تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۱۵۴۸۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

در بیست و چهارمین همایش روز ملی صادرات و بعد از شش سال، ایرالکو صادرکننده نمونه ملی شد/ پرچم ایرالکو به عنوان رزمنده جنگ اقتصادی در آیین روز ملی صادرات، برافراشته شد

می متالز - انتخاب شرکت آلومینیوم ایران به عنوان صادرکننده نمونه ملی سال ۹۹ کشور در بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات اعلام شد.
در بیست و چهارمین همایش روز ملی صادرات و بعد از شش سال، ایرالکو صادرکننده نمونه ملی شد/ پرچم ایرالکو به عنوان رزمنده جنگ اقتصادی در آیین روز ملی صادرات، برافراشته شد

به گزارش می متالز، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) بعد از شش سال که به عنوان صادرکننده نمونه استانی افتخار آفرینی داشت، به عنوان صادرکننده نمونه ملی سال ۹۹ انتخاب شد.
شایان ذکر است آیین روز ملی صادرات برای نخستین بار توسط اتاق بازرگانی ایران با حضور “اسحاق جهانگیری” معاون اول رئیس جمهور، “علیرضا رزم حسینی” وزیر صنعت، معدن و تجارت، “احمد مجیدی” مدیر عامل ایرالکو، “محمدرضا پورابراهیمی” رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از صادرکنندگان کشور برگزار شد.
در این مراسم، تندیس و لوح صادرکننده نمونه ملی سال ۹۹ توسط معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت به مدیرعامل ایرالکو اعطا شد.
فرایند انتخاب صادر کننده نمونه ملی سال با همکاری و هم اندیشی تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و راه اندازی سامانه اختصاصی برای ثبت نام صادرکنندگان نمونه از تیر ماه ۱۳۹۹ آغاز گردید که ۸۲۲ شرکت در ثبت نام اولیه واجد شرایط گردیده و پس از ارائه مدارک و مستندات لازم، ۳۸۰ شرکت به مرحله نهایی رسیدند.
در نهایت پس از بررسی‌های تخصصی در کارگروه‌های مشخص، ۵۶ شرکت شامل۳۹ شرکت در بخش صنعت و معدن ، ۱۰ شرکت در بخش کشاورزی و ۷ شرکت در بخش خدمات به عنوان صادر کننده نمونه ملی ایران در سال ۹۹ منتخب شدند که نام شرکت ایرالکو در بین منتخبین افتخار آفرین است.

صادرکنندگان روحیه قوی و مثبت خود را در شرایط سخت حفظ کنند


معاون اول رییس جمهور در مراسم روز ملی صادرات تاکید کرد: صادرکنندگان روحیه قوی و مثبت خود را در شرایط سخت حفظ کنند؛بخش خصوصی نیز باید جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا کند.
اسحاق جهانگیری با بیان این که صادرکنندگان کشور در شرایط تحریم، خود را به آب و آتش زدند تا ارز مورد نیاز دارو، کالا‌های اساسی و تجهیزات پزشکی تامین شود، گفت: این جفا است که درباره بخش خصوصی و صادرکنندگان در جامعه به گونه‌ای صحبت شود که گویی عده‌ای چپاول‌گر هستند.

بخش خصوصی عملکرد بهتری از دولت دارد


وی افزود: دولت باید تلاش کند کارها را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که بخش خصوصی عملکرد بهتری از دولت دارد و امیدواریم بتوانیم کارهای مهمی را در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی به اتاق بازرگانی و تشکل‌های مختلف واگذار کنیم.

بانک مرکزی می توانست اسکناس ارز را در بازار تزریق کند


وی افزود: مهمترین کاری که بانک مرکزی می‌توانست برای مهار نرخ ارز انجام دهد این بود که اسکناس ارز را در بازار تزریق کند. در سال‌های قبل، بانک مرکزی حداکثر روزی ۱۵۰ میلیون دلار در بازار تزریق می کرد اما در فروردین سال ۹۷ در شرایطی قرار گرفتیم که هنوز هم قصد ندارم بگویم چه میزان اسکناس ارز در بازار تزریق شد.
وی همچنین اذعان داشت: در پاییز سال ۹۹ نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل، اقتصاد کشور رشد مثبت داشته و در سه ماهه تابستان نیز رشد اقتصادی ۵٫۱ درصد مثبت بوده است که همه این دستاوردها نتیجه عملکرد صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور است.

