تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۵۳۵۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تورم در کمین تولیدکنندگان نشسته است

سیمان چشم‌انتظار مجوز رشد قیمت

می متالز - فعالان صنعت سیمان در یک‌سال گذشته با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. این تولیدکنندگان همواره از روند رو به رشد هزینه‌های تولید و در عین حال افزایش نیافتن نرخ فروش محصول گلایه دارند.
سیمان چشم‌انتظار مجوز رشد قیمت

به گزارش می متالز، در چنین شرایطی، قطع کردن گاز و جایگزینی آن با مازوت و با نرخ به مراتب بالاتر، همچون تیر خلاصی است که بر پیکره صنعت سیمان وارد شده است. بر همین اساس نیز فعالان این صنعت انتظار دارند روند قیمت‌گذاری دستوری از این صنعت برداشته شود تا بتوانند دوباره به مسیر سودآوری بازگردند یا نرخ یارانه‌ای مازوتی که در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد با نرخ گاز یکی شود. در غیر این صورت، تعطیلی، کاهش تولید و به‌دنبال آن تعدیل نیرو در بسیاری از واحدهای این صنعت دور از ذهن نخواهد بود.


رشد نرخ سیمان ضروری است

علیرضا امیرفراهانی، مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار گفت: تیر امسال موافقت اصولی مبنی بر رشد ۱۰۰ درصدی نرخ سیمان مصوب شد اما به‌خاطر شرایط تورمی پیشنهاد شد این رقم در ۲ مرحله اجرایی شود. نرخ این محصول در مرحله نخست ۳۷ درصد افزایش یافت و متاسفانه رشد مرحله دوم به‌مرحله عملیاتی شدن نرسید.

وی افزود: براساس نظر بانک مرکزی از سال‌گذشته تا کنون افزون بر ۵۰ درصد تورم را شاهد بودیم. در حالی‌که در تیر امسال فقط ۲۰ درصد در سیمان افزایش نرخ داشتیم که حدود ۳۰ درصد از تورم حاکم کمتر است. اگر شما مجموع این ارقام را در نظر بگیرید، درحال‌حاضر نرخ سیمان باید ۱۰۰ درصد افزایش یابد تا به نرخ کارشناسی شده برسد.


مازوت بهانه است

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قطع گاز سیمانی‌ها و افزایش نرخ مازوت، رشد نرخ سیمان تا حدود ۲۵ درصد چقدر جدی است، گفت: موضوع مازوت یک بهانه است؛ یعنی دلایل متعددی برای افزایش نرخ این محصول وجود دارد. کما اینکه به این دلایل در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تیر ماه ۹۸ نیز اشاره شد.

امیرفراهانی در ادامه تاکید کرد: بعد از افزایش نرخ ۲۰ درصدی سیمان در امسال ۲ اتفاق دیگر هم افتاد. مصوباتی که به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت رسید این بود که هر اتفاقی که منجر به افزایش نرخ تمام شده سیمان شده نیازی به اخذ مجوز ندارد؛ بنابراین شاهد این بودیم که هزینه پاکت افزایش پیدا کرد و برای سیمان پاکتی مجوز افزایش نرخ ۱۰ درصدی داده شد.

وی افزود: در سالیان گذشته شاهد بودیم گاز مصرفی برخی از کارخانه‌های سیمان به مدت ۲ ماه به‌دلیل کاهش دما و افزایش مصرف گاز خانگی، قطع می‌شد. به‌علاوه آنکه تا سال گذشته مازوت با نرخ گاز تحویل واحدهای سیمانی می‌شد اما تحویل در مبداء بود نه مقصد؛ یعنی هزینه حمل را هم باید اضافه می‌پرداختیم و این هزینه حمل‌ونقل قیمت‌ها را تا چندبرابر افزایش می‌داد.

متاسفانه امسال نرخ مازوت هم افزایش پیدا کرده است؛ یعنی شاهد رشد ۲ تا ۲.۵ برابری نرخ فروش این سوخت هستیم. درحال‌حاضر هر مترمکعب گاز با نرخ ۱۲۰ هزار تومان معامله می‌شود. درحالی‌که مازوت ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. هزینه حمل‌ونقل نیز حدود ۳ برابر افزایش داشته است؛ بنابراین کارخانجات باید ۶ برابر سال گذشته هزینه کنند تا مازوت مورد نیاز خود را تحویل بگیرند. در چنین شرایطی، حداقل انتظار این است که نرخ سیمان ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد تا افزایش نرخ مازوت جبران شود.


الزامات تداوم تولید سیمان

علی‌محمد بد از فعالان صنعت سیمان  در تشریح دلایل جایگزینی سوخت مازوت با گاز در فصول سرد سال و تاثیر آن بر عملکرد واحدهای تولیدی سیمان کشور، گفت: با شروع فصل سرما، گاز بسیاری از واحدهای تولیدی قطع می‌شود و به تامین نیاز شهری اختصاص می‌یابد.

وی افزود: چنانچه مازوت با نرخ مشابه گاز در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد، هیچ مشکلی در روند فعالیت تولیدکنندگان ایجاد نمی‌شود اما عموما تفاوت‌هایی در این میان وجود دارد که تداوم تولید این صنعت را با دشواری روبه‌رو می‌کند. از جمله آنکه واحدهای سیمانی کشور اغلب هزینه گاز مصرفی خود را با فاصله چند ماهه از دریافت این سوخت پرداخت می‌کنند اما در خرید مازوت ناچارند هزینه آن را در قالب پیش‌پرداخت بپردازند.

بد تاکید کرد: این درحالی است که بسیاری از واحدهای سیمانی کشور از توان پرداخت نقدی هزینه‌های خود بر نمی‌آیند؛ یعنی نرخ این محصول به قدری در سال‌های اخیر پایین بوده که این واحدها، سرمایه در گردش کافی برای خرید نقدی انرژی را در اختیار ندارند. این فعال صنعت فولاد تاکید کرد: بدون تردید تداوم چالش‌های یادشده زمینه افت تولید سیمان را در فصول سرد سال فراهم می‌کند.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور به مراتب بیش از ظرفیت واقعی تولید این واحدها برآورد می‌شود اما به ظرفیت رسیدن این واحدها الزاماتی دارد که تاکنون مهیا نشده است. به‌عنوان مثال، این صنعت در طول سال‌های اخیر و در سایه قیمت‌گذاری دستوری از سودآوری برخوردار نبوده است.

بر همین اساس نیز این واحدها نتوانسته‌اند به تجهیز و تعمیرات اساسی بپردازند. همین موضوع نیز از ظرفیت واقعی تولید آنها کاسته است؛ بنابراین از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود ضمن شناخت دقیق شرایط این واحدها، در راستای رفع مشکلات حاکم بر این صنایع تلاش کنند.


سخن پایانی

واحدهای سیمانی کشور سال‌هاست درگیر نرخ‌گذاری دستوری هستند و در تمام این سال‌ها همواره چشم‌انتظار مجوز دولت برای افزایش نرخ بوده‌اند. در این میان، برخی از فعالان این صنعت معتقدند سیمان اصلا نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود اما تا به حال دولت چنین تصمیمی نگرفته است. درحال‌حاضر هم واحدهای سیمان در انتظار یک افزایش نرخ جدید هستند تا بتوانند هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ مازوت را پوشش بدهند. حتی اعلام شده در صورت صادر نشدن مجوز افزایش نرخ، ممکن است برخی از واحدهای تولیدکننده سیمان تعطیل شوند.

عناوین برگزیده