تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۵۱۹۴۷
سرویس خبر : انرژی

گلن مک کارتی؛ سلطان وایلدکتر

می متالز - گِلِن هربرت مک کارتی (Glenn Herbert McCarthy) از غول‌های نفتی آمریکا در قرن بیستم بود که رسانه‌ها معمولا از او با عنوان «گلن الماس» و «سلطان وایلدکترز» یاد می‌کردند. وایلدکتر (wildcatter) به کسی گفته می‌شود که در جایی که انتظار آن نمی‌رود به اکتشاف چاه نفت و استخراج آن دست می‌زند.
گلن مک کارتی؛ سلطان وایلدکتر

به گزارش می متالز، مک کارتی اکتشاف‌کننده نفت و کارآفرینی بود که صاحب کسب و کارهای زیادی در حوزه‌های متعدد اقتصادی بود. او هتل شارموک را در هوستون تگزاس تاسیس کرد؛ هتلی که باعث شهرت ملی وی شد و ادنا فربر در رمان «نره غول» شخصیت جت رینک را با الهام از وی خلق کرد. از این رمان در ۱۹۵۶ فیلمی ساخته شد که جیمز دین در آن نقش آفرینی کرد.

مک کارتی در ۲۵ دسامبر ۱۹۰۷ در بومانت تگزاس به دنیا آمد. پدرش ویل مک کارتی در میادین نفتی کار می‌کرد و گلن نیز از ۸سالگی به کارگران چاه نفت با دستمزد ۵۰ سنت در روز آب می‌داد. با آغاز به کار نخستین دکل حفاری نفت در هوستون، خانواده مک کارتی به شهر رفتند و در آنجا پدرش استخدام شد. وقتی ۱۷ ساله بود در نیروی دریایی ثبت‌نام کرد. او با یک بورس آموزشی فوتبال وارد دانشگاه تولان شد، اما دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه پا شد. بعدتر وارد دانشگاه ای‌اند ام تگزاس و دانشگاه رایس شد، اما بدون پایان بردن تحصیلات دانشگاه را ترک کرد و وارد دنیای کسب و کار شد. در ۲۳ سالگی با فاستین لی ازدواج کرد که پدرش از شرکای کمپانی نفتی یونت‌لی به شمار می‌رفت. مک کارتی بعدتر مدعی شد که هنگام ازدواج فقط یک دلار و ۵۰ سنت دارایی داشت.

او با پدر و برادرش صحبت کرد تا با همدیگر در ناحیه هاردین کانتی تگزاس حفاری برای اکتشاف نفت را آغاز کنند. نخستین گام آنها با شکست مواجه شد، اما دو سال بعد تلاش‌های او در ناحیه آناواک تگزاس به ثمر نشست. از ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۲ او ۳۸ بار به نفت رسید. در ۱۹۴۱ مک کارتی زمینی خرید که در آن «استرودوم» آتی در ناحیه‌ای ساخته شد که اکنون شارپ‌تاون نامیده می‌شود. طی دهه ۴۰ او ۱۱ میدان نفتی را تاسیس کرد و هفت میدان دیگر را توسعه داد.

«گلن الماس» به دلیل شخصیت کاریزماتیک و داستان رسیدنش از فقر به ثروت، سخت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. او در ۲۶ دسامبر ۱۹۸۸ در هوستون درگذشت.

عناوین برگزیده