تاریخ: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۲
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۳۹۲۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

اشتباهی که سیاست‌گذار باید اصلاح کند

می متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار نیاز به افق خوب دارد زمانی که به بازار افق خوب نشان داده شود در مسیر درست حرکت می‌کند.
اشتباهی که سیاست‌گذار باید اصلاح کند

بازار سرمایه نیازمند افق خوب است

به گزارش می متالز، امیر سیدی اظهار کرد: بازار نیاز به افق خوب دارد زمانی که به بازار افق خوب نشان داده شود در مسیر درست حرکت می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از تیرماه اقدامات بانک مرکزی و سپس عرضه‌هایی که در بازار صورت گرفت به بازار افق نادرست داده شد و تا زمانی که سیاستگذار برای اصلاح این سیاست اشتباه گام قوی بر ندارد این فضا به راحتی تغییر نمی‌کند.

وی گفت: در ابتدای سال بانک مرکزی و دولت نشان دادند که مخالف دلالی هستند، نقل و انتقال مالی را سخت کردند، مالیات بر گردش حساب‌های بانکی قرار دادند و سود بانکی را مهار کردند و این اقدامات افق درستی بود که به بازار نشان داده شد و عملا بازار سرمایه به یک بازار جذاب تبدیل شد و نقدینگی به این سمت حرکت کرد.

سیدی بیان کرد: همچنین عرضه‌های اولیه و آزادسازی سهام عدالت فضای مناسبی را ایجاد کرد و موجب شد مردم به سمت بورس حرکت کنند.

مدیرعامل کارگزاری امین سهم تصریح کرد: اما در ادامه از حضور مردم مراقبت لازم صورت نگرفت و عمده منابع مردم که وارد بورس شد به شکل‌های مختلف از بازار خارج شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی ناگهان در تیرماه با این استنباط که بورس به افزایش تورم و نرخ دلار دامن می‌زند در سیاست‌ها چرخش ایجاد کرد در حالی که بورس آن را مهار کرده بود.

سیدی خاطرنشان کرد: زمانی که افق سود بانکی جابجا شد و سود بین بانکی افزایش یافت جذابیت دارایی مالی تغییر کرد و به جای اینکه تورم کاهش یابد تقاضای سهام و بازار مالی به سمت کالای فیزیکی هدایت شد و شاهد افزایش قیمت در سایر بازار‌ها بودیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین شاهد فضای دخالتی در بازار هستیم و وزارت صمت به دنبال کنترل نرخ است و از عدم انسجام تئوریک رنج می‌بریم و، چون تئوری قوی نداریم هر روز به دنبال گرفتن تصمیمات جدید هستیم و این بدترین سیگنالی است که از سیاستگذار‌های مختلفی که بازار با آن‌ها روبه رو است دریافت می‌کند.

عناوین برگزیده