تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۱۴۲۸۹
سرویس خبر : انرژی

احتمال افزایش قیمت نفت با رفع تنش‌های خاور دور

می متالز - بازار نفت در طول هفته گذشته روند رو به صعود آرامی را پشت سر گذاشت و افزایش تقاضا و برخی تنش‌های روانی، در کنار پایبندی 149 درصدی اوپکی‌ها به توافق کاهش تولید، باعث شد که قیمت نفت رکورد جدید را از 2014 تا کنون در طول این هفته به ثبت برساند.
احتمال افزایش قیمت نفت با رفع تنش‌های خاور دور

به گزارش می متالز، با این حال در روزهای پایانی هفته، کاهش احتمال تحریم دوباره ایران و اخبار افزایش تولید آمریکا به صورت روانی و کم شدن امیدواری‌ها به رشد اقتصادی به صورت فیزیکی، روند رو به رشد قیمت نفت را متوقف کرد. این در حالی است که برخی کارشناسان بر این باورند که رفع تنش‌های آسیای شرقی می تواند در هفته‌های آتی به رشد اقتصادی و نهایتا افزایش قیمت نفت منجر شود.

با این حال هفته گذشته برای فعالان بازار نفت روز های خوبی را به همراه داشت، چرا که قیمت این کالای اساسی پس از یک مدت طولانی نوسان، هفته ای با ثبات را پشت سر گذاشت. با این وجود قیمت نفت که در روز های آغازین هفته رکورد زنی می کرد، پایان هفته با کاهش اندکی مواجه شد.

مهم ترین عواملی که قیمت را در بازه بالای 70 دلار نگه داشته اند را می توان رکوردشکنی اوپک در پایبندی به کاهش تولید و افزایش تقاضای این محصول در بازارهای جهانی خواند.

بر پایه گزارش کمیته مشترک فنی درباره ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی، کشور های اوپک و غیر اوپک به سطح پایبندی ۱۴۹ درصدی به توافق جهانی کاهش تولید نفت دست یافته‌ اند که بالاترین رقم تا کنون به شمار می‌ آید.

علاوه بر این عامل دیگری که در اوایل هفته قیمت نفت را تا حدودی تقویت می کرد این بود که بازار تحت تاثیر تنش های تحریم ایران قرار گرفته بود.

به گفته رابرت یاوگر، مدیر معاملات نفت در میزوهو، ایران اکنون ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند. اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌ها مجددا بازگردند، صادرات نفت ایران ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

دورنمای خروج آمریکا از برجام از جمله عواملی بوده که کمک کرده قیمت پایه نفت آمریکا از پایین ۶۰ دلار در هر بشکه در اواسط ژانویه به نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه در ماه میلادی جاری صعود کند که بالاترین قیمت در سه سال و نیم اخیر بوده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، تقاضای جهانی قوی و تلاش ‌های اوپک برای محدود کردن عرضه نیز در حمایت از رشد قیمت‌‌ها بی ‌تاثیر نبوده و رشد تولید شرکت‌ های شیل آمریکا را تا حدودی جبران کرده است.

بر اساس نوشته ایسنا برنت از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۵ درصد رشد قیمت داشته است. رشد این دو قیمت پایه به رغم صعود ارزش دلار روی داده که در برابر سبدی از ارزهای رقیب به بالاترین حد از ۱۱ ژانویه به این طرف رسیده است. معمولا قویتر شدن ارزش دلار، بهای کالاهایی که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند را برای دارندگان سایر ارزها گرانتر می‌ کند.

با این حال یکی از عوامل کاهش قیمت نفت در پایان هفته را می توان پیش بینی افزایش تولید آمریکا خواند. گروه مالی آمریکایی "سیتی" پیش ‌بینی کرد آمریکا تا سال میلادی آینده از عربستان پیشی گرفته و بزرگترین صادرکننده نفت جهان می شود.

تحلیلگران سیتی گروپ در یادداشتی نوشتند: با افزایش بی سابقه تولید نفت آمریکا به سطح بالا همزمان با تولید محدود اوپک، آمریکا در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده نفت و محصولات نفتی جهان در سال ۲۰۱۹ قرار دارد.

آمار رسمی نشان داد صادرات نفت و محصولات نفتی آمریکا هفته گذشته به رکورد ۸.۳ میلیون بشکه در روز صعود کرد. در مقایسه، صادرات عربستان در ژانویه ۹.۳ میلیون بشکه در روز و روسیه ۷.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

ادامه تلاش‌های اوپک و متحدانش برای محدود کردن تولید و کاهش اشباع جهانی کمک کرده بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ صعود کند و این امر جهش فعالیت شرکت‌ های حفاری شیل را به دنبال داشته که تولیدشان همچنان به رکوردهای بالای جدیدی صعود می ‌کند.

سیتی گروپ اعلام کرده باید دید آیا اوپک و شرکایش در واکنش به تهدید فزاینده که رشد تولید آمریکا برای سهم بازارشان ایجاد کرده است، به توافق کاهش تولید زودتر خاتمه می ‌دهند یا خیر.

شمار دکل‌ های حفاری نفت آمریکا با برنامه تولیدکنندگان برای بالابردن تولید و سود بردن از قیمت‌ های بالا، هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت.

شرکت خدمات میدان انرژی "بیکرهیوز" روز جمعه اعلام کرد شرکت‌‌های حفاری در هفته منتهی به ۲۷ آوریل، ۵ حلقه به شمار دکل‌های حفاری اضافه کردند و مجموع دکل‌های حفاری را به ۸۲۵ حلقه رساندند که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۱۵ است.

شمار دکل ‌ها از ابتدای آوریل تاکنون ۲۸ حلقه رشد کرده و از ابتدای امسال تاکنون ۷۸ حلقه افزایش داشته است.

شمار دکل‌ های حفاری نفت آمریکا که معیار سنجش تولید آینده است، در مقایسه با ۶۹۷ حلقه در مدت مشابه سال گذشته، بسیار بالاتر است. شرکت‌ های انرژی آمریکایی بدنبال بهبود مستمر قیمت نفت از اواسط سال ۲۰۱۶، هزینه حفاری را افزایش داده اند.

تولیدکنندگان آمریکایی حفاری شیل را عمدتا در منطقه پرمیان وست تگزاس و نیومکزیکو که بزرگترین میدان نفتی آمریکا است، شتاب بخشیده و تولید این کشور در سال میلادی جاری را به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رسانده اند.

دیگر عامل این کاهش قیمت نیز به کاهش احتمال تحریم ایران توسط آمریکا مربوط می شود. چرا که بسیاری بر این باورند که با وجود وضعیت موجود امکان تحریم ایران علیه آمریکا بسیار کاهش پیدا کرده است. این موضوع می تواند تا حدود زیادی تنش های ژئوپولتیک را از بازار نفت دور کند.

در همین راستا بهروز نامداری کارشناس بازار انرژی در گفت و گو با خبرنگار عصراقتصاد گفت: به نظر می‌رسد مهم ترین دلیل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته افزایش تقاضا بوده است و در روزهای پایانی نیز کاهش نسبی این تقاضا قیمت را با افت رو به رو کرد.

وی در ادامه گفت: به دلیل این که اکثر خریداران نفت ایران با توجه به لفاظی های ترامپ، آلترناتیو هایی را برای نفت ایران در نظر گرفته اند و این موضوع که روسیه و شیل اویل آمریکا می توانند به سرعت گپ ایجاد شده از کاهش عرضه ایران که نهایتا در حدود 400 هزار بشکه خواهد بود، را پر کنند، بعید به نظر می رسد که موضوع تحریم های ایران تاثیر زیادی بر قیمت نفت بگذارد. علاوه بر این پیش از این، بازار نفت شاهد چنین رویداد هایی بوده است و تجربه نشان می دهد که تحریم ایران ممکن است به صورت مقطعی و شوک وار بازار را تحت تاثیر قرار دهد، اما در دراز مدت بازار را تغییر نخواهد داد.

این کارشناس بازار نفت ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل کاهش قیمت نفت در روز های پایانی هفته، کاهش عطش خریداران نفت بوده است. چرا که بسیاری بر این باورند که پیش بینی های رشد اقتصادی جهانی آن طور که باید، محقق نشده اند و این موضوع تا حدودی تقاضای نفت را دلسرد کرده است.

نامداری همچنین در پاسخ به این پرسش که پیش بینی رشد تولید نفت آمریکا چه تاثیری بر قیمت نفت داشته است، گفت: این پیش بینی‌ها بیشتر از این که به طور مستقیم بر قیمت نفت تاثیر داشته باشند، بر سرمایه گذاری‌های آتی این حوزه اثر می‌گذارند و این موضوع می تواند در میان مدت قیمت نفت را دچار نوسان و کاهش کند.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که اوپک و روسیه با اقدامات خود نفت را در بازه ای از قیمت به ثبات رسانده اند که برای سرمایه گذاران شیل اویل آمریکا بسیار جذاب است و به قولی اوپک در حال یاری رساندن به آمریکا است تا به هدف افزایش تولید خود دست یابد. در نتیجه اوپک باید به صورت جدی به دنبال اعمال مکانیزمی باشد که قیمت نفت را در بازه 60 دلاری نگه دارد تا چنین نوساناتی را از بازار نفت دور کند.

این کارشناس حوزه نفت همچنین در خصوص پیش بینی قیمت نفت در هفته‌های آتی نیز گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که می تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد این است که تنش‌های آسیای شرقی تا حدودی کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این در حالی که گفت و گو های کره شمالی و جنوبی در مراحل اولیه خود قرار دارد، امید به سرمایه گذاری در خاور دور افزایش یافته است، امری که می تواند رشد اقتصادی مطلوبی را در این منطقه به همراه آورد که نهایتا این رشد اقتصادی به افزایش تقاضا و صعود قیمت نفت در میان مدت و بلند مدت ختم خواهد شد.

بر این اساس می توان دریافت که بازار نفت می تواند از قیمت های کنونی نیز بالا تر برود و این در حالی است که آمریکا تلاش دارد تولید نفت خود را با تکیه بر قیمت نفت بیش از پیش افزایش دهد.

عناوین برگزیده