تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۱۱
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۴۸۱۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

۷۴ درصد صادرات زنجان را شمش روی تشکیل می‌دهد

می متالز - مدیرکل گمرک استان زنجان با بیان اینکه ۷۴ درصد صادرات استان را شمش روی تشکیل می‌دهد، گفت: ترانسفورماتور ۱۱ درصد، پروفیل‌ها پنج درصد و مابقی اقلامی نظیر کشمش، خرما، سرب و دیگر کالاهای صادراتی را شامل می‌شود که همه آن به واحدهای تولیدی استان تعلق دارد.
۷۴ درصد صادرات زنجان را شمش روی تشکیل می‌دهد

به گزارش می متالز، میرهاشم سیداحمدی روز پنجشنبه افزود: میزان صادرات استان در هشت ماهه نخست امسال حدود ۱۵۲ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته و از لحاظ وزنی نیر ۹۰ هزار تن بود که ۲ درصد رشد نشان می دهد.

وی اضافه کرد: میانگین هر تن صادرات استان در هشت ماهه امسال، یک هزار و  ۶۹۵ دلار و این میزان برای کل کشور ۲۸۶ دلار است که تقریبا ارزش صادرات هر تن کالا از استان ۶ برابر کشوری است.  

مدیرکل گمرک استان زنجان کاهش صادرات را به دلیل شرایط کرونایی حاکم و بسته بودن مرزهای کشور عنوان کرد و گفت: استان طی فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب با ۷۸ درصد و ۵۳ درصد کاهش صادرات مواجه شد که اکنون با شیب خیلی خوبی این میزان به ۶ درصد افزایش به لحاظ ارزش رسید و به لحاظ وزنی هم افزایش ۲ درصدی یافت.

این مسوول با اشاره به تفاوت های ارزش نسبت به وزن گفت: صادرات استان بیشتر به حوزه شمش و روی اختصاص داشت و به لحاظ وزنی افزایش یافت و از نظر ارزشی نیز کاهش های گذشته طی ماه جاری جبران خواهد شد.

وی اظهار داشت: میانگین صادرات کشور ۱۹ درصد کاهش دارد که استان توانست ۶ درصد افزایش داشته باشد و به لحاظ وزنی نیز کشور ۱۴ درصد نزولی بود که استان با ۲ درصد افزایش مواجه بود.

سید احمدی افزود: صادرات استان به ۳۱ کشور انجام گرفته که بیشتر به ترکیه و عراق بوده و د ر واقع می توان  گفت ۹۷ درصد صادرات استان به ۹ کشور همسایه  انجام گرفته است.

وی، میزان واردات هشت ماهه نخست امسال را یادآور شد و گفت: میزان واردات استان زنجان در این مدت حدود ۱۸۸ و نیم میلیون دلار بود که ۲۲۰ هزار تن آن کالا بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش و از لحاظ وزنی نیز ۱۳ درصد کاهش یافته است.

این مسوول، ۹۲ درصد کالای های وارداتی به استان را مواد اولیه خط تولید عنوان کرد و گفت: خاک روی، خمیر چوب، نخ پلی آمید، نخ پلی استر، ماشین آلات  خط تولید، کاغذ سیگار، تنظیم کننده ولتاژ، الیاف سنتتیک و ورق فولای از عمده کالاهای وارداتی به استان هستند.  

وی مبدا کالاهای وارداتی استان زنجان را ۴۰ کشور عنوان کرد و افزود: این کشورها شامل ترکیه، چین، اندونزی، روسیه، آلمان، ایتالیا، پرتغال، بلژیک، فنلاند، اسپانیا است و  ۱۴ درصد واردات نیر به ۳۰ کشور دیگر تعلق دارد.

عناوین برگزیده