تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۶
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۳۶۷۶۴
سرویس خبر : انرژی

تاثیر بهره‌وری انرژی بر اقتصاد کشور

می متالز - داود یوسفی پاسندی؛ فوق لیسانس انرژی از دانشگاه دولتی بروکسل بیش از یک دهه است که بهره‌وری انرژی راه تغییر شکل یافته استفاده از انرژی پاک گردیده و به اقتصاد پایدار، ایمن‌تر، باصرفه‌تر و مولدتر کمک شایانی کرده است، اما علائم موجود نشان می‌دهد که در زمان لزوم، درخصوص سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی و سیاست‌ها اقدام موثری صورت نمی‌پذیرد.
تاثیر بهره‌وری انرژی بر اقتصاد کشور

به گزارش می متالز، شتاب مجدد اقتصاد و محیط زیست برای امریکا حیاتی است. سرعت گرفتن تغییرات آب و هوایی و رقابت در بهبود تولید و ضرورت رقابت‌پذیری در رشد سریع بازار جهانی، موجب می‌شود تا در زمینه بهره‌وری انرژی سرمایه‌گذاری شود.

طیف وسیعی از عوامل تاثیرگذار بر بهره‌وری در بین ۵۴ شاخص شامل بخش‌های تاسیسات، ساختمان، صنعت، حمل و نقل و… تعیین شده‌اند و مشخص شده که چگونه سیاست و دیگر ابزار می‌توانند به عنوان مشوق‌های بهره‌وری انرژی اثرگذار باشند. تعدادی از بندهای اساسی که در سرمایه‌گذاری بهره‌وری انرژی اثرگذارند، به سیاست‌ها، بروزرسانی و ارزیابی‌ها برای پیشرفت موثر مربوط می‌شوند.

بهره‌وری انرژی سوخت اقتصاد کشور را تامین می‌کند

دو برابر شدن دستاورد اقتصادی با همان میزان انرژی سال ۱۹۸۰ نشان از رقابت‌پذیری اقتصاد امریکا با محوریت بهره‌وری انرژی دارد که این امکان را فراهم کرد تا مردم این کشور از کیفیت زندگی بهتری نیز برخوردار شوند.

۳/۲میلیون کار در بهره‌وری انرژی امریکا شامل ۴۰% تمام فعالیت‌های مربوط انرژی و ۷۰% کارگران استخدامی در تجارت‌های کوچک را شامل می‌شود.

بهره‌وری انرژی موجب بهبود وضعیت کره زمین می‌شود

اگر از سال ۱۹۸۰ در زمینه بهره‌وری انرژی سرمایه‌گذاری نمی‌شد، مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۶۰% بیشتر از مقدار فعلی افزایش می‌یافت و حدود ۸۰۰ میلیارد دلار هم هزینه انرژی بیشتری پرداخت می‌شد. منافع حاصل از بهره‌وری انرژی را می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی هزینه انرژی، برخورداری از محیط زیست پاکیزه‌تر و سلامتی بیشتر برشمرد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی میزان کاهش آلودگی هوا ناشی از انجام اقداماتی در زمینه بهره‌وری انرژی به میزان ۵۴۰ میلیون دلار بوده که در بخش سلامت به جلوگیری از حمله‌های قلبی و کاهش بیماری اسم کمک شایان توجهی کرده است.

بهره‌وری انرژی یکی از منابع اولویت‌دار است

بهره‌وری انرژی عمیقاً موجب کاهش انتشار کربن و یکی از بهترین‌ نمونه‌های گسترش انرژی بدون تولید کربن است. بهره‌وری انرژی همراه با شبکه تکنولوژی‌ها، همچنین نقش مهمی در شکل‌گیری تقاضای برق و ایجاد زمینه استفاده از انرژی‌های نو را فراهم می کند. بهره‌وری انرژی در سال ۲۰۰۵ در بخش مربوط به برق کاهش ۵۰% را نشان می‌دهد.

پتانسیل برای ایجاد بهره‌وری انرژی وجود دارد

پتاسیل‌های زیادی برای تکنولوژی‌های بهره‌وری انرژی فعلی وجود دارد، اما تکنولوژی‌هایی که قادر به کنترل بیشتری هستند، ارتباطات، سیستم‌های افزایش بهینه‌سازی در حال رشد هستند و زمینه برای کسب نتایج بیشتر نیز وجود دارد. دستیابی به سطح بالاتری از بهره‌وری انرژی مستلزم سیاست‌های پایدار، برنامه‌های پشتیبان و اجرای مستمر است.

سرمایه‌گذاری در بخش بهره‌وری انرژی اجتناب‌ناپذیر است

طی دهه گذشته سرمایه‌گذاری در بهره‌وری انرژی موجب جابجایی اقتصاد، تغییرات اجتماعی و تغییر زیست‌محیطی شده است، هرچند سرمایه‌گذاری در این زمینه کافی نبوده است. به‌علاوه ممکن است بدون سرعت‌بخشی به بهره‌وری انرژی در صورت روند حرکت به سمت افزایش مقدار، تعداد ساختمان‌ها و دستگاه‌ها و افزایش در طول مسافت، افزایش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد.

پیش از این بهره‌وری انرژی اثر خود را بر روی اقتصاد آمریکا نشان داده است، هرچند ما بایستی انگیزه خود را در مورد حمایت از بهره‌وری انرژی افزایش دهیم و یا حداقل تلاش خود را بیشتر کنیم. سیاست‌های درست در این زمینه موجب آزادسازی سرمایه‌های بخش خصوصی خواهد شد. در راستای گسترش فرصت‌ها بایستی بهره‌وری انرژی در برنامه‌های آتی، نفوذپذیری در مقیاس بزرگ و انطباق آن در چالش‌های پیش رو را جدی بگیریم.

عناوین برگزیده