تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۵۱۱۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

احتمال اثر اصلاح لایحه بودجه بر عبور شاخص از خط مقاومت ۱.۵ میلیونی

می متالز - در شرایط نوسان‌گیری برخی سهامداران و ورود نقدینگی حقیقی ها از چالش های مهم روزهای اخیر است که اصلاح بودجه سال آینده می تواند زمینه ساز عبور شاخص از خط مقاومت ۱.۵ میلیونی باشد.
احتمال اثر اصلاح لایحه بودجه بر عبور شاخص از خط مقاومت ۱.۵ میلیونی

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش 1.28 درصدی به سطح یک میلیون و 437 هزار واحد رسید. امروز به نوعی بازگشت بزرگان به مدار صعود بود و  ترمز کوچکترها از روز گذشته پس از چند روز رشد کشیده شد.

از آنجا که طی چند هفته اخیر نمادهای شاخص‌ساز وقتی یک روز به صف خرید رسیده اند به فاصله چند روز بعد صف فروش را تجربه کرده اند و اثری خنثی بر روند بورس داشتند، توجه اکثر سهامداران به سمت نمادهای کوچک‌تری رفت که تاثیرگذاری به مراتب اندکی بر روند شاخص‌کل داشته اند.

ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه نیز نشان می دهد، تعداد قابل توجهی از این سهامداران در حال نوسان‌گیری هستند و حتی برخی از آنها ترجیح می‌دهند یکی دو ماه نظاره‌گر باشند و تصمیم محافظه‌کارانه‌ اتخاذ کنند. در این شرایط جریان ورود نقدینگی از سمت سهامداران حقیقی بطور پیوسته ادامه نداشته و در برخی از روزها شاهد خروج نقدینگی هم هستیم.

از طرفی یکی از چالش های مهم این روزهای فعالان بازار لایحه بودجه سال 1400 است و آن طور که شواهد نشان می دهد، احتمال دارد رای نمایندگان به اصلاح کلی بودجه باشد.حال پس از  معاملات امروز و بازگشت بزرگان به مدار صعود باید دید این روند صعودی تداوم خواهد یافت و شاخص کل قادر به عبور از سطح مقاومت 1.5 میلیون واحد خواهد بود یا خیر.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 18 هزار و 127 واحدی به کانال یک میلیون و 437 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 3010 واحدی به کانال 469 هزار و 125 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، شستا، تاپیکو " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 11.3 و 5.5 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به نماد " شپنا" به مبلغ  464 میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای " وبصادر، وتجارت، وبملت " با اعلام ناظر جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی ناشر حداکثر تا 21 دی ماه تعلیق شدند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد، فملی" با قیمت های مثبت 1.04 و 1.07 درصد به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی همچون " شتران، شپنا، شبندر " مورد استقبال فعالان بازار قرار گرفتند و به صف خرید رسیدند و به همین شکل معاملات آنها پایان یافت. در گروه خودرویی معاملات نماد "خودرو، خساپا" پر تقاضا ظاهر شدند و با قیمت های مثبت 3.41 و 3.88 درصد به کار پایان دادند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، اغلب کامودیتی ها به دلیل تعطیلات کریسمس معامله نمی شوند. با توجه به انتظار کنترل بحران کرونا و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصاد جهانی، رشد سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادهای بزرگ دنیا و افزایش تقاضا در چرخه انرژی های تجدیدپذیر، انتظار تداوم رشد قیمت ها در سال آتی وجود دارد اما اصلاح قیمتی در ماه های ابتدای سال جدید دور از ذهن نیست.

در آخرین معاملات فلزات اساسی پیش از تعطیلات، مس به 7828 دلار و روی به 2842 دلار رسید. در معاملات امروز هر انس طلا به 1889 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت به 51.21 دلار و نفت خام WTI  نیز با حدود 0.06 درصد کاهش به 48.2 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 900 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی ایران نرخ دلار را 25 هزار و 740 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

هیات دولت، وزارت اقتصاد را مکلف به واگذاری ۴۳.۵ هزار میلیارد تومان از باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه بورسی، سرمایه گذاری ملی، هپکو و ایران ترانسفو به بانک های ملت، صادرات و تجارت کرد.

هادی بیگی‌نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با اعلام بدبینی به فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده گفت: دولت نمی‌تواند بیش از یک میلیون بشکه در بودجه خرج کند.

ارزش تجارت خارجی در آذر ماه، ۷.۳۷ میلیارد دلار بود که سهم صادرات، ۳.۶ میلیارد دلار و سهم واردات ۳.۷ میلیارد دلار بوده است.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از ۷۷۸ ریالی به دلار ۲۵۵۸۱۸ ریالی اعلام شد.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تغییر نام شورای پول و اعتبار به هیات عالی و اعمال تحولاتی در ساختار مدیریتی بانک مرکزی خبر داد .

سی ان ان اعلام کرد: ترامپ بسته کمک مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری را امضا کرد. این طرح منابع مالی در اختیار آمریکایی‌هایی قرار می‌دهد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، شغل را از دست داده‌اند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده