تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۲۰۵۶
سرویس خبر : محیط زیست
چرایی مخالفت محیط زیست با اجرای برخی طرح ها؛

بهشت معادن کشور را نباید به جهنم محیط زیست تبدیل کرد

‌می‌متالز - در برخی از جلسات رفع موانع تولید استان کرمان صدای رسای اعتراض محیط زیست به بعضی از طرح‌ها و پروژه‌ها شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد که این جلسات راه غیر زیست محیطی می‌روند و اکنون ایسنا به دنبال علت انتقادات سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسات و اینکه آیا به حقوق نسل آینده احترام گذاشته ایم، رفته است.

به گزارش می‌متالز، "مرجان شاکری" مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این باره می‌گوید: در اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده، همچنین مقام معظم رهبری یکسری سیاست‌های ابلاغی در رابطه با حفاظت از محیط زیست دارند و این سیاست‌ها باعث توجه عموم به محیط زیست شد.

وی افزود: برخی از مجریان و متقاضیان کار به شعار سال استناد می‌کنند و می‌گویند که باید مانع زدایی کنیم، اما باید بدانند که مانع زدایی به معنای حذف محیط زیست نیست، زیرا اصل و اساس کار‌های بزرگ داشتن پیوست‌های زیست محیطی است.

شاکری ا بیا اینکه محیط زیست مانع اشتغال نیست، تصرح کرد: همواره اعلام می‌کنم که ما مانع توسعه استان و کشور نیستیم بلکه محیط زیست کاملا هدایت گر است.

وی بر لزوم رعایت ضوابط در راستای حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده توسط عموم مردم تاکید کرد و افزود: محیط زیست امانت نسل آینده است که در دستان ما قرار دارد و وظیفه داریم آن را حفظ کنیم.

نسلی خودخواه هستیم


مدرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه نسل خودخواهی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه برای رونق کشاورزی مان منابع آبی استان را تقریبا از بین برده ایم و در بسیاری از سفره‌های آب زیرزمینی اکنون به آب شور رسیده ایم و کیفیت آب کاهش پیدا کرده است و مسلما فرزندان ما آب باکیفیتی که در اختیار ما بوده را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: در بهره برداری از معادن باید حتما سلیقه به خرج دهیم و نباید بهشت معادن کشور را تبدیل به یک جهنم برای محیط زیست کنیم و مدنظر داشته باشید که این منابع، تجدید ناپذیرند و منابع معدنی پس از مدتی تمام می‌شوند بنابراین با برنامه باید پیش برویم تا کمترین آسیب و تخریب را داشته باشیم و همچنین باید برنامه‌ای برای استفاده از معادنی که در آینده متروکه می‌شوند، داشته باشیم.

شاکری اضافه کرد: کارخانه‌های بزرگی برای برداشت و استحصال از معادن احداث می‌کنیم که باید با تکنولوژی روز دنیا ساخته شوند و سلامت، بهداشت عموم و نسل آینده را در نظر بگیریم.

وی با انتقاد از استفاده بی رویه از معادن و در ادامه با اشاره به معضل بیکاری بیان کرد: معتقدم اگر ما دارای رفاه اجتماعی نباشیم محیط زیست اولویت آخر ما خواهد بود و توجه ویژه کشور‌های توسعه یافته‌ای که مردم آن از رفاه اجتماعی خوبی برخوردارند به محیط زیست مهر صحتی بر این مدعاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: وقتی که در یک خانواده چند بیکار وجود داشته باشد شاید محیط زیست برای آن‌ها اهمیت نداشته باشد و حتی محیط زیست را مانع اشتغال خود می‌دانند در حالی که محیط زیست معتقد است که اگر کارخانه‌ای در یک مکانی استقرار پیدا می‌کند و باعث اشتغال ۱۰۰۰ نفر می‌شود نباید سبب بیمار شدن ۵۰ هزار نفر شود و هزینه اضافه‌ای به دولت تحمیل کند.

وی ادامه داد: نباید به دلیل کسب درآمد یک سرمایه گذار بخش خصوصی، فشار به عموم مردم با ایجاد آلودگی، وارد شود و خیلی از مردم نمی‌دانند غیرمستقیم هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند که درآمد آن به جیب دیگران می‌رود؛ بنابراین احترام گذاشتن به محیط زیست در واقع احترام گذاشتن به سلامت عموم است و باید حفظ محیط زیست مطالبه همه باشد.

شاکری با بیان اینکه همه باید نسبت به محیط زیست حساس باشند، عنوان کرد: به طور مثال در زمان بهره برداری از یک معدن در منطقه ای، صاحبان قنات در آن منطقه نگران آلوده شدن آب قناتشان هستند و پیگیر این موضوع از ما می‌شوند و حال زمانی که همین افراد (صاحبان قنات) در جایی دیگر قصد اجرای یک پروژه دارند نسبت به محیط زیست معترض می‌شوند که چرا درباره منابع آب زیرزمینی صحبت می‌کنید که سندیت ندارد و قابل دیدن نیست؟!

چه کسانی جوابگوی خون کشته شدگان اقدامات غیرکارشناسی هستند؟


وی با بیان اینکه باید با برنامه ریزی که چگونه منابع خود را بازسازی و احیا کنیم، جلو برویم، تصریح کرد: برخی از طرح‌ها در سال‌های گذشته بدون دریافت مجوز محیط زیست در استان مستقر شده اند به طوری که مثلا نیمی از کارخانه در بستر رودخانه احداث شده است. برخی رودخانه‌ها هرچند سال‌ها به دلیل خشکسالی کم آب هستند، ولی قرار نیست همیشه این رودخانه‌ها بدون آب باقی بمانند.

این مسوول با یادآوری حادثه‌ای که در چند هفته اخیر در جاده گلباف – حرمک رخ داد، عنوان کرد: در این واقعه شاهد جان باختن ۶ نفر از نیرو‌های اداره برق شهرستان کرمان در جاده‌ای که در بستر رودخانه احداث شده، بودیم.

شاکری ادامه داد: اگر یک روز سیلاب بیاید و نصف این کارخانه را با خود ببرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ و چه عکس العملی می‌خواهند نشان دهند؟ همانطور که در حادثه اخیر به احداث غیرکارشناسی بودن جاده و جای گذاری تیر‌های برق اذعان می‌کنند، اما بدانید که پشت سر این جان باختگان شش خانواده است.

وی با بیان این مطلب که سرمایه گذار باید برای سرمایه خودش ارزش قائل باشد، تصریح کرد: مشکل تجاوز به حریم رودخانه‌ها در استان مخصوصا در جنوب کرمان که مسیل‌های زیادی داریم، وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: اقتصاد جنوب استان بر پایه کشاورزی بوده و امروز تصمیم بر فعال کردن صنایع و معادن در این منطقه گرفته ایم؛ بنابراین باید برای این کار برنامه داشته باشیم و بدون برنامه ریزی تاثیرات زیادی در برنخواهد داشت و بنده با پروژه‌هایی که به محیط زیست و سلامت مردم آسیب می‌رساند مخالفت خواهم کرد، چون رسالتم این است و این موقعیت به من داده نشده که با هر مساله‌ای که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، کنار بیایم.

وی ادامه داد: محیط زیست در اجرای پروژه‌ها در چارچوب قانون که بر سلامت مردم اثر سوء نداشته باشد، مساعدت می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده