تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۱۵۱۶۷۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت:

نمایندگان ، طرح تحقیق و تفحص از شرکت های خودروسازی مجلس دهم را دنبال کنند

می متالز - نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بازار خودرو درگیر سوداگری شده و تنها راه نجات این صنعت اصلاح ساختار است.
نمایندگان ، طرح تحقیق و تفحص از شرکت های خودروسازی مجلس دهم را دنبال کنند

فولادگر

به گزارش می متالز، حمیدرضا فولادگر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی که اکنون دوباره در مجلس مطرح شده است اواخر  مجلس دهم انجام و در آخرین روزهای مجلس پیشین  گزارش آن قرائت شد .
وی با تاکید بر اینکه آن طرح بسیار کارشناسانه و دقیق تهیه شده بود افزود: با توجه به اینکه بیشتر از شش ماه از قرائت گزارش  تحقیق و تفحص نگذشته است توصیه می کنم نمایندگان به جای اینکه از اول پروسه را دوباره طی کنند همان طرح قبلی را  بررسی و به روز کنند.
فولادگر ادامه داد: همان گزارش را می توانند بررسی کنند و ببینند مواردی که مطرح شده آیا برقرار است یا خیر و اگر در این مدت شش ماه موضوع و مساله ای ایجاد شده به همان گزارش قبلی اضافه کنند.
وی اصلاح ساختار را تنها راه نجات از مشکلات صنعت خودرو دانست و گفت: باید رقابت پذیری در صنعت خودرو در سه بخش قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش شکل بگیرد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنایع خودرو سازی نه خصوصی هستند و نه دولتی و این حالت سالها است تداوم دارد افزود : اگر صرفا دولتی بودند نظارت ها به خوبی انجام و دولت هم موظف به پاسخگویی می شد اما اکنون که میان خصوصی و دولتی بودن قرار دارند نه می توان به خوبی نظارت کرد و نه رقابت پذیری به معنای واقعی وجود دارد.
فولادگر با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر  نیاز مردم به عنوان یک شاخص برای عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تعیین کننده نیست افزود: متاسفانه این بازار درگیر نوعی سوداگری شده است و در بخش تقاضا بیش از آنکه نگاه مصرفی باشد به نوعی تبدیل به بستری برای سرمایه گذاری شده است.
وی با تاکید بر اینکه در این شرایط ده ها برابر عرضه،  تقاضا وجود دارد گفت: سوداگری  نتیجه شکاف میان کارخانه و بازار است و شیوه های ثبت نام خرید خودرو  چه در گذشته و چه حال اشکال دارد.
فولادگر با تاکید بر اینکه زمانی محصولات  خودروسازی  در پارکینگ ها می ماند و برای تشویق مردم به خرید تسهیلاتی در راستای تحریک تقاضا ارائه می شد ادامه داد: اگر نگاه خریداران مصرفی بود الان هم مشکلی نداشتیم زیرا به اندازه مصرف مردم عرضه انجام می شود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به کیفیت خودروهای تولید شده در کشور گفت: به لحاظ کیفی در مجموع روند رو به رشدی را شاهد هستیم و نمی توانیم ادعا کنیم کیفیت روندی نزولی داشته است اما اینکه این روند مطلوب بوده است یا نه، باید گفت به آن نرسیده ایم.
وی با اشاره به وجود انحصار در تولید خودرو در کشور و اینکه بیشتر خودروها در دو شرکت تولید می شود افزود: علاوه بر این موضوع ، ممنوعیت واردات خودرو هم موجب شده تا در فضای غیر رقابتی خودرو در کشور تولید شود.
فولادگر افزود: البته این دیدگاه به منزله حمایت  از واردات خودرو نیست زیرا می دانم به دلیل اینکه در تحریم هستیم  این ممنوعیت در راستای مدیریت منابع ارزی انجام می شود و از سوی دیگر شاید فرصتی باشد برای حمایت از تولید داخل به شرطی که محصولات در شاخص های کیفی ، قیمت و خدمات پس از فروش به بهترین درجه برسد.

عناوین برگزیده