تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۱۵۴۲۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مستند ساز کردستانی خبر داد:

مستند «میتان» چالش روستاییان آقدره تکاب در سایه معدن طلا را روایت می کند

می متالز - باقر سروش، نویسنده، کارگردان و مستند ساز می گوید: مستند (میتان) روایتگر زندگی و چالش¬های مردم روستای آقدره تکاب است و اینکه چطور حضور یک معدن با کلید واژه اقتصاد صنعتی، اکوسیستم زیستی یک روستا را به هم زده است.
مستند «میتان» چالش روستاییان آقدره تکاب در سایه معدن طلا را روایت می کند

به گزارش می متالز، باقر سروش، در خصوص مستند سینمایی(میتان) بیان می کند: روستای «آقدره وسط» از توابع شهرستان تکاب واقع در آذربایجان غربی است. تمامی کوه­های اطراف این روستا به عنوان معادن طلا ثبت شده و از ده سال پیش از آن بهره ­برداری می ­شود.

او اضافه می کند: با وجود مسائل زیست محیطی و آلودگی و انفجارهای روزانه، مردم روستای آقدره و دیگر روستاهای همجوار معدن، هیچگاه نخواسته ­اند جلوی فعالیت معدن را بگیرند و تنها خواسته آنها این بوده که به شکل عادلانه به آنها کار داده شود و نیرو از جاهای دیگر آورده نشود. معدن هم همواره ادعا داشته تا جایی که توانسته و امکانش را داشته به این خواسته تن داده و نیروهایی حتی بیشتر از نیاز معدن استخدام کرده است.

این مستند ساز ادامه می دهد: در سال ۹۶  در اعتراض به عدم به کارگیری مردم روستا در معدن، مردم روستای «آقدره وسط» به مدت  چهل روز جلوی معدن اعتصاب می­کنند. در نهایت به خاطر عدم پاسخگویی از طرف معدن و نهادهای مربوطه شهرستان، اعتصاب آرام مردم به خشونت کشیده می ­شود. در نتیجه عده­ای از روستاییان قربانی این ماجرا شده و به عنوان لیدر دستگیر و احکامی از جمله شلاق و زندان برایشان صادر می­ گردد. احکامی که هنوز هم  تبعات آن ادامه دارد.

سروش اضافه می کند: در حال حاضر در روستای آقدره وسط، مطابق روال سال های گذشته عده­ای در معدن کار می­ کنند و عده­ای بیکار هستند، نتیجه این اتفاق این است که دو دستگی و نفاق پنهان و آشکاری بین مردم موج می ­زند و روستا از مسیر طبیعی خود خارج شده است. شاید در نبود معدن، مردمی که سال ها دامدار بوده ­اند حالا زندگی بهتری داشتند. اما این انتظار برای دعوت به کار در معدن آنها را منفعل کرده  و قصه این فیلم در چنین فضایی شکل می­ گیرد.

کارگردان جوان در خصوص موضوع مستند سینمایی (میتان) می گوید: این مستند در قالب قصه زندگی فردی به نام «کاک حیسام پا باش»  و دو پسرش که در اعتصاب معدن حضور داشته­اند، روایتگر زندگی و چالش­ های مردم روستای آقدره است. اینکه چطور حضور یک معدن با کلید واژه اقتصاد صنعتی، اکوسیستم زیستی یک روستا را به هم زده است.

او ادامه می دهد: آدم­ هایی که دو دسته شده­اند و مادامی که سر کار هستند طرفدار معدن هستند و مادامی که نیستند منتقد آن. شخصیت «کاک حیسام پا باش» به شکل استعاری، شخصیت روستایشان است. روستایی که خاک آن طلا است و نتیجه اینکه این موهبت برای دیگران خیر و برکت است و اما برای خودش ناخوشی و پریشانی.

کارگردان مستند میتان می گوید: این مستند به مدت زمان ۷۰ دقیقه با تصویربرداری؛ مهدی آزادی، صدابرداری؛ علی نیازی و دستیار و برنامه‌ریزی نسیم اسدپور تهیه شده و هم اکنون در مراحل تدوین قرار دارد.

سروش اضافه می کند: مستند به سفارش شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ساخته می شود و  تهیه‌کننده آن عطا پناهی است.

عناوین برگزیده