تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۳
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۱۴۱۷۸۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت:

عراق 80 درصد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند/ فرصت استثنایی در بازار کشورهای همسایه

می متالز - دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به توان تولیدی 700 میلیون متر مربع انواع محصولات کاشی و سرامیک در ایران اعلام کرد: توجه به بازارهای صادراتی بخصوص کشورهای همسایه، فرصتی اسثنایی در اختیار تولیدکنندگان کشورمان است.
عراق 80 درصد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند/ فرصت استثنایی در بازار کشورهای همسایه

به گزارش می متالز، بهنام‌ عزیززاده گفت: مشکلات فعلی در کشور باعث شده تا کارخانه‌ها با 60 درصد ظرفیت خود فعالیت کنند درحالی که اگر بتوانیم چالش‌های صادراتی و همچنین مشکل تامین مواد اولیه این واحدها را برطرف کنیم شاهد توسعه صادرات در این زمینه خواهیم بود.

عزیززاده در ادامه افزود: برآوردهایی داریم از اینکه نزدیک به 400 هزار نفر در صنعت کاشی و سرامیک ایران فعال هستند که با درنظر گرفتن مشکلات معیشت این افراد می‌تواند با چالش روبرو شود درحالی که اگر برنامه‌ریزی کنیم و به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه توجه بیشتری داشته باشیم نه تنها شاغلان فعلی شغلی پایدار خواهند داشت بلکه امکان افزایش نیروی کار برای واحدهای تولیدی و رسته‌های وابسته فراهم می‌شود.

این مقام صنفی تآکید کرد: مشکلات اقتصادی در کشور و البته سوء مدیریت‌هایی که وجود دارد باعث شده تا ظرفیت تولیدی 700 میلیون متر مربعی انواع کاشی و سرامیک کشورمان امروز در خوشبینانه‌ترین حالت 390 میلیون متر مربع باشد که این یعنی زیان برای کل صنعت و البته اقتصاد ایران آنهم درسالی که نام رونق تولید به خود گرفته است.

وی درباره مشکلات تولیدکنندگان این صنف تصریح کرد: اگر از کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورمان بگذریم بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به سیاست‌های غیرکارشناسی مدیران مربوط است، اما همانطور که قبلا اشاره شد فرصت‌های استثنایی قابل توجهی در بازارهای منطقه‌ای برای محصولات با کیفیت ایران وجود دارد.

 

مواد اولیه و قانون حمایت از تولید داخل

عزیززاده همچنین با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه برای کارخانه‌ها به خبرنگار ما گفت: این مشکل زمانی اتفاق افتاد که به اشتباه و با درنظر گرفتن قانون حمایت از تولیدات داخلی ورود برای نهاده‌های تولید ممنوع شد درحالی که نه حجم تولید داخلی آنها و نه کیفیتشان برای تامین نیاز واقعی واحدهای تولید کاشی و سرامیک کافی و مناسب نیست.

این مقام صنفی تصریح کرد: به هیچ عنوان تولیدکنندگان داخلی قانون حمایت از تولید داخلی را با چالش روبرو نمی‌کنند اما واقعیت امر اینجاست که باید توجه داشته باشیم که توان تامین مواد اولیه چقدر و با چه کیفیتی برای تولیدات صادرات محور است تا بتوانیم درست برنامه‌ریزی کنیم.

به گفته عزیززاده یکی از مشکلات که باعث بروز چالش در صنعت کاشی و سرامیک شد رکود معنادار ساخت و سازهاست درحالی که اگر این بخش یعنی ساخت و ساز رونق داشته باشد بخش عمده‌ای از مشکلات صنایع وابسته نیز برطرف می‌شود درست مثل دورانی که مسکن مهر فعال بود.

وی با اشاره به آغاز بازسازی در همسایه‌های شرقی و غربی ایران و صادرات سالانه 170 میلیون متر مربع انواع محصولات ایران درباره بازارهای صادراتی اظهار کرد: اکنون بزرگترین بازارهای صادراتی محصولات کاشی و سرامیک ایران کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان هستند و اگر درست برنامه‌ریزی کنیم سهم بازار بالایی برای ایران مهیاست و می‌توانیم از آنها بهره‌برداری بهینه داشته باشیم. به عنوان مثال اکنون کشور عراق 80 درصد نیاز کاشی و سرامیک خود را از ایران تامین می‌کند.

 

پاکستان فرصتی طلایی

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک معتقد است یکی از بازارهای پرپتانسیل برای تولیدکنندگان ایران کشور پاکستان با جمعیت 200 میلیون نفری است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرده و سهم صادراتی 20 میلیون متر مربعی حال حاضر را به ارقام بهتری ارتقاء داد.

به گفته عزیززاده شاید درشرایط فعلی زیاد نیازی نیست برای بازارهای دوردست برنامه‌ریزی کنیم چون 15 کشور همسایه ایران که اتفاقا روابط سیاسی و تجاری خوبی هم با اغلب آنها داریم فرصت و پتانسیل‌های بالایی برای تولیدکنندگان محصول با کیفیت ایرانی شناخته می‌شود.

عناوین برگزیده