تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۱۴۲۱۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
طی هفت ماه نخست امسال رقم خورد؛

رشد 406 درصدی درآمد ارفع از معاملات بورس کالا/ فروش 231 هزار تنی شمش فولادی

می متالز - شرکت آهن و فولاد ارفع در هفت ماه نخست سال جاری 231 هزار تن شمش فولادی را در بورس کالا معامله کرد و توانست 17 هزار و 659 میلیارد ریال درآمد کسب کند که این میزان درآمد، رشد 406 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
رشد 406 درصدی درآمد ارفع از معاملات بورس کالا/ فروش 231 هزار تنی شمش فولادی

رشد 406 درصدی درآمد ارفع از معاملات بورس کالا/ فروش 231 هزار تنی شمش فولادی

به گزارش می متالز، سیاست تنظیم بازار داخل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو سال اخیر باعث شد تا محصولات فولادی تولیدکنندگان بزرگ این حوزه در بورس کالای ایران گسیل شود و شاهد رشد چشمگیر عرضه، تقاضا و معاملات این محصولات بباشیم. به این موارد باید افزایش نرخ ارز و دشواری‌های واردات را نیز اضافه کرد که باعث شد تقاضای داخلی محصولات فولادی افزایش یابد. در این میان، دستورالعمل‌های متناقض و متعدد وزارت صنعت، معدن تجارت، گاه و بی‌گاه باعث به هم خوردن شرایط بازار و آشفتگی در معاملات محصولات فولادی می‌شد. به طوری که چندین مرتبه معاملات بسیاری از محصولات فولادی ازجمله شمش، میلگرد و ورق به بهانه عبور قیمت معاملات از سقف قیمت جهانی ملغی شد و به آشفتگی بازار دامن زد. با این وجود، آمار کلی حکایت از افزایش عرضه و معاملات محصولات فولادی به ویژه شمش در بورس کالا دارد.

یکی از شرکت‌هایی که در راستای سیاست‌گذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار داخلی فولاد عرضه خود را در بورس کالا به طور قابل توجهی افزایش داد، شرکت آهن و فولاد ارفع بود. این شرکت با وجود ثبت آمار خوب صادرات در سال 1398، در سال جاری طبق دستورالعمل وزارت صمت عرضه شمش فولادی خود را در بورس کالا به طور قابل توجهی افزایش داد.

 

رشد 140 درصدی معاملات ارفع

نمودار 1 نشان می‌دهد شرکت آهن و فولاد ارفع طی هفت ماه نخست سال جاری 261 هزار تن شمش فولادی با ضریب خوش قولی بالا در بورس کالای ایران عرضه کرده که این میزان عرضه با تقاضای 547 هزار 500 تنی از سوی مشتریان مواجه شده است و ارفع توانست 231 هزار تن از شمش فولادی خود را در بورس کالا معامله کند. هرچند که به ظاهر 30 هزار تن شمش فولادی ارفع معامله نشده اما علت عدم معامله این میزان شمش تنها لغو معامله انجام شده از سوی ناظر بورس به دلیل عبور قیمت معاملات از سقف در نظر گرفته شده است. در حالی که با مدیریت بهتر تقاضا از سوی مسئولان به ویژه در مورد قیمت‌های بالاتر از سقف جهانی، می‌شد این تقاضاها را حذف کرد و باقی تقاضا‌ها را مورد قبول قرار داد. این امر باعث می‌شود تا متقاضیان دست خالی بورس را ترک نکنند و عطش تقاضا افزایش نیابد؛ همچنین عرضه‌کننده نیز فروش خود را مطابق برنامه و دستورالعمل پیش ببرد. در هفت ماه نخست سال 1398، شرکت آهن و فولاد ارفع 96 هزار تن شمش فولادی خود را در بورس کالا عرضه کرد که این میزان با تقاضای 359 هزار تنی مواجه شد و این شرکت توانست تمامی شمش عرضه شده خود را به فروش برساند. به این ترتیب شرکت آهن و فولاد ارفع در هفت ماه اول سال جاری در بخش عرضه 171 درصد، تقاضا 52 درصد و معاملات 140 درصد رشد را تجربه کرد.

فروش 17 هزار میلیارد ریالی ارفع

نمودار 2 حاکی از آن است که ارزش معاملات شرکت آهن و فولاد ارفع در هفت ماه نخست سال جاری به بیش از 17 هزار و 659 میلیارد و 388 میلیون ریال رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 406 درصد رشد داشته است. شرکت آهن و فولاد ارفع توانسته بود در هفت ماه منتهی به 30 مهر سال گذشته، سه هزار و 485 میلیارد و 641 میلیون ریال از فروش شمش فولادی خود در بورس کالا درآمد کسب کند. مهم‌ترین دلیل رشد درآمد شرکت آهن و فولاد ارفع در بورس کالا، افزایش قابل توجه عرضه این شرکت در کنار رشد نرخ معاملات، تمرکز  و تعامل با مشتریان در تحویل به موقع محصول فروش رفته بوده است.

رشد نرخ فروش ارفع

همان‌طور که در نمودار 3 مشاهده می‌شود، شرکت آهن و فولاد ارفع، فروردین ماه سال جاری را با نرخ معامله 43 هزار و 300 ریال به ازای هر کیلوگرم شمش فولادی آغاز کرد. قیمت پایین شمش فولادی در آن زمان به دلیل پایین بودن نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا بوده است. پس از آن، رشد نرخ ارز در کشور و کنار آن رشد نرخ شمش فولادی در بازارهای جهانی، باعث رشد قیمت معاملات فولادی در بورس کالا شد. از آنجا که نرخ شمش فولادی در بورس کالا با ارز سامانه نیما قیمت‌گذاری می‌شود و با بازار آزاد تفاوت دارد، همین مسئله برای خریداران جذابیت ایجاد می‌کند و موجب افزایش تقاضا و افزایش قیمت معاملات می‌شود. به همین دلیل تقاضای شمش فولادی در ماه‌های اردیبهشت تا مهر بسیار بالا بود. شرکت آهن و فولاد ارفع شمش فولادی خود را در مهر ماه با میانگین قیمت 102 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم معامله کرد.

عناوین برگزیده