تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۳۸
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۵۴۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 15 هزار تنی مس در اردیبهشت

غوغای خریداران مس در بازار ارزان

می متالز - بازارهای جهانی مس روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارند و قیمت‌های این فلز تثبیت شده‌اند، اما در بازار ایران غوغایی برپاست و صف‌های متقاضیان برای خرید مس بسیار طولانی و بعضا ملتهبی تشکیل می‌شود. تقاضای مس به‌حدی زیاد است که اگر تولید و عرضه هم 3 برابر شود، به هیچ عنوان پاسخگوی آن نخواهد بود. تنها دلیل تقاضای زیاد را می‌توان ارزان بودن آن در بازار عنوان کرد.
غوغای خریداران مس در بازار ارزان

به گزارش می متالز، بازارهای جهانی مس در آرامش نسبی به‌سر می‌برند و قیمت مس در بازارهای بین‌المللی سطح نسبتا ثابتی دارند. برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد این فلز که بازار نسبتا داغی را در نظر گرفته بودند، به‌نظر می‌رسد که هنوز بازار مس وارد التهاب نشده است و می‌توان گفت که مس این روزها، دوران آرامی را پشت سر می‌گذارد. هر چند که به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران، این آرامش پیش از طوفان است و روزهای داغی در انتظار مس در بازارهای جهانی خواهد بود.

اردیبهشت سال 1397 برای مس و تمامی فلزات اساسی بورس کالای ایران بسیار داغ بود و تقریبا همه فلزات اساسی تقاضای چند برابر بیشتر از عرضه را تجربه کردند. این مسأله به این دلیل رخ داد که پیش از این، قیمت‌گذاری کالاهای اساسی به‌ویژه فلزات، از طریق بورس فلزات لندن و نرخ ارز در بازار آزاد محاسبه می‌شد، اما پس از التهابات در بازار ارز در فروردین ماه سال جاری، سرانجام نرخ ارز توسط یک بخشنامه تثبیت شد و قیمت آن 4 هزار و 200 تومان اعلام شد. این در حالی بود که نرخ ارز در بازار آزاد بسیار بیشتر از این مبلغ و حتی بیشتر از 5 تا 6 هزار تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شد. بنابراین اختلاف قیمت ارز در بازار آزاد و نرخ مرجع و نیز قیمت‌گذاری فلزات اساسی با نرخ مرجع باعث اشتیاق خریداران و هجوم آن‌ها به بازارها برای خرید کالاهای نسبتا ارزان‌تر شد. در چنین مواردی ممکن است چند اتفاق بیفتد؛ نخست آن‌که خریدار کالا پس از خرید آن در بورس کالا، آن را در بازار آزاد با قیمت ارز آزاد به فروش برساند. دوم اینکه خریدار ممکن است پس از تهیه کالای ارزان در بورس کالا آن را با ارز آزاد صادر کند که در هر 2 مورد رانت ایجاد می‌شود و باید به این موضوع سریعا رسیدگی شود.

نمودار 1 حاکی از آن است که در اردیبهشت ماه سال جاری 15 هزار و 800 تن مس در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن رقم شگفت‌انگیز و جالب توجه 51 هزار و 700 تن به‌عنوان تقاضا وجود داشت. در حالی که پیش از این چنین تقاضایی در مورد هیچ یک از کالاهای اساسی ثبت نشده بود. در نهایت نیز همه محصولات مسی در بازار مورد معامله قرار گرفتند و به‌فروش رفتند. کاتد مس در بورس کالا از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران به‌میزان 12 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 34 هزار و 400 تن داشت و این محصول تماما به فروش رفت. مفتول نیز از سوی مفتول‌سازان یعنی شرکت ملی صنایع مس ایران، گیل‌راد شمال و صنایع تولیدی دنیای مس کاشان به‌میزان 3 هزار و 800 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 17 هزار و 300 تن داشت و در نهایت این محصول نیز به فروش رفت.

عناوین برگزیده