تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۱۴۷۳۲۴
سرویس خبر : انرژی
شریعتی در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی:

گزارشی از "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" به کمیسیون انرژی ارائه شود/ اعضاء معترض هستند

می متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: از آنجا که گزارش فنی موضوعات مرتبط با مبحث انرژی اتمی در "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" باید به کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون اصلی ارائه شود، اعضای کمیسیون نسبت به عدم تحقق این مهم معترض هستند.
گزارشی از "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" به کمیسیون انرژی ارائه شود/ اعضاء معترض هستند

مالک شریعتی نیاسر

به گزارش می متالز، مالک شریعتی نیاسر در تشریح جلسه صبح امروز (دوشنبه 10 آذر) کمیسیون انرژی مجلس، از حضور سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این کمیسیون خبر داد و گفت: کمالوندی درباره آخرین تحولات کشور به‌ویژه موضوع "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" که دو فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسیده توضیحاتی داد. این در حالی است که کلیات و جزئیات این طرح در جلسه عصر روز گذشته کمیسیون امنیت ملی مصوب شده و در جلسه امروز کمیسیون انرژی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه مباحث کلی و فنی این طرح تاحدودی ازسوی کمالوندی ارائه شد اما اعضای کمیسیون انرژی نسبت به عدم بحث درباره موضوعات تخصصی و فنی این طرح در کمیسیون انرژی اعتراض کردند و گفتند؛ مطابق آئین‌نامه باید این مباحث به کمیسیون تخصصی مجلس ارجاع شود چراکه مباحث فنی انرژی هسته‌ای مربوط به کمیسیون انرژی مجلس است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بیانکرد: براساس مصوبه مجلس در رابطه با "طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" باید گزارش دستگاه‌های متولی ظرف مدت یک ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه شود اما از آنجا که اعضای کمیسیون انرژی خواستار ارائه گزارش فنی مباحث مرتبط با انرژی اتمی به کمیسیون متبوع‌شان هستند لذا مقرر شد؛ این موضوع براساس یک نامه رسمی به هیأت رئیسه مجلس ارجاع و در متن این مصوبه طبق آئین‌نامه باید گنجانده شود.

 

قانون پتروپالایشگاه‌ها در کمیسیون انرژی تصویب شد

وی درباره دستور دوم این جلسه توضیح داد: همچنین در جلسه امروز "طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی" موسوم به "قانون پتروپالایشگاه‌ها" بررسی شد که با توجه به تشکیل کارگروهی جهت بررسی این طرح، گزارش نهایی کارگروه به اعضای کمیسیون ارائه شد و در نهایت هم به تصویب کمیسیون رسید.

 

مصوبه کمیسیون انرژی برای افزوده شدن بوتان و پروپان به قانون تنفس خوراک توسعه پتروپالایشگاه‌ها

شریعتی با بیان اینکه گزارش کمیسیون درباره طرح موسوم به "قانون پتروپالایشگاه‌ها" عصر امروز به هیات رئیسه مجلس ارجاع خواهد شد، اضافه کرد: در خلال بررسی این طرح، پیشنهادی ازسوی موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مطرح شد که براساس آن باید طرح‌های پتروشیمی و خوراک بوتان و پروپان هم در این قانون تنفس خوراک گنجانده شود. پیشنهاد وی پس از استماع نظرات دولت،‌ دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و اعضای موافق و مخالف به رأی گذاشته شد و در نهایت به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با توضیح بیشتر بیان کرد: درواقع علاوه‌بر گزارش کارگروه در رابطه با طرح مرسوم به قانون پتروپالایشگاه‌ها که مورد اتفاق نظر اعضای مختلف کمیسیون، دولت و مرکز پژوهش‌ها قرار گرفت یک پیشنهاد الحاقی نیز مطرح شد و به تصویب کمیسیون انرژی رسید. طبق این اصلاحیه طرح‌های پتروشیمی و خوراک بوتان و پروپان از تنفس خوراک در قانون برخوردار خواهند شد البته به شرط آنکه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

عناوین برگزیده