تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۱۵۲۳۱۹
سرویس خبر : انرژی

اکتشاف نفت و گاز در گلستان به کجا رسید؟

می متالز - از شهریورماه امسال اکتشاف نفت و گاز در شهرستان گمیشان آغاز شده و بنا به گفته استاندار قرار است دکل‌های حفاری بهمن ماه در این منطقه نصب و مستقر شود؛ شاید این شروعی برای تحقق رویای نفتی استان گلستان باشد.
اکتشاف نفت و گاز در گلستان به کجا رسید؟

به گزارش می متالز، شهریور ماه امسال بود که برای دومین بار در یک دهه گذشته موضوع اکتشاف نفت و گاز در ترکمن صحرای استان گلستان مطرح شد.

به علت همجواری منطقه ترکمن صحرا در استان گلستان و فاصله حدود 130 کیلومتری آن با میدان عظیم نفت و گاز ترکمنستان درمنطقه بَلخان‌آباد که از آن به " نبیت کوه" یا کوه نفت یاد می‌شود این احتمال وجود دارد مخازن یا میدان مشترک در این منطقه وجود داشته باشد.

از شهریورماه امسال اقدامات اولیه برای اکتشاف نفت در گمیشان آغاز شد و حتی استاندار از مردم محروم این منطقه خواست زمین‌هایشان را به جز دولت به کسانی دیگری نفروشند چون آنها روی ثروت نشسته‌اند.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که پیگیر این طرح در استان گلستان است، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پروژه اکتشاف نفت در گمیشان، پیمانکار این پروژه مشخص شده و پیمانکار راهسازی هم در حال انجام کار است.

وی افزود: ماه گذشته جلسه‌ای در شرکت ملی اکتشاف داشتیم که قول دادند از اول بهمن ماه دکل‌های حفاری نفت در منطقه مستقر شود تا کار را ادامه و به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مقدمات کار به خوبی فراهم شده و امیدواریم نتایج خوبی هم به دنبال داشته باشد تا در استان گلستان هم اکتشاف نفت داشته باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص اکتشاف نفت در صوفیکم آق قلا گفت: در جلسه با مدیرعامل اکتشاف نفت خزر موضوع اکتشاف نفت در صوفیکم آق قلا هم مطرح شد که در آنجا استقرار دکل و مراحل حفاری به صورت دو بعدی انجام شده بود که نیاز است در ادامه به صورت سه بعدی باشد.

سنگدوینی افزود: پس از برنامه ریزی برای اکتشاف نفت در گمیشان باید اکتشاف در آق قلا را دنبال کنیم، باید ابتدا در مناطق حاشیه‌ای مرزهای شمالی با ترکمنستان از وضعیت مخازن با خبر شویم که آیا نفت و گاز وجود دارد یا خیر. امیدواریم با اکتشاف و بهره برداری پروژه‌های نفتی در گلستان، مسیر جدیدی در توسعه استان ایجاد شود.

هادی حق شناس، استاندار گلستان نیز در این باره اظهار داشت: کار حفاری در گمیشان در حال انجام است اما سعی کردیم چراغ خاموش و بدون تبلیغات آنچنانی عمل کنیم.

وی علت این موضوع را اینگونه توضیح داد که اگر زمانی هم نتیجه اکتشاف، دلخواه نبود امید مردم از بین نرود.

استاندار گلستان با بیان اینکه تیم عملیاتی در منطقه گمیشان مشغول فعالیت است، گفت: بهمن ماه امسال دکل‌های حفاری هم در منطقه گمیشان نصب و مستقر می‌شود. اگر در چاه اول به نتیجه نرسیم حفاری چاه دوم را آغاز خواهیم کرد.

حق‌شناس افزود: بسیار امیدوار هستیم که بتوانیم در این منطقه به نفت برسیم و در این صورت منطقه آزاد تجاری اینچه برون و شکل گیری صنایع پایین دستی می‌تواند سیمای استان گلستان را متحول کند.

عناوین برگزیده