تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۴۹۴۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ممیزی داخلی سیستم مدیریت محیط‌زیست مبتنی بر یک استاندارد بین‌المللی، در مجتمع مس سرچشمه انجام شد

می متالز - رئیس اداره محیط‌زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه، با اشاره به پیاده‌سازی سیستم مدیریت محیط‌زیست مبتنی بر استاندارد ISO14001:2015، گفت: قطعاً پیاده‌سازی و استقرار این استاندارد، نقطه عطفی در بهبود وضعیت محیط‌زیستی مجتمع و حرکت پرشتاب‌تر مجتمع مس سرچشمه در مسیر توسعه پایدار خواهد بود.
ممیزی داخلی سیستم مدیریت محیط‌زیست مبتنی بر یک استاندارد بین‌المللی، در مجتمع مس سرچشمه انجام شد

به گزارش می متالز، محمد کرمی، در رابطه با برگزاری جلسه ممیزی سیستم مدیریت محیط‌زیست بر پایه استاندارد ایزو ISO14001:2015، گفت: در راستای پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریت محیط‌زیست بر پایه استاندارد بین‌المللی، جلسه ممیزی داخلی این سیستم برگزار شد.

وی افزود: جلسه افتتاحیه، روز یکشنبه ۲۳ آذر با سخنان مدیر محترم مجتمع و مدیر محترم HSE برگزار شد و بعد از آن، تیم ممیزی داخلی از قسمت‌های مختلف مجتمع بازدید کرده و مورد ممیزی قرار دادند و بعد از اجرای ممیزی داخلی، جلسه اختتامیه عصر دوشنبه ۲۴ آذرماه با حضور مدیران امورهای ممیزی‌شونده برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه افتتاحیه، خلاصه‌ای از الزامات سیستم مدیریت محیط‌زیست برای مدیران محترم توسط مشاور ارائه شد و مزایای پیاده‌سازی و استقرار این سیستم ذکر شد؛ ضمن آنکه برنامه ممیزی ارائه‌شده و تیم‌های ممیزی معرفی شدند و بعد از آن فرآیند ممیزی آغاز شد و پس از آن در جلسه اختتامیه، خلاصه‌ای از یافته‌های ممیزی که شامل موارد انطباق با استاندارد و موارد عدم انطباق با استاندارد بود، اعلام شد.

رئیس اداره محیط زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه، درخصوص استاندارد بین‌المللی ISO14001:2015 توضیح داد: این استاندارد، یک استاندارد بین‌المللی مدیریت محیط‌زیست است و الزاماتی را برای سیستم مدیریت محیط‌زیست مشخص می‌کند و یک سازمان می‌تواند از آن برای ارتقای عملکرد محیط‌زیستی خود استفاده کند.

کرمی به ذکر مزایای این استاندارد پرداخت و گفت: این استاندارد به سازمان کمک می‌کند که به نتایج مطلوبی در سیستم مدیریت محیط‌زیست دست پیدا کند و فراهم‌کننده ارزش برای محیط‌زیست، سازمان و ذی‌نفعان سازمان باشد.

رئیس اداره محیط‌زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه، به سایر مزایای پیاده‌سازی و استقرار سیستم مدیریت محیط‌زیست برپایه استاندارد ISO14001:2015 در مجتمع مس سرچشمه اشاره و بیان کرد: از دیگر مزایای پیاده‌سازی و استقرار این سیستم می‌توان به اطمینان از انطباق فعالیت‌های مجتمع با الزامات قانونی، حفاظت از محیط‌زیست، کمک به کاهش مستمر آلودگی‌ها و بهبود وضعیت محیط‌زیستی، کمک به ارزیابی عملکرد مستمر محیط‌زیستی سازمان، شناسایی فرصت‌هایی برای بهبود وضعیت محیط‌زیست، شناسایی فرصت‌هایی برای بهبود وضعیت مصرف منابع طبیعی و انرژی، کاهش ضایعات و پسماندها، بهبود آمادگی واکنش در شرایط اضطراری، پیشگیری از وقوع رویدادهای محیط‌زیستی، ارتقای جایگاه سازمان، ارتقای اعتبار سازمان در بین ذی‌نفعان و همچنین تسهیل در روابط تجاری ملی و بین‌المللی مجتمع اشاره کرد.

کرمی در پاسخ به این سوال که پیاده‌سازی این سیستم در مجتمع مس سرچشمه در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: با برگزاری جلسه ممیزی داخلی، پیاده‌سازی این استاندارد در مجتمع به پایان رسید و ان‌شاءالله تا پایان سال با همکاری همه امورها و طرح‌های مجتمع و همکاران امور مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریتی، جلسه ممیزی خارجی نیز برگزار خواهد شد و بعد از آن، استقرار این سیستم در مجتمع را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: اکثر امورها ممیزی خوبی داشتند و جلسه خوبی داشتیم، اقدامات این امورها در راستای بهبود وضعیت محیط‌زیستی ارائه شد و توسط تیم ممیزی، هم نقاط مثبت و هم فرصت‌هایی برای بهبود بیان شد؛ ضمن اینکه موارد عدم انطباق با این استاندارد بیان شد که ان‌شاءالله با رفع آن‌ها، برای برگزاری جلسه ممیزی خارجی آمادگی کامل را داشته باشیم.

رئیس اداره محیط‌زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه، در پایان از حمایت‌ها و یاری مدیریت ارشد مجتمع، مدیر HSE، معاونان، مدیران و مجریان مجتمع، در راستای کمک به انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با بهبود وضعیت محیط‌زیست مجتمع مس سرچشمه قدردانی کرد و افزود: قطعاً پیاده‌سازی و استقرار این استاندارد، نقطه عطفی در بهبود وضعیت محیط‌زیستی مجتمع و حرکت پرشتاب‌تر مجتمع مس سرچشمه در مسیر توسعه پایدار خواهد بود.

عناوین برگزیده