تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۴۹۶۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

موج سواری دلالان بر بازار پر هیاهوی سیمان/ لزوم نظارت بر قانون شکنی‌ها

می متالز - فروش سیمان در استان ایلام در سایه بی‌توجهی‌ها به دست دلالان افتاده و دلالان با ایجاد تلاطم در بازار ارز، سودی موقت را برای خود کسب می‌کنند که این امر سبب گلایه مردم شده است.
موج سواری دلالان بر بازار پر هیاهوی سیمان/ لزوم نظارت بر قانون شکنی‌ها

به گزارش می متالز، شن و ماسه یکی از کاربردی‌ترین مواد اولیه ساخت و ساز ساختمانی محسوب می‌شود و در طی ماه‌های اخیر افزایش سرخود قیمت این ماده معدنی، در واحدهای تولیدی سنگ شکن‌های استان ایلام، مردم را با مشکل مواجه کرده است.

سنگ شکن‌های استان تولیدات خود را با قیمت جدید و خارج از مصوبه به فروش می‌رسانند و همین موضوع سبب مشکل در روند تولید و گلایه مردم شده است.

افزایش خودسرانه و غیر متعارف قیمت‌ها توسط واحدهای صنفی، عدم تمکین از مصوبات ستاد تنظیم بازار و عدم رعایت حقوق مصرف کننده مطابق قانون نیازمند برخورد تعزیری است.

تولیدی‌های سنگ شکن به صورت خودسرانه قیمت‌ها تغییر می‌دهند

اکبری پیمان کار ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی گفت: قیمت شن، ماسه و سیمان در استان متغیر است و بیشتر قیمت‌ها را تولیدهای سنگ شکن‌ تعیین می‌کنند و در واقع تولیدی‌های سنگ شکن یک انجمن دارند و از قانونی تبعیت نمی‌کنند و به صورت خودسرانه قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و با کوچک‌ترین اتفاق، تولیدات خود را به بازار عرضه نمی‌دهند.

وی افزود: دلیل آن‌ها برای افزایش قیمت و نوسان‌ها این است که می‌گویند تجهیزات ما مستهلک می‌شود و همچنین تحریم‌ها هم به بهانه‌ای برای سودجویان تبدیل شده و دلیل افزایش قیمت‌های خود را تحریم می‌دانند! 

این پیمانکار ادامه داد: شن و ماسه نعمت‌های خدادادی و طبیعی هستند؛ رانندگان ماشین‌های سنگین هم بیشتر اوقات برای گران کردن بها حمل و نقل اعتصاب می‌کنند اما نمی‌دانیم چرا بازرسی،  تعزیرات و حتی دادستانی به این قانون شکنی‌ها و بی‌قانونی‌ها رسیدگی نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: فروش سیمان به دست دلال‌ها افتاده و دلال‌ها به ساختمان‌های در حال ساخت سر می‌زنند و سیمان‌ها را پیش خرید و یک بازار سیاه ایجاد کرده‌اند.

اکبری ادامه داد: برای یک بتن ساختمانی به آب، شن، ماسه و سیمان احتیاج است که شن و ماسه در شرکت‌های سنگ شکن به صورت دل بخواهی قیمت گذاری می‌شود.

در طول سه ماه گذشته دو بار قیمت ماسه افزایش 50 درصدی داشته است!

اصلانی شهروند ایلامی گفت: نزدیک به یک سال که در حال ساخت و ساز هستم و در طول سه ماه گذشته معادن شن و ماسه استان دو بار اقدام به افزایش قیمت ماسه کرده و هربار هم پنجاه درصد افزایش داشته که با این اوضاع اقتصادی مردم توان ساخت و ساز و ایجاد سرپناه ندارند.

وی افزود: قیمت‌ها اصلا ثبات ندارند و از آنجا که بیش‌ترین مصالح قابل استفاده برای ساخت ساختمان‌ها شن، ماسه و سیمان است، این افزایش قیمت‌ها واقعا صاحبان ساختمان‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

قیمت شن و ماسه در انجمن تعیین می‌شود

عزت‌الله عبدخانی معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: از نظر قانون صنف و محاسبات شورای نظارت، قیمت شن و ماسه در انجمن‌های مربوطه تعیین می‌شود و انجمن‌ها قیمت خود را پیشنهاد می‌دهند و در صورتی که قیمت متعارف بود، می‌توانند قیمت ها را تغییر دهند. 

وی افزود: سال گذشته با توجه به گرانی‌ها، هزینه تولیدی‌ها تیز افزایش پیدا کرد و به دنبال آن نرخ شن و ماسه نیز افزایش یافت اما نرخ متعارف بود؛ امسال در شورای تنظیم بازار نرخی مصوب شد که تولیدی‌ها این نرخ را رعایت نکردند و خود سرانه قیمت‌ها را افزایش دادند که از طرف بازرسی تذکر لازم داده شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: طی بازرسی‌ها توسط دادستان 5 واحد پملپ و مبلغی نزدیک به 1 میلیارد و 200 میلیون تومان جریمه و تحویل تعزیرات داده شدند؛ با توجه به اقدامات صورت گرفت نهایتا قیمت هر تن شن و ماسه حداکثر 60 هزار تومن افزایش و در طی جلساتی که برگزار شد، تولیدی‌های از دستورات تمکین کردند و قیمت الان هر تن 43 تومان است.  

وی گفت: در طی آخرین مصوبه‌ی که سازمان حمایت به ما ابلاغ کرد سیمان در سطح بازار با هزینه‌ی حمل و نقل باید 22 هزار تومان باشد که متولی توزیع سیمان، اتحادیه مصالح ساختمانی است و دلال‌ها در توزیع سیمان دخیل هستند درست است و برای رسیدگی به این مشکل در روزهای آینده جلساتی برای حل این مشکل برگزار می‌شود.

عناوین برگزیده