تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۱۳۶۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

جزئیات کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی در سال 97

می متالز - در سال حمایت از کالای ایرانی که بر اساس وعده رئیس جمهور قرار است حمایت از تولید ملی بیشتر از شعار جنبه عملی به خود بگیرد، برخلاف مخالفت های متعدد انجمن تولیدکنندگان فولاد و ایمیدرو، دولت تعرفه واردات ورق های گرم، سرد، پوشش دار و چند محصول فولادی دیگر را کاهش داد.
جزئیات کاهش تعرفه واردات محصولات فولادی در سال 97
اما جزئیات این تغییر تعرفه ها چیست؟

به گزارش می متالز، تعرفه واردات ورق های گرم تا سایز 4.75 میلیمتر و همچنین ورق های گرم عریض با عرض بیشتر از 1850 میلیمتر با یک پله 5 درصدی کاهش روبرو شده و به 10 درصد رسیده است. همچنین ورق های API مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هم از کاهش 5 درصدی تعرفه واردات مصون نمانده و تعرفه واردات آن هم به 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

تعرفه واردات ورق های سرد با ضخامت بین 0.5 تا 1 میلیمتر هم با یک پله کاهش از 20 درصد به 10 درصد رسیده است.

ورق های قلع اندود کمتر از 0.5 میلیمتر هم مشمول 11 درصد کاهش تعرفه شده و عدد 15 درصد در جلوی تعرفه این محصول درج شده است.

تعرفه واردات ورق های با پوشش آلومینیوم و روی هم با کاهش 6 درصدی به 20 درصد رسیده است.

فقط ورق های فولادی نیستند که قربانی کاهش تعرفه شده اند بلکه برخی از مفتول های آلیاژی هم از دم تیغ کاهش تعرفه گذرانده شده اند که به طور مثال مفتول های سرد کشیده آنیل و فسفاته شده با قطر 2 تا 35 میلیمتر که در صنایع مختلفی همچون پیچ و مهره کاربرد دارند هم با 11 درصد کاهش تعرفه روبرو شده و تعرفه واردات آن ها به 15 درصد رسیده است.

باید توجه داشت که اعداد فوق الذکر که اصطلاحا با نام تعرفه عنوان می شوند، مجموع حقوق ورودی و تعرفه واردات است و این یعنی به طور مثال تعرفه واردات ورق های سرد که بیش از 2.5 میلیون تن ظرفیت خالی در کشور وجود دارد، فقط 10 درصد است و 5 درصد مابقی حقوق ورودی است که به همه کالاها تعلق می گیرد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده