تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۱۵۲۸۷۸
یک استاد دانشگاه:

اردبیل از نظر اکتشافات مهندسی و علمی روز فراموش شده است

می متالز - یک استاد دانشگاه زمین شناسی گفت: استان اردبیل، استانی فراموش شده از نظر اکتشافات مهندسی و علمی به‌روز است.
اردبیل از نظر اکتشافات مهندسی و علمی روز فراموش شده است

به گزارش می متالز، عظیم نوروزی تصریح کرد: اگر اکتشافات معادن در استان با بهره‌گیری از علم روز مهندسی، از حالت سنتی به حالت مدرن مبدل شود قطعاً در اقتصاد استان و کشور نقش فعال و سودمندی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه درگذشته بخصوص در برخی روستاها یکسری خاک‌هایی بودند که برای سفید کردن خانه‌ها و نیز در امورات بنایی و ساخت یکسری مصالحی بودند که روستانشینان به وسایل نقلیه تراکتور و غیره حمل کرده و استفاده می‌کردند، افزود: امروز همان حالت سنتی در اردبیل پیاده می‌شود فقط به‌جای استخراج دستی و بیلی، از کامیون و بیل مکانیکی و کمپرسوری می‌کنند و مصالح هم تقریباً همان مصالح موردنیاز بنایی و ساختمانی می‌باشد و این دردی از معادن استان را دوا نمی‌کند.
نوروزی با اشاره به اینکه اگر اکتشافات علمی و عمقی انجام شود استان اردبیل می‌تواند به یکی از قطب‌های مس کشور تبدیل شود، تصریح کرد: با این روند می‌توان وارد فاز استخراج سرب و روی شد و در بحث استخراج عناصر فلزی مانند طلا و غیره حتماً در کشور حرفی برای گفتن خواهد داشت.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس‌آباد با بیان اینکه باید به مطالعات عمیق و علمی ارزش قائل شد، تصریح کرد: نباید اجازه داد مناطق اساسی و مستعد معدنی به دست افراد ناآگاه و غیرعلمی بیفتد.
وی با بیان اینکه اکنون در دنیا حتی با وجود میراث‌های فرهنگی و مسائل محیط زیستی استخراج به‌صورت مدیریت شده انجام می‌توان داد، تشریح کرد: نباید با مانع تراشی‌ها، معادن را غیرفعال کرد بلکه باید کشفیات و معدنکاری را به‌صورت علمی مدیریت کرد.
نوروزی با بیان اینکه باید مطالعات عمقی اکتشاف در استان اردبیل انجام شود، ادامه داد: در این صورت، اگر لازم باشد سایزمیک لاین ها هم باید تهیه و پردازش شود.
نوروزی با بیان اینکه استان اردبیل در چندین مورد ماده معدنی در سطح کشور و در بحث مس در خاورمیانه می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، تشریح کرد: امیدوارم روزی برسد که پهنه صلوات در مشکین‌شهر، مس در مجدرق و مشکین‌شهر، سرب و روی در خلخال، گدازه‌های جوان سبلان و غیره به مرحله استخراج رسیده و چرخ صنایع معدنی در استان اردبیل به معنای واقعی کلمه بچرخد.

عناوین برگزیده