تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۱۵۲۱۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمک به تامین سنگ آهن با عرضه زنجیره فولاد در بورس

می متالز - با عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا، فرآیند تولید از ابتدا و از سنگ آهن شفاف‌سازی می‌شود .
کمک به تامین سنگ آهن با عرضه زنجیره فولاد در بورس

به گزارش می متالز، علی بخشنده کارشناس بورس کالا درباره امکان عرضه همه محصولات فولادی در بازار سرمایه به خبر بورس بیان کرد: مشکلات زیادی در تامین سنگ آهن و آهن اسفنجی وجود دارد و به علت عدم عرضه آنها در بورس، بانک اطلاعات مشخصی برای میزان تولید و فروش‌شان وجود ندارد؛ درحالی‌که اگر همه زنجیره فولاد در بورس عرضه شود دیگر بهانه‌ای برای کاهش عرضه وجود نخواهد داشت.

دلیل بسیاری از مدیران بخش فولادی برای عدم امکان همه زنجیره فولاد دربورس، عدم آشنایی با این بازار هوشمند است.

با عرضه زنجیره فولاد در بورس کالا، فرآیند تولید از ابتدا و از سنگ آهن شفاف‌سازی می‌شود و تولیدکنندگان ملزم به عرضه خواهند شد؛ درحالی‌که بسیاری از آنها تمایل به صادرات دارند و کارخانه‌های پایین‌دستی در صنایع فولادی مانند کارخانه ذوب آهن تشنه آهن اسفنجی هستند.

فولادی‌ها به کارخانه‌های ذوب آهن فشار زیادی برای عرضه می‌آورند؛ درصورتی‌که این کارخانه‌ها همواره اعلام می‌کنند مواد اولیه در اختیار ندارند، چون بخش زیادی از سنگ آهن صادر می‌شود.

ازطرفی سنگ آهن در کشور وجود دارد ولی به دست تولیدکننده نمی‌رسد، همچنین بورس کالا ابزار کنترلی است که می‌تواند بر عرضه زنجیره فولادی نظارت داشته باشد تا از طریق عرضه بیشتر، بر پایین آمدن قیمت‌ها هم تاثیرگذار شود.

درصورتی‌که سنگ آهن صادراتی وارد زنجیره فولاد در بورس شود، باعث ایجاد ارزش افزوده شده و مازاد نیاز داخلی محصول ساخته شده مانند ورق فولادی با قیمت بالاتر صادر خواهد شد و از این طریق از میزان خام فروشی کاسته می‌شود.

عناوین برگزیده