تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۱۵۲۸۴۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بی‌رونقی در خودروهای سدان

می متالز - سه غول خودروسازی آمریکا، جنرال موتورز، فورد و کرایسلر در آینده با خودروهای نمادین خود یعنی کوروِت، موستانگ و چالنجر چه خواهند کرد؟
بی‌رونقی در خودروهای سدان

به گزارش می متالز، روند افزایشی گرایش مردم به خودروهای اس‌.یو‌.وی همچنان ادامه ‌دارد، بنزین همچنان نسبتا ارزان است، پس خودرو هر چه بزرگ‌تر باشد، بهتر است. به علاوه، قوای محرکه هیبریدی خیلی نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و در این بین موستانگ از کمپانی فورد با انجام یک دگردیسی، عضو جدیدی به نام مَک-ای (Mach-e) به خانواده موستانگ افزوده است.

موستانگ در ۵ دهه گذشته، تاریخی پربار برجای گذاشته، تمرکز فروش کمپانی فورد روی جغرافیایی آمریکای شمالی متمرکز شده و تعداد فروش آن همچنان به قوت خود باقی مانده و با قیمت معقول ۲۸ هزار دلار هنوز به تاریخ نپیوسته است. حال سوال اینجاست که گرایش مردم در حال حاضر به چه خودروهایی است؟ در این زمینه کافی است به وب‌سایت فورد بخش سفارش خرید مراجعه ‌کنید و ‌ببینید از چپ به راست اول خودروهای اس.یو.وی و کراس‌اوور (بلندقدها) بعد وانت و ون و دست آخر خودروهای برقی معرفی شده‌اند. به بیان ساده خودروهای سدان از رونق افتاده‌اند.

فورد هنوز دو سدان در سبد محصولات خود دارد، اما به زودی فقط یک سدان باقی خواهد ماند. فیوژن هم قرار است از سال ۲۰۲۲ کمی قدبلندتر شده و در دسته‌بندی کراس‌اوورها قرار گیرد. حالا این سوال پیش می‌آید که چه بر سر خودروی نمادین فورد یعنی موستانگ خواهد آمد؟ شاید مَک-ای آغاز جدیدی برای خودروهای عضلانی (muscle car) نسل آینده باشد. شاید بایگانی شود و در سال‌های آینده تعدادی محدود به‌عنوان «فروش ویژه» ارائه شود که فقط یک حدس و گمان است چون خودروهای عضلانی جایگاه خاصی در ذهن جوانان دارد.

جنرال موتورز هم کوروِت ۲۰۲۱ را با یک موتور جدید با نام Corvette Stingray ۲۰۲۱ عرضه کرد و هیجان زیادی به وجود آورد. ظاهر آن به یک خودروی سوپر (supercar) نزدیک است بدون آنکه قیمت آن را داشته باشد. در حال حاضر هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده و تا تمام نسل‌های هوادارِ آن به صفر نرسد، تولید آن ادامه می‌یابد. هر چقدر فناوری و طراحی تکامل و بهبود پیدا کند، استینگری جایگاه خود را در بین هواداران حفظ خواهد کرد.

خودروسازی کرایسلر هم در برند دوج (Dodge) دستی بر آتش و در عرصه عملکرد (سرعت، شتاب و قدرت) حرفی برای گفتن دارد. هیولای دوج، چلنجر وقعی به انتقادها به مصرف بنزین نمی‌گذارد چون می‌داند هنوز غرش موتور هواداران خود را از دست نداده است. با این حال تیم کُنیسکیس رئیس برند دوج می‌گوید وقتی قیمت قوای محرکه برقی کاهش پیدا کند بازار خودروهای عضلانی با قوای محرکه برقی منفجر خواهد شد. مشتریان به دنبال عملکرد (سرعت، شتاب و قدرت) بالا هستند و اگر آن را در قوای محرکه برقی هم به دست آورند به آن گرایش پیدا می‌کنند، درست مثل زمانی که از خودروهای کاربراتوری به انژکتوری روی آوردند. آینده نه چندان دور، رقابت بین خودروهای برقی خواهد بود.

عناوین برگزیده