تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۳۵۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نگرانی از مازاد عرضه لیتیوم، عامل افت ارزش سهام شرکت‌ها

شرکت QMC بیشترین میزان سوددهی را در میان شرکت‌های لیتیومی دارد

می متالز - طی چند سال اخیر، قیمت لیتیوم به علت تقاضای شدید برای باتری‌های لیتیوم - یون مورد استفاده در تولید وسایل الکتریکی، افزایش یافته است، اما برخی اخبار منتشر شده در ابتدای سال 2018، حاکی از احتمال مازاد عرضه در بازار لیتویوم بود. این موضوع منجر به ایجاد نگرانی در میان سرمایه‌گذاران این فلز شده است؛ به‌نحوی که قیمت سهام برخی شرکت‌ها کاهش یافته است. با این حال شرکت‌های بزرگ در حال تلاش برای حفظ ارزش سهام خود هستند.
شرکت QMC بیشترین میزان سوددهی را در میان شرکت‌های لیتیومی دارد

به گزارش می متالز، آنچه موجب ایجاد نگرانی در بازار شده؛ معامله‌ای است که به‌طور گسترده بین سازمان Corfo و شرکت SQM به‌عنوان برترین تولید‌کننده لیتیوم جهان در کشور شیلی، برای افزایش تولیدات لیتیوم این شرکت بسته شده و در کنار آن بررسی چشم‌انداز لیتیوم توسط شرکت مورگان استنلی مبنی بر احتمال وقوع مازاد عرضه این کالا در جهان موجب افزایش این نگرانی شده است. در نتیجه، این پیش‌بینی باعث شد تا بسیاری از بازارهای سهام‌های لیتیوم در 3 ماه اول سال 2018 با کاهش ارزش مواجه شوند.

با این حال دیده می‌شود که برخی از شرکت‌ها هنوز هم در معیار سالانه، ارزش سهام خود را حفظ کرده‌اند. در این گزارش سایت فلزات آنلاین نگاهی به بازارهای سهام‌ برتر لیتیوم در بازار کانادا (TSX وTSXV) انداخته است. قیمت‌های سهام، آخرین قیمت‌ها تا روز 17 فروردین (6 آوریل) هستند.

 

بهترین شرکت‌های سهامی لیتیوم در TSX:

1 - شرکت Orocobre با نماد ORL

قیمت هر سهم: 4.93 دلار کانادا؛ میزان سود سالیانه (2018) : 71.28 درصد

شرکت استرالیایی Orocobre که پروژه‌های ساخت و بهره‌برداری لیتیوم خود را در کشور آرژانتین انجام می‌دهد، در زمینه پروژه‌های پتاس و بور نیز فعالیت دارد. عملکرد اصلی شرکت Orocobre در تولید لیتیوم و شامل طراحی و اجرای تأسیسات و فرآیندهای تولید لیتیوم در بزرگ‌ترین معدن لیتیوم آرژانتین Olaroz در شمال این کشور، و نیز تولید ماده معدنی بوراکس (Borax) در آن است.

2- شرکت Lithium Americas با نماد LAC

قیمت هر سهم: 6.25 دلار کانادا؛ میزان سود سالیانه (2018): 34.41 درصد

شرکت صنعتی و معدنی Lithium Americas، به همراه شرکت شیلیایی SQM، مشغول به انجام طرح‌های توسعه‌ای معدن Cauchari-Olaroz واقع در آرژانتین هستند. این شرکت‌ها فعالیت‌های توسعه‌ای خود را از طریق مشارکت 50 درصدی با شرکت آرژانتینی Minera Exar پیگیری می‌کنند. شایان ذکر است که شرکت Lithium Americas مالک 100 درصدی در پروژه لیتیوم نوادا (Lithium Nevada project) در مجموعه واحدهای تولیدی RheoMinerals است. این واحدها تولیدکننده روان‌کننده‌های مورد استفاده در صنعت حفاری نفت نیز هستند.

 

بهترین شرکت‌های سهامی لیتیوم در TSXV:

1 - شرکت صنعتی و معدنی QMC Quantum Minerals با نماد QMC

قیمت هر سهم: 0.58 دلار کانادا؛ میزان سود سالیانه (2018): 329.63 درصد

شرکت صنعتی و معدنی QMC Quantum Minerals که در استان Manitoba کانادا واقع شده است. فعالیت‌های خود را در منطقه Cat Lake به انجام می‌رساند. Cat Lake، که در زمینه فلزات گران‌بها و نادر نیز دارای مناطق اکتشافی مناسبی است یکی از مناطق مناسب تولیدات لیتیوم است. QMC در حال تکمیل اکتشافات خود در این منطقه است. این شرکت از بین شرکت‌های مورد بررسی، بیشترین میزان سوددهی سالیانه را پیش‌بینی کرده است.

2 - شرکت Lithium Energi Exploration با نماد LEXI

قیمت هر سهم: 0.44 دلار؛ میزان سود سالیانه (2018): 137.84 درصد

شرکت Lithium Energi Exploration یک شرکت اکتشافی صنعتی و معدنی است که طراح پروژه‌های اکتشاف، استخراج و توسعه معادن لیتیوم در آرژانتین است. این شرکت در تورنتو مستقر است و دارای دفاتری در دالاس، تگزاس و ایالت کاتامارکا (Catamarca) در آرژانتین است.

3 -  شرکت Power Metals با نماد PWM

قیمت کنونی هر سهم: 0.64 دلارکانادا؛ میزان سود سالیانه (2018): 120.69 درصد

شرکت Power Metals یک شرکت معدنکاری چندگانه است که بر اکتشاف، استخراج و توسعه پروژه‌های معادن و تولید محصولات با خلوص بالا متمرکز است. این شرکت در تولید لیتیوم و همچنین فلزات و مواد معدنی فعالیت دارد.

عناوین برگزیده