تاریخ: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۲۳
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۴۷۹۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راه نجات کارخانه‌های سیمان کشور

می متالز - مدیر عامل سیمان لامرد در خصوص التهاب بازار سیمان و نوسانات چند ماه اخیر گفت: صادرات سیمان و کلینکر هیچ گونه تاثیری در قیمت سیمان داخلی ندارد، زیرا که قریب به ۳۰ میلیون تن، مازاد تولید سیمان در کشور داریم که تنها برای نیمی‌از آن، امکان صادرات وجود دارد و نزدیک به ۲۰ میلیون تن کلینکر، در کارخانه‌های سیمان کشور دپو شده که امکان فروش وجود ندارد.
راه نجات کارخانه‌های سیمان کشور

به گزارش می متالز، بنابراین موانع و مشکلات قیمت‌گذاری سیمان ناشی از عوامل متعددی از جمله افزایش چندباره هزینه حمل‌ونقل، افزایش قیمت بسیار زیاد پاکت، افزایش حاشیه سود عاملان سیمان به دلیل افزایش قیمت سیمان، افزایش مالیات بر عملکرد عاملان که این مالیات هم به قیمت تمام شده آنها افزوده می‌شود و نقش آفرینی بعضی واسطه‌ها که سیمان را با قیمتی فراتر از قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

ابراهیم غلام‌زاده اظهار کرد: در راستای مشتری‌مداری خود که همیشه در زمره اولویت‌های سازمان بوده و هست، تصمیم داریم در شرکت‌های سیمان لامرد و استهبان، برنامه فروش آنلاین را مطابق با تناژ درخواستی مشتری و با قیمت مصوب اجرایی کرده و این امر، ظرف مدت یک هفته آینده عملیاتی خواهد شد تا به این وسیله با حذف واسطه‌ها، شکاف میان قیمت واقعی و قیمت بازار را کم کرده و سیمان را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. غلام‌زاده افزود: مشکل فعلی صنعت سیمان  کاهش تقاضای بازار‌های جهانی به دلیل تحریم‌ها و بیماری کرونا بوده که منجر به کاهش چشمگیر صادرات سیمان و کلینکر طی ۹ ماه گذشته شده است.

مدیرعامل سیمان لامرد در خصوص افزایش دو مرحله‌ای قیمت سیمان در سال‌جاری بیان کرد: درحال حاضر قیمت 10 کیلو سیمان از یک بسته پفک نمکی ارزان تر است. قیمت جهانی سیمان 80 دلار بوده درحالی‌که سیمان ما با یک هشتم قیمت جهانی به فروش می‌رسد و متاسفانه افزایش 20 درصدی قیمت سیمان در تیرماه، افزایش بسیار اندکی بود و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مبنی بر قیمت‌گذاری منطقی روی این کالای اساسی، قیمت سیمان سرکوب شده و منجر به زیانده شدن کارخانه‌های بسیاری شده که قادر به جبران هزینه‌های خود نبودند، همچنین افزایش قیمت اعلام شده در مهر ماه، تنها افزایش قیمت پاکت سیمان بود و به واقع در نیمه دوم سال، افزایش قیمت اعمال نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تاثیر سیمان در قیمت تمام شده مسکن کمتر از 2درصد است، در حالی که در کشور 70 کارخانه سیمان داریم که اشتغال بالغ بر 100 هزار نفر به صورت مستقیم و حدود 2 میلیون نفر به صورت غیرمستقیم به این صنعت بزرگ وابسته است، بنابراین تنها راه نجات کارخانه‌های سیمان ساماندهی قیمت این عنصر اصلی ساخت‌وساز است.

وی در پایان تاکید کرد: به دلیل ارزان‌فروشی سیمان ایران در میان کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و بالا رفتن هزینه‌های گمرکی، بخش اعظمی ‌از بازار‌های صادراتی خود را از دست داده‌ایم و سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، گمرک و نهادهای مسوول باید در زمینه قیمت سیمان صادراتی ایران ورود کرده و مانع از فروش سیمان به قیمت بسیار کمتر از بازار جهانی شوند.

p28 (2) copy

عناوین برگزیده