حتما تحریم‌ها باید رفع شود/ گفتگو با طرف های خارجی را آغاز کنید

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حتما تحریم‌ها باید رفع شود و دولت این موضوع را وظیفه خود می‌داند، از اتاق‌های مشترک بازرگانی با کشورهای خارجی خواست از هم اکنون برای آینده آمادگی داشته باشند و گفتگوهای خود را با طرف‌های خارجی آغاز کنند.
وی ادامه داد: البته دولت تلاش‌هایی برای مقابله با تحریم انجام داده است و در سه سال اخیر در ستاد مقابله با تحریم، انواع روش‌ها و راهکارها مورد استفاده قرار گرفته تا تحریم‌ها را هم دور بزنیم و هم بی اثر کنیم که خوشبختانه در این زمینه دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده و لازم است در خصوص تجربه این ایام کتاب‌ها نوشته شود که چگونه توانستیم از این مقطع عبور کنیم.
وزیر صمت نیز در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد: ثبت بیش از ۱۰ میلیارد دلار پرونده در سامانه جامع تجارت پس از ابلاغیه‌های جدید صادراتی و تکمیل مصوبه ۱۷۷ ستاد اقتصادی دولت در دستور کار است.
علیرضا رزم حسینی افزود: صادرکنندگان متعهد، مجاهدان اقتصادی هستند و روز ملی صادرات بهانه‌ای برای مطرح شدن مسائل، فرصت‎ها و دغدغه‌های این بخش می‌باشد.
افزایش میانگین واردات روزانه تا ۳۸۰ هزار تن با اجرای مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت
وی با بیان برخی آمارها تصریح کرد: از زمان اجرای مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت در آبان ماه، در مقایسه با سال گذشته میانگین واردات روزانه از ۹۵ هزار تن به ۱۰۱ هزار تن و حتی تا ۳۸۰ هزار تن هم ارتقا یافته است که عمده این کالاها، کالاهای واسطه‌ای مواد اولیه و ضروری بوده است.

قیمت‌گذاری دستوری را نمی‎پسندم

وزیر صمت همچنین تصریح کرد: هیچ وقت قیمت‌گذاری دستوری را نمی‎پسندم و قیمت‌گذاری دستوری ارز هم نباید وجود داشته باشد. رزم حسینی در پایان گفت: در مدت زمان کوتاه باقی مانده با همراهی دولت، رئیس‌جمهور و دستگاه‎های اجرایی تمام تلاش خود را در زمینه تسهیل امور مرتبط با صنعت، معدن و تجارت؛ انجام خواهم داد‌.

فعالیت‌های بخش تجارت کشور در وزارت صمت بازنگری شد


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: اقدام خوبی که در دولت صورت گرفت این بود که فعالیت‌های بخش تجارت کشور در وزارت صمت بازنگری شد و وزارت صمت نگاه مجلس را در تصمیمات تجاری وارد کرد.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: تعیین تکلیف تعهدات ارزی با این هدف که حتی یک دلار از منابع ملی ارزی هم در خارج از کشور رسوب نشود و به کشور بازگردد، با رفع مشکل‎ها در این خصوص امکان پذیر است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز در مراسم روز ملی صادرات اعلام کرد: ایجاد آرامش بیشتر در حوزه تجارت خارجی با ابلاغ مصوبه تکمیلی ستاد اقتصادی دولت، ارزش افزوده بیشتر، معیار انتخاب کالای صادراتی است.
حمید زادبوم در این مراسم با اعلام رونمایی از پورتال جدید سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: از اینکه بعد از ۲۳ سال مراسم بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان نماینده بخش خصوصی برگزار می‌شود، بسیار امیدوارکننده است.
وی به همکاری و تعامل میان وزارت صمت و اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: در بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات، پرچم ۵۶ رزمنده در عرصه جنگ اقتصادی برافراشته می شود.

تسهیل روند رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان با ابلاغیه ستاد اقتصادی دولت

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، سیاست وزارت صمت را فراوانی کالا و تسهیل و رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان دانست و اضافه کرد: با ابلاغ مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت (مصوبه ۱۷۷) در آبان ماه، این روند نیز تسهیل شد.
رئیس اتاق بازرگانی نیز در مراسم روز ملی صادرات گفت: روز ملی صادرات، تبلور افتخارآفرینی جهادگران عرصه تجارت است. نقطه عطف تضمین معیشت مردم و عدالت اجتماعی و پشتیبانی واقعی از صادر‌کنندگان می باشد.

در شرایط کاملاً استثنایی و ویژه قرار داریم

غلامحسین شافعی افزود: در شرایط کاملاً استثنایی و ویژه قرار داریم که باید از دیوار سخت و ستبر تحریم ها عبور کنیم.

عناوین برگزیده