تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۴۱۱۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افتتاح مرحله نخست آب‌ شیرین‌ کن بزرگ بندرعباس

می متالز - مرحله نخست اَبَر پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی ایران (آب‌ شیرین‌ کن بندرعباس)، به‌ صورت ویدئو کنفرانسی با حضور رئیس جمهوری و وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.
افتتاح مرحله نخست آب‌ شیرین‌ کن بزرگ بندرعباس

به گزارش می متالز، ظرفیت نهایی این پروژه یک میلیون مترمکعب آب است که در مرحله‌ی اول یک پنجم آن (۲۰۰ هزار متر مکعب) به بهره‌برداری رسیده و به سیرجان (استان کرمان) و  بندرخمیر (هرمزگان) اختصاص می‌یابد.

مرحله‌ی نخست طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به طول ۳۰۵ کیلومتر از غرب بندرعباس تا سیرجان است و در مراحل شیرین‌سازی و خط انتقال آن، ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (ریالی و ارزی) هزینه شده و برای ۱۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.

مسیر خط انتقال از غرب بندرعباس شروع شده و پس از تامین آب مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، به طرف مجتمع مس سرچشمه ادامه خواهد یافت و در نهایت به صنایع فولادی و معدنی استان یزد منتهی می‌شود.

رئیس جمهوری با قدردانی از همه مهندسان، کارگران و مجریان این پروژه گفت: با این خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران، تنها آب به فلات مرکزی نمی‌رسد بلکه مهم‌تر از آن امید است که به این مناطق می‌رسد و لازم است نام این خط انتقال آب را «خط انتقال امید» بگذاریم.

حسن روحانی این طرح را با رعایت چارچوب اصول محیطی زیستی دانست و گفت: ما در چند کیلومتری دریا آب را برداشت می‌کنیم و پساب را نیز در چند کیلومتری وسط دریا برمی‌گردانیم که برای آبزیان مضر نباشد.

رئیس جمهوری افزایش شمار آب‌شیرین‌کن‌های کشور از ۱۸ در سال ۹۲ به ۷۲ آب‌شیرین‌کن در حال حاضر را  یک تحول عظیم و بزرگ در این عرصه برشمرد و تصریح کرد: در طرح آینده ۵۰ درصد آب مصرفی مردم بندرعباس از طریق شیرین‌سازی آب دریا تامین می‌شود.

وزیر نیرو نیز گفت: تاکنون در بخش شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب دریا مجوز شیرین‌سازی ۸.۲ میلیارد مترمکعبی صادر شده و از این مقدار آنچه که تاکنون در استان‌ها، شروع به استفاده کرده‌اند ۷۶۰ میلیون مترمکعب است.

رضا اردکانیان نسبت آب شور به شیرین را سه به یک عنوان کرد و افزود: در طرحی که  امروز به بهره‌برداری رسید ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب شور نمک‌زدایی شده و در نهایت ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین برای مصرف در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد آماده خواهد شد.

وی افزود: با توجه به گستردگی ارتباط کشورمان با دریا در شمال و جنوب، این طرح‌ها را به عنوان یک منبع پایدار برای مصارف بخش‌های مختلف به حساب می‌آوریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه از آب دریا در ۲ شیوه یعنی بدون نمک‌زدایی به صورت شور و همچنین با نمک‌زدایی (تبدیل آب دریا به آب شیرین) استفاده می‌شود، تصریح کرد: نیازهای ‌آبی ۱۷ استان کشور در فلات مرکزی و مناطق ساحلی مطالعه شده و این مطالعه‌ها به انتها رسیده و نیازها نیز مشخص شده است.

استاندار هرمزگان هم در این‌باره گفت: از مجموع ۱ میلیون مترمکعب ظرفیت نهایی آب‌شیرین‌کن خلیج‌فارس، ۳۰ تا ۴۰ درصد آن برای استان هرمزگان پیش‌بینی شده است.

همتی افزود: سهم آبی هرمزگان از مرحله نخست این طرح ۴۰ تا ۵۰ هزار مترمکعب (۲۰- ۲۵ درصد ظرفیت) است که برای جبران کمبود آب شرب شهر بندرخمیر و روستاهای اطرف آن وارد مدار شده است.

به گفته‌ی وی، برای تامین آب شرب بخش کشاورزی و صنایع شهرستان حاجی آباد و دیگر روستاهایی که در طول خط انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد قرار دارند، هم پیش‌بینی لازم صورت گرفته است.

شرکت‌های گل‌گهر، ملی مس و چادرملو سهامداران این طرح بزرگ هستند.

عناوین برگزیده