تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۴۸۴۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیر درجه نفوذی، یک قیر ایده‌آل برای جاده سازی در مناطق مختلف

می متالز - قیر نفوذی از قیرهای رایج و استاندارد برای جاده سازی در جهان است. بیشتر پالایشگاه های نفتی در جهان، بخش های ویژه ای برای تولید انواع قیر نفوذی از جمله درجه نفوذ 40/30، 50/40، 70/60 و 100/80 را دارند.
قیر درجه نفوذی، یک قیر ایده‌آل برای جاده سازی در مناطق مختلف

به گزارش می متالز، در سال های اخیر، تقاضای قیر نفوذی مقدار ثابتی بوده است. این درحالیست که تعدادی از آزمایش های انجام شده نشان می‌دهند که درجه بندی قیرهای نقوذی به قدر کفایت دقیق نبوده اما بررسی میزان مصرف قیر نفوذی در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که قیر نفوذی طی ده سال اخیر برنده بلا منازع بازار بوده است. برای مثال در سال 2015، حدود 11000 میلیون تن قیر در اروپا استفاده شده است که 9000 میلیون از آن را قیر نفوذی تشکیل داده است.

قیر نفوذی که به قیر تسویه شده توسط هوا نیز معروف است، یکی از راحت ترین انواع قیر در تولید، آزمایش و درجه بندی محسوب می‌شود زیرا برخلاف دیگر انواع قیر، به پردازش بیشتر در پالایشگاه نیازی ندارد.

آزمایش و درجه بندی قیر نفوذی پیچیدگی خاصی ندارد. براساس گزارش Eurobitume، این نوع از قیر توسط یک سوزن استاندارد درجه بندی می‌شود. درجه بندی به این صورت که سوزن را در شرایط تعیین شده آزمایشگاهی در نمونه قیر فرو برده و با توجه به عمق نفوذ سوزن در قیر، درجه بندی انجام می‌شود.

پرکاربردترین قیرهای نفوذی کدامند؟

هر درجه ای از قیر نفوذی کاربردها و خواص خود را دارد. با این وجود، درجه 70/60 بسیار محبوب و پرطرفدار است. این درجه از قیر نفوذی کاربردهای بسیاری در دمای 22- تا 77+ داشته و برای آسفالت کردن جاده ها در مناطق مختلف جهان استفاده می‌شود.

به علاوه قیر نفوذی 70/60 نقش مهمی‌در تعیین قیمت جهانی قیر دارد. در واقع، معیارهای اصلی قیمت گذاری در سراسر جهان مانند Argus Media و ICIS توجه ویژه ای به قیر نقوذی 70/60 دارند. همچنین، تامین کنندگان و بازرگانان قیر برای حضور موفق در بازار قیمت قیر درجه نفوذی 70/60 را مورد توجه  قرار می‌دهند.

کاربردهای قیر نفوذی 70/60 چیست؟

استفاده عمده قیرهای نفوذی در ساخت مخلوط گرم آسفالت جهت استفاده در جاده سازی است. عوامل بسیاری در انتخاب درجه قیر نفوذی دخیل است. برای مثال میانگین دمای منطقه، سطح بار ترافیکی مسیر مربوطه و نوع خاک آن بسیار مهم است.

قیر 70/60 در جاده هایی با ترافیک سنگین (بزرگراه ها و تقاطع ها) بسیار مناسب است. همچنین اگر دمای منطقه در طیف 22- تا 77+ جای دارد، این قیر کاربردی است. با این حال بخش عمده ای از قیر نفوذی 70/60 در مناطق گرم مصرف می‌شود.

مزیت اصلی قیر نفوذی 70/60 قابلیت اطمینان بیشتر است. این نوع قیر با توجه به ضریب نفوذ و درجه نرمی ‌منحصر به فردش، عملکرد آسفالت نهایی را بهبود و افزایش می‌دهد. همچنین، درجه 70/60 برای رفع شکستگی های آسفالت استفاده می‌شود.

مزیت دیگر این نوع قیر، قیمت مناسب آن است. طبقه گفته Infinity Galaxy، یکی از تامین کنندگان عمده قیر در خاورمیانه، قیر 70/60 محصول مقرون به صرفه ای است که با وجود کاهش هزینه ها، کیفیت را حفظ می‌کند.

عوامل موثر بر ویژگی های قیر نفوذی 70/60

عوامل موثر بر ویژگی های قیر متنوع هستند بنابراین کلیه پالایشگاه ها موظف اند تا درجه قیر نفوذی را تعیین کنند و جدول مشخصات قیر را در اختیار خریداران قرار دهند. این جدول شامل مواردی مانند میزان نفوذ، نقطه اشتعال، درجه نرمی‌، شکل پذیری و وزن مخصوص است.

مقدار نقوذ قیر نشان دهنده میزان سختی آن است. برای مثال قیر 70/60 تا 6-7 میلی متر در سطح نفوذ می‌کند. انواع مختلف قیر دارای درجه نرمی ‌متفاوتی هستند. درجه نرمی ‌نشان دهنده دمایی است که قیر در آن شروع به نرم شدن و در نهایت ذوب شدن می‌کند. درجه نرمی ‌قیر نفوذی 70/60 حدود 49-50 درجه سانتیگراد است.

با مشاهده ویدیو ذیل که توسط Infinity Galaxy تهیه شده است، اطلاعات بیشتری در مورد عوامل موثر در کیفیت قیر نفوذی به دست می‌آورید.

https://www.aparat.com/v/Dmpwz

قیمت قیر نفوذی 60/70

قیر نفوذی 70/60 تولیدی در پالایشگاه های جهان پایه نفتی دارد و از تقطیر نفت خام تولید می‌شود. کیفیت این نوع قیر با توجه به میزان هیدروکربن های ارزشمند موجود در آن سنجیده می‌شود.

قیمت این قیر، با توجه به امکان تولید آن با ساده ترین فناوری های موجود، کمتر از دیگر انواع قیر است. این بدان معناست که قیر 70/60 از نظر بسیاری از بازرگانان و خرده فروش ها بسیار سودآور است.

منبع: Wikiplast

منبع: می متالز
عناوین برگزیده