تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۴۰۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران

استارت‌آپ‌ها، محرک‌های بخش معدن در آینده هستند

می متالز - ایده استفاده از استارت‌آپ‌های معدنی با این نگاه شکل گرفت که مشابه با بخش‌های دیگر، بخش معدن نیز باید یک انقلاب حرکتی از سنتی به نگاه‌های جدیدی که در دنیا شکل گرفت، داشته باشد. فراموش نشود که اگر بخش معدن قصد داشته باشد که تنها با همان نگاه‌های سنتی حرکت‌های خود را انجام دهد، نباید این انتظار را داشته باشد که در درازمدت، موفقیتی برای حضور در بازارهای جهانی داشته باشد.
استارت‌آپ‌ها، محرک‌های بخش معدن در آینده هستند

به گزارش می متالز، بنابراین مهم‌ترین فاکتور امروز در همه جای دنیا، کیفیت بالا و قیمت تمام شده محسوب می‌شود که استارت‌آپ‌ها می‌توانند این امکانات را فراهم آورند.

امروزه نقش تفکرات جدید در جریان هر صنعتی به‌صورت شفاف مطرح شده است. نباید تصور شود که بدون نگاه به تفکرات جدید می‌توان برنامه‌های توسعه‌ای را از طریق عرضه و تقاضای سنتی پیش برد. اگر هنوز همین تفکر در پیشبرد اهداف وجود داشته باشد، دیگر نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت. کسب بازارهای جدید با نگاه سنتی امکان‌پذیر نیست و باید روش‌های پیشین کنار گذاشته شوند.

به‌طور مثال امروزه معادن در بخش حمل‌ونقل با چالش بسیار بزرگی مواجه هستند. بنابراین چگونه می‌توان در کوتاه‌مدت تولیدات این بخش را به بیش از 2برابر افزایش داد، در حالی که ظرفیت جاده‌ها و سیستم حمل‌ونقلی در کشور ما مطلوب نیست. سایر حوزه‌ها نیز در بخش معدن وضعیت مشابه حمل‌ونقل دارند و چندان مطلوب نیستند؛ ضمن اینکه نمی‌توان آن‌ها را به‌سادگی تغییر داد.

 

فعال‌سازی معادن با ایده اولیه استارت‌آپ

تفکر استارت‌آپ بدون اینکه نامی از آن به میان آید، با دولت توسط این ایده مطرح شد که 500 معدن کوچک فعال شوند. در این میان خانه معدن هیچ نقش و نفعی ندارد و تنها ارائه‌دهنده پیشنهاد است. به‌گونه‌ای که با ایجاد تحول در تفکرات جامعه معدنی، حرکتی نو را در این جامعه آغاز کند. این  ایده  در نظر دارد که افراد صاحب منصب بخش‌هایی را قبول کنند و باعث شوند که حرکت‌های جدیدی در بخش معدن آغاز شود. در این حرکت می‌توان معادن کوچک و متوسطی را که بنا به هر دلیلی متوقف شده‌اند یا با ظرفیت پایین کار می‌کنند، فعال کرد. در این طرح اگر در هر معدن به‌طور متوسط 25 نفر مشغول به‌کار باشند، با فعال‌سازی 500 معدن، افراد بسیار زیادی مشغول به‌کار خواهند شد. ابتدای مسیر برای حرکت نو در معادن این‌گونه خواهد بود.

همان‌طور که پیش از این بیان شد، تفکر سنتی دیگر پاسخگوی حرکت‌های نو در بخش معدن نخواهد بود. در این زمینه با توجه به ظرفیتی که در تیم‌های دانشجویی متخصص در کشور دیده شد، بهترین اهرم‌ها و فعال‌کنندگان نیروهای جوان و تحصیل‌کرده‌ای هستند که در این زمینه حضور دارند. این جوانان با توجه به بخش‌های مختلفی که موجود است، می‌توانند به حرکت بخش معدن شتاب دهند.

باید توجه داشت که بازار عامل اصلی حرکت بخش معدن است. فعالان معدنی تدارک لازم برای هر بخش را دیده‌اند. بدین ترتیب یک حرکت نو در بخش معدنکاری ایجاد می‌شود که بلافاصله اثر آن بر تولیدکنندگان این بخش مشاهده می‌شود. به‌طوری که قیمت تمام شده به پایین‌ترین رقم ممکن در شرایط کنونی کاهش می‌یابد.

در موضوع ورود به بازار نیز همین‌گونه است. با این نگاه استارت‌آپ‌های دانشجویی در بخش معدن تعریف شدند. البته با توجه به وضعیت موجود در بخش معدن، مطرح شدن این تفکر اندکی سخت به‌نظر می‌رسید. نقطه سختی آن نیز چگونگی ارائه و اجرای آن بود. اما با شناختی که از دانشجویان و فعالان این حوزه وجود دارد و نیز شناخت از معادن، همراه با عارضه‌یابی مسائل و مشکلات این حوزه، یک نسخه واحد برای ورود به استارت‌آپ‌های معدنی تدارک می‌بینند. قرار است که این دانشجویان به‌طور کامل با بخش معدن آشنا شوند و به نیروهای تخصصی در این حوزه تبدیل می‌شوند.

عناوین برگزیده