تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۱۵۴۳۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صف میلیونی خریداران برای «ذوب»/ از صف فروش به صف خرید نشستن «شصفها» در یک ساعت

می متالز - بازار سرمایه این هفته را با یک حرکت رفت و برگشتی آغاز کرد، شاخص کل که به نظر می‌رسد به محدوده حمایتی نزدیک شده امروز ۲۰ هزار واحد رشد کرد تا نمادهای ذوب و شصفها نیز به صف خرید برسند.
صف میلیونی خریداران برای «ذوب»/ از صف فروش به صف خرید نشستن «شصفها» در یک ساعت

به گزارش می متالز، بازارهای سطح شهر بالاخره به حرکت درآمدند تا با شکل‌گیری روند نزولی قیمت‌ها بار دیگر سؤال‌ها در خصوص آینده بازارها از گوشه و کنار شنیده شود و روزنامه‌های تیر بزنند «نشانه‌های سقوط در بازار طلا و ارز» و کارشناسان از خروج تدریجی حباب در بازارهای سخن بگویند.

پس از یک افزایش جزئی در اواخر هفته گذشته دلار از نزدیکی ۲۶ هزار تومان با هزار تومان کاهش به ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان در روز جاری کاهش یافت، آخرین بار پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا بود که دلار به کانال ۲۴ هزار تومان وارد شده بود و از ۲۰ آبان تا ۲۰ دی ماه در محدوده ۲۵ هزار تومان معامله می‌شد.

هر سکه طلای طرح جدید که سه‌شنبه هفته قبل ۱۲.۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود طی کمتر از یک هفته یک میلیون ریزش قیمت را به ثبت رسانده و امروز ۱۱.۲ میلیون تومان داد و ستد شده است، گمانه‌هایی مبنی بر ورود قیمت سکه به کانال ۱۰ میلیون تومان وجود دارد.

کاهش قیمت دلار بازارهای دیگر مانند خودرو را نیز تحت تأثیر قرار داده و گفته می‌شود بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افت قیمت در این بازار مشاهده شده؛ از سوی دیگر واقعیت معاملات مسکن در آذرماه از سقوط بی‌سابقه بهای آپارتمان در این ماه خبر می‌دهد، داده‌های جدید نشان می‌دهد بهای متوسط آپارتمان‌های فروخته‌شده در تهران طی آذرماه بیش از ۸ درصد نسبت به آبان کاهش یافته است.

بازار سرمایه این هفته را با یک حرکت رفت و برگشتی آغاز کرد، شاخص کل که به نظر می‌رسد به محدوده حمایتی نزدیک شده روز شنبه ۲۴ هزار واحد ریزش و روز یکشنبه ۲۰ هزار واحد رشد داشت، از سوی دیگر حجم معاملات نیز علی رغم ریزش یک ماهه بورس همچنان قابل توجه و امیدبخش است.

رشد بورس در روز ریزش قیمت‌ها

شنبه ۲۰ دی ماه؛ بازار مثل روزهای اخیر با افت قیمتی در اکثر نمادها بخصوص نمادهای بزرگ بازار شروع شد ولی اکثر نمادها از حمایت خوب حقوقی و حقیقی برخوردار بودند. در بسیاری از نمادهای بزرگ مثل فولاد قدرت خریدار حقیقی بیشتر از فروشنده بود در حالی که شاهد خروج پول از نماد فولاد بودیم، شاید اتفاقی مشابه مرداد ماه به شکل برعکسش در بازار در حال رخ دادن است.

وضعیت نمادهای کوچک بازار بهتر بود و به همین دلیل شاخص کل ۱.۸۹ درصد ریزش داشت و به ۱.۲۸۵ میلیون واحد رسید، اما شاخص هم‌وزن ۰.۱۷ درصد افت کرد و با منفی ۷۶۵ واحد به ۴۵۹ هزار واحد رسید.

یکشنبه ۲۱ دی ماه؛ بازار از همان پیش گشایش شرایط بهتری نسبت به روزهای قبل داشت، در ۳۰ دقیقه ابتدایی شاخص کل ۲۲ هزار واحد افزایش داشت اما توان بیشتری برای رشد بالاتر نبود و در این محدوده عرضه‌ها شدت یافت.

تا پایان ساعت بازار جدال میان عرضه و تقاضا ادامه داشت اما در نهایت شاخص کل تغییر چندانی نداشت و رشد ۲۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد، شاخ هم‌وزن هم رشد خوبی را تجربه کرد و با افزایش ۱.۵ درصدی به یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد رسید.

صف خرید فولاد پس از چند هفته

فولاد مبارکه اصفهان روز شنبه همراه با دیگر نمادهای شاخص ساز در کف قیمتی معامله شد و در صورتی که امروز هم نمی‌توانست رشد کند وارد کانال یک هزار تومان می‌شد، اما امروز از همان دقایقی ابتدایی فولاد به صف خرید نشست و در سقف قیمتی ۱۰۰ میلیون سهم جابجا شد تا هر سهم به عدد ۱۱۷۸ برسد. 

توکاریل از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه این روزها شرایطی بهتر از شرکت مادر خود را سپری می‌کند و نسبت به شنبه هفته قبل از ۲۷۰۰ به ۳۴۰۰ رسیده که رشد بیش از ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد، توکا فولاد یکی دیگر از زیرمجموعه‌های فولاد پس از رشد ۵۰ درصدی در آذر، ماه جاری در محدود ۱۳۰۰-۱۴۰۰ تومان نوسان داشته است.

صف صد میلیونی خرید برای «ذوب»

ذوب‌آهن اصفهان که از یک هفته قبل به دلیل افشای اطلاعات و پس از آن رفع ابهام به حالت متوقف درآمده بود امروز با استقبال سهامداران مواجه شد، صف خرید تشکیل شده برای ذوب به بیش از ۱۰۰ میلیون رسید و در مجموع ۱۸۰ میلیون سهم نیز جابجا شد که نیمی از آن را حقوقی‌ها خریدند.

پتروشیمی اصفهان امروز عملکرد قابل توجهی را به ثبت رساند و طی یک ساعت از صف فروش به صف خرید رسید تا چشم‌انداز این نماد اصفهانی همچنان بر مدار صعود حرکت کند، در حال حاضر هر سهم شصفها از ۱۴ هزار تومان عبور کرده و در صورت افزایش ادامه دار تا پایان هفته می‌تواند به رکورد خود در تابستان یعنی ۱۵ هزار تومان دست یابد.

شیر پاستوریزه پگاه اصفهان که ۳۰ آذر مورد بررسی قرار گرفت به عنوان سهمی که در تاریخ‌های ۲۰ اردیبهشت، ۱۸ تیر، ۱۲ مرداد، ۱۵ شهریور، ۱۶ مهر، ۲۷ آبان و ۲۴ آذر حدود ۳ هزار تومان قیمت داشته و به عبارت دیگر محدوده نوسانی غشصفها کمی پایین و کمی بالاتر از ۳ هزار تومان بوده، پس از گذشت ۲۰ روز از دی ماه همچنان قیمت سهم در محدوده ۳ هزار تومان قرار دارد تا رکورد ثبات ۸ ماه را به نام خود ثبت کند.

شرکت دارویی فارابی از جمله نمادهای دارویی بود که امروز را با صف فروش به پایان رساند، دفارا که تیرماه امسال تا ۱۲ هزار تومان هم پیش رفت از شهریور تا به امروز در محدوده ۶-۷ هزار تومان معامله می‌شود.

عناوین برگزیده