تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۵۳۵۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نگاهی به بازار ۵ کامودیتی در ۲۰۲۱

می متالز - سنگ آهن و فولاد به لطف رونق تقاضای ساخت‌وساز و تولید چینی در سال ۲۰۲۰ عملکرد بهتری داشته است،ضمن اینکه فلزات پایه در سال ۲۰۲۱ قرار است به لطف تولید واکسن روند خوبی را تجربه کنند چرا که واکسن باعث بهبود اقتصاد جهانی خواهد شد.
نگاهی به بازار ۵ کامودیتی در ۲۰۲۱

به گزارش می متالز، چین باید به عنوان یک رهبر بازیابی، تقاضا برای کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۱ افزایش دهد چرا که ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ سبب شد تا بازارهای جهانی روند آشفته‌ای را تجربه کنند.

 

مس

سنگ آهن و فولاد به لطف رونق تقاضای ساخت‌وساز و تولید چینی در سال ۲۰۲۰ عملکرد بهتری داشته است،ضمن اینکه فلزات پایه در سال ۲۰۲۱ قرار است به لطف تولید واکسن روند خوبی را تجربه کنند چرا که واکسن باعث بهبود اقتصاد جهانی خواهد شد.

مس به دلیل کاربردهای گسترده در ساخت‌وساز، لوازم خانگی و شبکه‌های برق، باید بیشترین افزایش را داشته باشد ضمن اینکه آلومینیوم نیز باید سود بیشتری کسب کند.

بیشتر فلزات پایه در سال آینده مبتنی بر آهن خواهد بود.پایه اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که فلزات آهنی بیشتر بر پایه اقتصاد چین متکی است چرا که این فلزات زیربنای ساخت‌وساز در این کشور به شمار می‌رود.

در همین ارتباط دونگ هائو مدیرعامل موسسه تحقیقاتی Chaos گفت: سال آینده احتمالاً شاهد بهبودی گسترده در اقتصاد جهانی خواهیم بود و در این میان فلزات اساسی از سود بیشتری برخوردار خواهد بود ضمن اینکه تقاضا برای مس باید افزایش یابد.

 

سنگ آهن

در میان کامودیتی‌ها در سال ۲۰۲۰ سنگ‌آهن عملکرد بهتری داشت به نحوی که رشد تقاضا برای این فولاد در چین با رکورد دوبرابری به ثبت رسید. افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۱ ممکن است خیلی رشد نداشته باشد اما این نگرانی در برزیل به دلیل ساخت‌وساز در چین وجود خواهد داشت.

Howie Lee اقتصاددان بانک OCBC می‌گوید: شاخص‌ها در بازار قدرتمند فولاد در چین نشان می‌دهد که افزاش تقاضا برای سنگ‌آهن ممکن است هنوز به پایان خود نرسیده باشد. وی معتقد است در صورت افزایش پروژه‌های ساخت‌وساز در چین قیمت‌ها به در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به اوج خود خواهد رسید اما استفاده برزیل از ذخایر خود می‌تواند باعث تعادل بخشی به تقاضای سنگ آهن شود و در نهایت با تحت فشار قرار گرفتن چین، قیمت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۱ به تعادل برسد.

 

نفت

قیمت نفت برای نخستین بار در ماه آوریل به دنبال پدیدار شدن ویروس کرونا منفی و با بن‌بست مواجه شد و از آن زمان تاکنون نتوانسته روند بازیابی به قبل از کووید را طی کند هر چند که تولید واکسن، امیدها برای بازگشت به روند عادی را تقویت کرده است.

 

طلا

سال ۲۰۲۰ طلا به عنوان پناهگاه سنتی و ایمن توانست بالاترین رکورد خود را به ثبت برساند. چرا که سرمایه‌گذاران به دلیل تضعیف دلار و هزینه‌های جهانی دولت‌ها که تهدیدی برای افزایش تورم بود سرمایه‌های خود را به سمت طلا بردند. هرچند که با امیدواری برای تولید واکسن قیمت‌ها کاهش یافت و سرمایه‌گذاران را به استفاده از سرمایه‌های خود ترغیب می‌کند اما همچنان به شمش طلا می‌توان با نگاه خوشبینانه‌ای در سال ۲۰۲۱ نگاه کرد.

 

سویا

سویا یکی از مهم‌ترین کامودیتی‌های کشاورزی در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌رود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد پس از گذراندن بیماری تب خوک افریقایی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و تقاضا برای گراز در بازار سویا روندی بهبودی را طی کند.

دارین فردریش، تحلیلگر ارشد StoneX گفت: نرخ گراز همچنان رشد قابل ملاحظه‌ای را پس از بهبود شرایط تجربه می‌کند و نرخ گزارهای زنده هنوز هم قیمت بالایی دارد واین بدان معنی است که تولید مثل آن روندی افزایشی خواهد داشت ضمن اینکه واردات سویا در سال ۲۰۲۰ رکورد تازه‌ای به ثبت رساند.

تغییر جهت مزارع کشاورزی چین به سمت بازیابی و کشت سویا برای پرورش گراز، به معنای افزایش تقاضا برای این محصول است.

عناوین برگزیده