تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۱۴۵۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در کشور

می متالز - معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به‌طور متوسط فرار مالیاتی در جهان حدود ۱۵ درصد است اما فرار مالیاتی در ایران بسیار بیشتر و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برآورد شده که براساس برآوردهای ریالی می‌توان گفت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در ایران وجود دارد.
۴۰۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در کشور

به گزارش می متالز، محمد مسیحی روز پنج‌شنبه در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در هرمزگان افزود: چیزی که نظام مالیاتی را متاثر می‌سازد و فرار مالیاتی را اشاعه می‌دهد حجم معافیت‌های مالیاتی است، چیزی حدود ۶۰درصد اقتصاد کشور از معافیت یا شبه‌معافیت برخوردار است. او ادامه داد: شبه‌معافیت یعنی جاهایی که مالیات‌ها موثر نبوده یا پایه‌های مالیاتی واقعی نیست که وجود این میزان معافیت و شبه‌معافیت موجب می‌شود کسانی که مالیات می‌پردازند احساس نابرابری کرده و به سمت فرار مالیاتی هم سوق داده شوند.

مسیحی یادآور شد: درحال‌حاضر صرفا کمتر از ۵۰ درصد از هزینه‌های جاری کشور از محل مالیات تامین می‌شود که امیدوارم با تحولاتی که در نظام مالیاتی ایجاد می‌شود مانند هوشمندسازی نظام مالیاتی و اجرای ماده ۹۷ و تمرکز بر پرونده‌های مهم، مقابله با فرار مالیاتی و در عین حال حمایت از بخش تولید و واقعی و شناسنامه‌دار اقتصاد بتوان ضریب پوشش هزینه‌های کشور از محل مالیات را به میانگین جهانی نزدیک کرد.

عناوین برگزیده