تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۱۵۰۸۴۹
سرویس خبر : انرژی
با دستور رئیس‌جمهور انجام شد

افتتاح دو طرح بزرگ پتروشیمی

می متالز - با دستور رئیس‌جمهور فاز دوم پتروشیمی ایلام افتتاح و طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی‌ ارومیه با ظرفیت ۹۰ هزار تن تولید سالانه به بهره‌برداری رسید.
افتتاح دو طرح بزرگ پتروشیمی

به گزارش می متالز، وزیر نفت در این مراسم با اشاره به مسیر طی شده در جهش اول و دوم پتروشیمی گفت: فاز دوم پتروشیمی ایلام شامل طرح‌های الفین و گوگردزدایی با ظرفیت ۷۶۵ هزار تن تولید سالانه با سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون یورو توسط هلدینگ خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

بیژن زنگنه با تاکید بر اینکه فاز اول این پتروشیمی در سال ۹۳ توسط ریاست جمهوری افتتاح شده بود، تصریح کرد: این اولین طرح الفین غرب کشور است و با بهره‌برداری از این طرح‌ها و همچنین طرح‌های در دست انجام از جمله واحد پلی پروپیلن در پتروشیمی ایلام که ۵۲ درصد پیشرفت دارد، شاهد جهش تولید و ‌جشن شکوفایی در غرب کشور هستیم. وی اضافه کرد: این طرح‌ها، طرح‌های مولدی هستند و بیش از ۵میلیارد دلار سالانه درآمد برای کشور خواهند داشت. همچنین در این مراسم جعفر‌ ربیعی، مدیر عامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: در آستانه هشتم دی، روز بزرگداشت صنعت پتروشیمی شاهد بهره‌برداری از دو طرح دیگر از مجموعه طرح‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هستیم.

وی ادامه داد: در روزهای آینده از مجموعه طرح‌های پتروشیمی خلیج‌فارس مگاپروژه بیدبلند خلیج فارس به دست رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

ربیعی تصریح کرد: افتتاح این طرح‌ها موجب شد بعد از تولید پلی اتیلن از خط غرب در فاز اول اکنون نیز زنجیره پتروشیمی ایلام را کامل کنیم.

وی اضافه کرد: همه عملیات نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی این فاز بدون حضور کارشناسان خارجی و توسط همکارانم در پتروشیمی ایلام انجام شده و ۷۱ درصد از تجهیزاتی که در فاز دوم پتروشیمی ایلام به کار رفته، ساخت داخل است. همچنین بیش از ۹۰ درصد از کارکنان پتروشیمی ایلام، بومی هستند. استاندار ایلام نیز در این مراسم گفت: این استان ۱۱ درصد از ذخایر گاز و بیش از ۳ درصد ذخایر نفت را در اختیار دارد. بنابراین گزارش طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی‌ ارومیه نیز با ظرفیت ۹۰ هزار تن تولید سالانه به بهره‌برداری رسید.

 در همین حال مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان در این مراسم، طرح سولفات پتاسیم شرکت پتروشیمی ارومیه را در راستای سیاست‌های هلدینگ خلیج فارس و پترول مبنی بر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، رونق تولید و شکوفایی اقتصاد نام برد.

رسول اشرف‌زاده با بیان اینکه با افتتاح این طرح ۹۰ هزار تن سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک تولید می‌شود، گفت: طرح سولفات پتاسیم شرکت پتروشیمی ارومیه تنها با ۵/ ۵۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توانسته به ۴۶۵ میلیارد تومان درآمد سالانه برسد.

وی با اعلام اینکه ۹۵درصد نیروی مشغول به کار در این پتروشیمی نیروهای بومی هستند، اظهار کرد: در این پروژه ۵۰ شغل مستقیم و ۲۳۰ شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه شرکت پترول چهار پارک پایین‌دستی با ظرفیت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در حال اجرا دارد، افزود: سه طرح پتروشیمی لردگان، فاز دوم پتروشیمی ایلام و سولفات پتاسیم ارومیه متعلق به این شرکت امسال به بهره‌برداری رسیده که با ساخت آنها بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده شده است.

مدیرعامل پترول با اشاره به دو‌ طرح «اولین پارک صنعتی ملامیندر ارومیه» و «واحد اسید کلریدریک» که عملیات اجرایی آنها در دهه فجرآغاز می‌شوند، گفت: با احداث این دو طرح ۹۳۰ شغل مستقیم و ۲هزار و ۵۰۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سولفات پتاسیم در کشور با فعالیت پتروشیمی ارومیه به ۳۴۰ هزار تن در سال رسیده، افزود: با این افزایش تولید در ظرفیت تولید سولفات پتاسیم، ایران توانسته مقام خود را از ۱۲ به ۹ در دنیا ارتقا دهد.

گفتنی است، طرح سولفات پتاسیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی در مدت کمتر از ۲۴ ماه تکمیل و به دست متخصصان ایرانی و بدون حضور کارشناسان خارجی به بهره‌برداری رسید.

عناوین برگزیده