه سال ۹۹، در سطح کشور در حوزه صدور جواز تاسیس از رشد برخوردار بودیم و تعداد ۴۲۷ مجوز به ۵۴۱ جواز رسید که نشان‌دهنده بهبود امید در سطح استان است، همچنین رشد ۲۷ درصدی سرمایه‌گذاری، ۳۹ درصدی میزان اشتغال را داشتیم.

این مسوول یادآور شد: در بحث کاهش صادرات برنامه داریم تا از بار مالی واردات کم کنیم تاکنون ۳۱ دلار بومی‌سازی شده امیدواریم این برنامه را ادامه بدهیم، میانگین تورم در استان ۲۵/۷ درصد است البته از درصدش در کشور پایین‌تر است.

وی گفت: مازندران به لحاظ میزان اشتغال رتبه ۱۱ کشور را دارا است، ۴/۴ درصد واحدهای صنعتی در استان مازندران داریم، از لحاظ میزان سرمایه‌گذاری ۲/۶ درصد سرمایه‌گذاری انجام شده و ۲/۸ درصد از شاغلین در این بخش صنعتی فعالیت دارند که نشان‌دهنده کاهش میزان سرمایه‌گذاری است از این رو باید به سمت احداث واحدهای بزرگ برویم.

عناوین برگزیده