تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۶
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۱۴۲۴۲۵
سرویس خبر : محیط زیست
چه مسائلی باید در منطقه «کلمرز» اولویت باشد؟

ارزش‌گذاری اقتصادی به جزیره حیات جنوب کرمان؛ با حفاظت از محیط زیست

می متالز - کلمرز در شهرستان کهنوج واقع شده است که به دلیل وجود معادن غنی منطقه ای مناسب برای ایجاد اشتغال است؛ اما مردم منطقه حساسیت ویژه ای به حیات وحش دارند و بنا به اعتقاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان باید به مسائل در سطح کلان نگاه کرد و از نظر مباحث اقتصادی، مسائل زیست محیطی ارجع خواهند بود.
ارزش‌گذاری اقتصادی به جزیره حیات جنوب کرمان؛ با حفاظت از محیط زیست

به گزارش می متالز، کلمرز از بکرترین مناطق و ارتفاعات جنوب استان کرمان واقع در شهرستان کهنوج است. از این کوهستان به عنوان جزیره حیات منطقه نام برده و در جنوب کرمان یکی از مهمترین منابع تأمین آب محسوب می‌شود.

کلمرز ۴۶ کیلومتر طول و ۱۲ کیلومتر عرض دارد و در جنوب شهرستان فاریاب و شمال غربی شهرستان کهنوج قرار گرفته است که گفتنی است بلند ترین قله کلمرز دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و دارای دره‌ های متعدد آبی است که به دلیل بارش‌های قابل توجه در ارتفاعات در طول سال از چشمه‌های دائمی برخوردار است.

توجه به حفاظت از محیط زیست و رعایت استاندارهای زیست محیطی امری غیر قابل انکار است اما از سوی دیگر وجود پتانسیل بسیار مناسب معادن در شهرستان های جنوبی کرمان می تواند در امر محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در شهرستان های جنوبی بسیار موثر باشد. چندی پیش برخی از افراد بومی ساکن این منطقه و فعالان محیط زیست نسبت به فعالیت معدن منطقه ابراز گلایه کرده بودند.

ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی در سطح کلان/ مجوز معدن سیلیس در این منطقه بر خلاف قانون نیست

مرجان شاکری در خصوص مسائل کلمرز با اشاره به اینکه در مقطعی سازمان صمت می توانسته بدون استعلام به افراد مجوز فعالیت معدنی دهد، گفت: منطقه کلمرز، منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه مردم منطقه این محدوده را حفاظت کرده اند، عنوان کرد: مردم منطقه حساسیت ویژه ای به حیات وحش دارند و فعالیت محیط زیست آن منطقه از شکارچیانی بودند که تفنگ های خود را بر زمین گذاشته و از آنجا حفاظت می کنند؛ چرا که می دانند این منطقه یکی از بهترین مناطقی است که می توان حیات وحش منطقه را دید و حفاظت کرد.

وی با اشاره به ابراز نگرانی مردم از آسیب رساندن به منطقه اظهار کرد: برخی اوقات مسئله ای منع قانونی ندارد؛ به عنوان مثال از نظر محیط زیست، ساخت هتل بر بام کرمان منع قانونی ندارد چرا که در قوانین و مقررات اجازه داده نشده است که با این طرح مخالفت شود.

شاکری با بیان اینکه خواسته مردم مسئله ای متفاوت از قوانین و مقررات است؛ مردم منطقه عنوان می کنند که برداشت معدنی تبعات اجتماعی می تواند داشته باشد و ممکن است به حیات وحش منطقه آسیب برساند، تصریح کرد: به نظر می رسد که مجوز نگرفتن مسئله ای بر خلاف قانون نبوده است و اداره صمت می توانسته مستقیما مجوز دهد و البته بهتر بود که برخی از مسائل را مد نظر قرار می داد.

مدیر اداره کل سازمان محیط زیست استان کرمان گفت: به نظر می رسد که بیشتر نگرانی مردم در خصوص از دست دادن دستاوردهای آنان است که در حفظ محیط زیست و منطقه داشته اند و ما موظف هستیم که به این خواست مردمی احترام بگذاریم و یا مدتی صبر شود تا ببینیم راهکاری وجود تا بدون آسیب به محیط زیست و حیاط وحش منطقه، کار معدن هم پیش رود.

وی با تأکید بر اینکه باید همواره در سطح کلان فکر شود، ادامه داد: باید ارزش گذاری اقتصادی انجام شود و برداشت معدنی چه میزان صرفه اقتصادی دارد و چنانچه حیات وحش را کنترل کنیم چه دستاوردهایی را به دنبال خواهد داشت.

شاکری در پایان با اشاره به مطلب فوق خاطر نشان کرد: از نظر مباحث اقتصادی، مسائل زیست محیطی ارجع خواهند بود و به این مسئله باید در سطح کلان نگاه کرد.

رویکرد توسعه را در کنار حفاظت از محیط زیست داریم

مسلم مروجی فرد با بیان اینکه این معدن ثبتی، معدن سیلیس است که در مزایده یک تیم سرمایه گذاری این معدن را به دست گرفتند، گفت: کارخانه این معدن در شهرستان فاریاب آماده افتتاح است و بیش از ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۷۰ نفر از نیروهای بومی منطقه مشغول به کار هستند که این اقدام اتفاق خوبی در این حوزه است، عنوان کرد: ما همواره نگاه  توسعه داریم و با این رویکرد در کنار حمایت از محیط زیست، اجازه نمی دهیم به فرد و یا محیط زیست آسیب برسد.

وی ادامه داد: برداشت های معدنی بیش از ۱۰ هزار تن به طور مرتب از محل معدن بارگیری و به همدان و سایر استان ها جهت فرآوری ارسال می شد که هیچ گونه ارزش افزوده ای برای استان ایجاد نمی کرد و ما نیز از دو سال گذشته جلوی این کار را گرفته ایم تا ارزش افزوده برای استان ایجاد شود.

مروجی فرد ابراز کرد: کارخانه فرآوری برداشت های معدنی را در شهریور ماه ۱۳۹۸ کلنگ زنی کرده ایم و هم اکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است، بدون آنکه یک هزار تومانی از منابع و تسهیلات دولتی استفاده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان تصریح کرد: فعالیت این معدن بر اساس مجوز و پروانه اکتشافات است و هیچ گونه آسیب زیست محیطی ندارد و برای بهره برداری استعلامات و مجوزهای لازم که در قانون بوده از دستگاه های مربوطه گرفته شده است؛ چرا که ما نمی توانیم بسیاری از جاها از قانون فراتر عمل کنیم.

وی اظهار کرد: اکتشافات معدن انجام شده و درخواست پروانه بهره برداری برای صدور به منظور برداشت داده شده و مراحل رسیدگی در حال انجام است؛ اما برداشتی صورت نگرفته است.

مروجی فرد تأکید کرد: ما نگاهی را که نسبت به تولید داریم، همان نگاه را نسبت به محیط زیست داریم چرا که از بومی های منطقه هستیم و حساسیتمان نسبت به محیط زیست بیشتر است و اینگونه نیست که خارج از منطقه باشیم و بخواهیم نسبت به منطقه اظهار نظر کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان با اشاره به احداث فاز دوم این کارخانه خاطر نشان کرد: این اقدام را در  جهت تکمیل فرآیند سرمایه گذاری در شهرستان های جنوبی انجام می دهیم تا بتوانیم به اشتغالزایی نیروهای بومی منطقه کمک کنیم.

عناوین برگزیده