تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۵۱۵۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرکل دفتر تامین مالی و پشتیبانی تولید وزارت صمت:

آغاز عملیاتی شدن اوراق گام در زنجیره قطعات خودرو

می متالز - مدیرکل دفتر تامین مالی و پشتیبانی تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بهره‌گیری از روش‌های نوین برای تامین مالی واحدهای تولیدی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در این راستا، معرفی و عملیاتی کردن اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) ، را برای صنایع مختلف پیگیری می‌کنیم.
آغاز عملیاتی شدن اوراق گام در زنجیره قطعات خودرو

به گزارش می متالز، نعمت الله شهبازی در نشست هماهنگی برای عملیاتی کردن اوراق گام جهت کمک به تامین مالی زنجیره قطعات خودرو با حضور مدیران انجمن‌ها و صنایع قطعه ساز و خودروساز بیان کرد: مشارکت فعال و مؤثر واحدهای تولیدی خودرو و قطعه‌سازی برای استفاده از اوراق گام در کنار سایر روش‌های مرسوم جهت تقویت تامین مالی زنجیره تولید ضروری است.

سهیل معمارباشی، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت صمت نیز در این نشست ضمن اشاره به نیاز شدید صنعت خودرو به نقدینگی، افزود: استفاده از ابزارهای نوین از جمله اوراق گام را برای استمرار تامین مالی و تداوم رشد تولید قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی دنبال می‌شود.

همچنین در این نشست، رئیس دایره تامین مالی زنجیره‌های تولید بانک مرکزی ضمن تشریح مزایا و مشوق‌های بانک مرکزی برای انتشار اوراق گام، انتقال حرکت اوراق در زنجیره و انتقال مکرر آن و ضمانت بانک‌های عامل برای نقد شوندگی اوراق در سررسید را از مزیت‌های مهم این اوراق برشمرد.

دریایی گفت : بانک مرکزی در دستورالعمل ابلاغی مزایای زیادی برای واحدهای تولیدی جهت استفاده از اوراق گام در نظر گرفته است و در قدم اول سهمیه ۵۹ هزار میلیارد تومانی برای شبکه بانکی ابلاغ شده است.

وی توضیح داد: مزیت اصلی اوراق گام احیای خرید اعتباری در زنجیره‌های تولید بوده که با توجه به اینکه کارمزد انتشار یک بار قابل پرداخت است در صورت مدیریت صحیح و شناسایی زنجیره‌ها امکان نقل و انتقال بدون کارمزد و در نتیجه کاهش هزینه‌های مالی بنگاه‌های تولیدی فراهم شده است.

در ادامه نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان نیز گفت: اوراق گام در تامین مالی قطعه سازان با توجه به تضمین نقد شوندگی اوراق در سررسید توسط بانک عامل دارای کاربرد مناسبی هست و برای تحقق آن، حمایت خودروسازان به عنوان متعهدین اوراق را می‌طلبد.

همچنین نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز با اشاره به امکان جایگزینی اوراق گام با روش‌های فعلی خرید مدت‌دار قطعات خودرو ، این روش را برای قطعه سازان کارآمد توصیف کرد.

در این نشست، فرآیند اجرایی و نحوه بهره‌مندی بنگاه‌های تولیدی از اوراق گام، چگونگی و فرآیند انتشار اوراق گام و روش‌های نقد شوندگی و نقل و انتقال این اوراق در شبکه بانکی و بازار سرمایه تصریح شد.

عناوین برگزیده