تاریخ: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۴۳۸۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راه‌اندازی گندله‌سازی بافق بعد از 5 سال تعطیلی/ متخصصان داخلی روی خارجی‌ها را کم کردند

می متالز - مجری طرح گندله‌سازی سه چاهون شهرستان بافق با اشاره به تعطیلی پنج ساله این واحد معدنی، گفت: بعد از انجام تست فنی، بزرگ‌ترین کارخانه تولید گندله‌ یزد با ظرفیت ۵ میلیون تن توسط متخصصان ایرانی در این استان راه‌اندازی شد.
راه‌اندازی گندله‌سازی بافق بعد از 5 سال تعطیلی/ متخصصان داخلی روی خارجی‌ها را کم کردند

به گزارش می متالز، بهروز شفیع  با بیان این‌که بعد از آغاز بکار مجدد این کارخانه نمی‌خواهم اتفاقات تلخ را به یاد بیاورم، اظهار کرد: تصمیم انجام این طرح تقریبا در سال ۱۳۸۸ گرفته شد اما فرآیند اجرای جدی آن سه تا چهار سال طول کشید.

وی با بیان این‌که تمام مردم شهرستان بافق منتظر احیا و راه‌اندازی دوباره این کارخانه بودند، افزود: توقیف کشتی نسوز در یکی از بنادر آمریکایی، تلخ‌ترین اتفاقات در فرآیند راه‌اندازی کارخانه گندله سازی بافق است و هزینه‌های زیادی را در پی داشته است.

مجری طرح گندله‌سازی سه چاهون در ادامه شرایط تحریم، بیماری کرونا و مشکلات مالی را از جمله دلیل تآخیر در استارت این طرح دانست و گفت: بیماری کرونا و شرایط دیگرمانند افزایش غیر قابل پیش بینی ارز و برخی مشکلات داخلی باعث شد این پروژه با تاخیر وارد فاز استارت شود.

شفیع رها کردن کار توسط شرکت ژاپنی را از دیگر اتفاقات مهم در این بحث راه اندازی کارخانه گندله سازی بافق عنوان و تصریح کرد: این مسئله جرقه‌ای شد که از تجربه و توانایی‌های متخصصین داخلی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از رفع و ساماندهی یک سری مشکلات اقتصادی توانستیم با استفاده از تجارب گذشته مهندسینی که در این زمینه فعالیت داشتند را شناسایی و بکار بگیریم.

مجری طرح گندله‌سازی سه چاهون با بیان این که توان اجرایی و علمی متخصصین داخلی به خوبی توانست ضعف عدم حضور سوپروایزرهای خارجی را پوشش دهد؛ اظهار کرد: بزرگترین شادی و شیرینی کار زمانی بود که در طلیعه صبح روز ۱۳ آبان و در سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) عملیات تست جواب داد و این محصول تولید شد.

قبل از افزایش نرخ ارز هزینه این پروژه ۹۲۰ میلیارد تومان بود

شفیع در ادامه با بیان این‌که برآورد هزینه را هنوز انجام نداده‌ایم، گفت: مبالغ هیچ یک از قراردادهای بسته شده افزایش پیدا نکرده ولی قیمت ارز افزایش داشته است.

مجری طرح گندله سازی سه چاهون در خصوص تعداد پرسنل موجود در این مجموعه نیز افزود: ۷۸۸ نفر در چارت گندله سازی دیده شده که در قسمت فنی ۵۵۰ نفر، HSE وحراست ۱۲۷نفر و حدود ۱۰۰ نفر نیز شاغل در قسمت خدمات صنعتی و عمومی هستند. بیش از ۵۰۰ نفر از این مجموعه افرادی هستند که فنی و در قسمت آزمایشگاه، کنترل کیفیت و قسمت های دیگر مشغول به فعالیت هستند.

وی در خصوص کمبود نیرو بیان کرد: کمبود نیروی کیفی داریم و مقصر هم خودما هستیم که باید پس از جذب، آموزش های لازم را می دادیم و بعد از نیرو توقع داشته باشیم در حال حاضر از پرسنل توقعی نداریم چون اشکال از جانب من بوده و باید آموزش های لازم را به موقع انجام می دادیم. بیش از ۹۰ نفر از پرسنل آگلومراسیون به پرسنل گندله در این مسیر کمک می کنند.

عناوین برگزیده