تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۱۴۴۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
صادرات محصولات نورد آلومینیوم از کشورهای خارومیانه، روندی افزایشی داشته است

صادرات محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه

می متالز - میزان حجم صادرات محصولات نورد آلومینیوم از کشورهای خاورمیانه روندی افزایشی داشته است؛ به‌طوری که از 409 هزار تن در سال 2012 به حدود 552 هزار تن در سال 2016 رسید. این افزایش صادرات ورق‌های آلومینیومی خاورمیانه که از سال 2015 نیز شاهد رشد چشم‌گیری بوده، عمدتا مرهون صادرات ترکیه است.
صادرات محصولات نورد آلومینیومی خاورمیانه

به گزارش می متالز، مشخص شد که خاورمیانه طی سال‌های گذشته بیش از 900 هزار تن واردات انواع محصولات نورد آلومینیومی داشته و خالص واردات مثبتی را در این دوره ثبت کرده، اما میزان حجم صادرات این محصولات از این منطقه روندی افزایشی داشته است؛ به‌طوری که مقدار آن از 409 هزار تن در سال 2012 به حدود 552 هزار تن در سال 2016 رسید. با این حال، صادرات این محصولات از این منطقه طی 5 سال گذشته به‌طور میانگین کمتر از 4.5 درصد کل تجارت جهانی این محصولات را شامل شد؛ هر چند که این مقدار در سال 2016، با افزایش حجم صادرات این منطقه اندکی افزایش یافت.

در مقوله صادرات نیز مشابه با واردات، متوسط سهم فویل در بازار صادراتی خاورمیانه بیشتر از سهم آن در تجارت جهانی بود. با این وجود از سال 2015 به بعد با افزایش حجم صادرات فویل‌های آلومینیومی از میانگین جهانی، این میزان از سهم فویل در تجارت محصولات نورد آلومینیومی پیشی گرفت.

از سال 2015 که افزایش صادرات ورق‌های آلومینیومی خاورمیانه رشد چشم‌گیری را سپری کرد که عمدتا مرهون صادرات ترکیه بوده است. هر چند که فویل حدود یک‌سوم بازار صادراتی محصولات نورد آلومینیوم این کشور را تشکیل می‌دهد، اما این محصول سهم به‌سزایی در افزایش سهم ترکیه در صادرات خاورمیانه داشته؛ چرا که نرخ رشد صادرات فویل آن تقریبا 2 برابر نرخ رشد صادرات ورق آلومینیومی بوده است. پس از ترکیه، بحرین بزرگترین صادرکننده محصولات نورد آلومینیومی بودند؛ به‌طوری که این 2 کشور به‌تنهایی نزدیک به 75 درصد بازار صادراتی محصولات نورد آلومینیوم خاورمیانه را در اختیار داشتند.

در مقابل عربستان سعودی با احداث ظرفیت 300 هزار تنی از تولید ورق آلومینیومی، سهم خود را در بازار صادراتی محصولات نورد آلومینیوم منطقه افزایش داد. ظرفیت نورد آلومینیوم عربستان از سال 2014  برای تولید ورق توسط شرکت معادن بهره‌برداری آزمایشی خود را آغاز کرد و افزایش حجم تولیدات آن تا سال 2016 ادامه پیدا کرد. انتظار می‌رود که حجم تولیدات این کشور در سال 2017 به بیشینه مقدار خود رسیده باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که در این سال، سهم این کشور در صادرات محصولات نورد آلومینیوم خاورمیانه با بحرین برابر شود. گفتنی است که طی این دوره، با آغاز صادرات این محصولات از عربستان، از فروش صادراتی بحرین که عمده آن را ورق‌های آلومینیومی تشکیل می‌داد، کاسته شد. از مهم‌ترین بازارهای وارداتی که این 2 کشور در آن رقابت داشتند به بازار وارداتی ترکیه می‌توان اشاره کرد که عربستان با عرضه محصولات خود با قیمتی کمتر در این بازار، موفق به تصاحب سهم قابل توجهی از حضور بحرین در آن شده است. قیمت CIF ورق‌های آلومینیومی عربستان در بازار وارداتی ترکیه در سال 2016، حدود 2،343 دلار به‌ازای هر تن بود، در حالی که این میزان برای محصولات بحرین در حدود 2،478 دلار بر تن گزارش شد.

عناوین برگزیده