تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۵۵۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش نرخ سیمان در انتظار موافقت رئیس‌جمهور

می متالز - سیمان جزو صنایعی به‌شمار می‌رود که در چند سال گذشته و از سال ۱۳۹۳ نرخ رسمی برای آن اعلام نشده است.
افزایش نرخ سیمان در انتظار موافقت رئیس‌جمهور

به گزارش می متالز، البته در چند سال گذشته به‌دلیل رکود ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی و نبود تقاضا، عرضه بر تقاضا پیشی گرفته بود و سبب شده بود بازار کششی برای افزایش نرخ سیمان نداشته باشد و حتی برای جذب بیشتر مشتری، تولیدکنندگان با هم رقابت منفی داشتند.


به‌زودی افزایش نرخ خواهیم داشت

یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش نیافتن نرخ سیمان در چند سال گذشته، رکود بازار بوده است. در این‌باره دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: تنها مشکل ما در وضعیت کنونی، موضوع رکود بازار است زیرا در کل تقاضا پایین است.
عبدالرضا شیخان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا امسال دستوری برای افزایش قیمت‌ها در برنامه خود دارید، تصریح کرد: تاکنون افزایش قیمتی برای نرخ سیمان نداشته‌ایم اما در حال کار روی افزایش نرخ سیمان هستیم. قصد داریم قیمت‌های جدید را برای امسال اعلام کنیم و به زودی این کار انجام خواهد شد.
البته دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، درباره موضوع قیمت‌گذاری سیمان (که از سال ۱۳۹۳ در حال پیگیری است تا نرخ این محصول استراتژیک واقعی شود) چندی پیش عنوان کرده بود که از ۳ سال گذشته و پس از تصویب نرخ واقعی سیمان، ساخت‌وساز با رکود روبه‌رو شده و پس از آن سیمان مرتب با تخفیف نرخ ارائه می‌شود. از آن زمان به‌دنبال حذف تخفیف نرخ سیمان بودیم که در بهمن ۱۳۹۵ موفق به این کار شدیم.
شیخان در ادامه عنوان کرد: اما در زمستان همان سال به‌دلیل وضعیت بازار، برخی تولیدکنندگان اقدام به برگرداندن تخفیف در عرضه کالای خود کردند. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با اشاره به اینکه تاکنون نرخ سیمان هیچ افزایش قابل توجهی نداشته است، گفت: هنوز نرخ این محصول معدنی افزایش نیافته و آنچه رخ داد، عوض شدن نحوه محاسبه نرخ بود. موضوعی که به اشتباه افزایش نرخ تعبیر شد این بود که در شهریور ۱۳۹۵ خواستیم نرخ تحویل در مقصد را محاسبه کنیم و با توجه به نرخ سال ۱۳۹۳ موضوع کرایه حمل و ارزش‌افزوده هم به آن اضافه شد. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد روش قیمت‌گذاری عوض شده است و نرخ تحویل، در مقصد محاسبه می‌شود که به معنای افزایش نرخ نیست. در سال ۹۶ نیز با افزایش نرخ سیمان روبه‌رو نشدیم اما برای سال ۹۷ قصد افزایش قیمت‌ها را داریم.


ثبات چند ساله نرخ

با توجه به افزایش نیافتن نرخ سیمان در سال‌های گذشته، اعضای انجمن سیمان نیز متقاضی افزایش این بها هستند. به گفته عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، وزیر صنعت، معدن و تجارت با افزایش نرخ سیمان موافق است و قرار است تایید رئیس‌جمهوری را در این زمینه بگیرد.
مرتضی داداش عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، خبر از افزایش نرخ سیمان داد و گفت: در جلسه اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان شد که صنعت دو راه بیشتر ندارد؛ با توجه به اینکه درحال‌حاضر فروش حدود ۴۰ درصد تولید است، باید رقابت کرد و کارخانه‌ها براساس ۱۰۰ درصد ظرفیت کار کنند که در نتیجه آن فعالیت حدود ۴۰ درصد کارخانه‌های کشور باید متوقف شود یا تابع سهمیه‌بندی باشیم که براساس آن شرکت‌ها مجبور خواهند بود با ظرفیت ۶۰ درصدی کار کنند و در این صورت هزینه‌های ثابت، تغییر نمی‌کند. وزیر قول داد درباره افزایش نرخ سیمان با رئیس‌جمهوری صحبت کند. رقمی هم به انجمن اعلام شده است که با توجه به محرمانه بودن آن پس از تایید اعلام خواهد شد. امیدواریم تا اواسط تیر نظر موافق رئیس‌جمهوری اعلام شود. البته باید توجه کرد که درباره افزایش نرخ، انجمن اختیار دارد و چنین موضوعی در اختیار نهاد دولتی نیست اما به محض اینکه نهاد دولتی برخورد کند، کسی پای کار نمی‌ماند. بنابراین اکنون در حال بسترسازی هستیم تا برخوردی اتفاق نیفتد.


شکل‌گیری ۸ منطقه سیمانی در کشور

به گفته داداش، به منظور تبدیل رقابت منفی به رقابت مثبت و همکاری، پس از برگزاری جلسه‌های متعدد مقرر شد تا ۲یا ۳ماه آینده، در صنعت سیمان به عنوان صنعتی که مازاد عرضه دارد، براساس اصل سهمیه‌بندی و کنترل حوزه جغرافیایی، قیمت‌ها در سطح کشور با افزایش تولید کنترل شود. عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه خاطرنشان کرد: ۸ منطقه در کشور شکل گرفته و کارخانه‌های سیمان تحت سیاست این ۸ کارگروه هستند که متصل به انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمانند. خریدها باید به وسیله این ۸ منطقه انجام شود و دیگر نمی‌توان به طور مستقیم از شرکت‌ها خرید کرد.
وی ادامه داد: آیین‌نامه‌های راهگشا برای صنعت سیمان تنظیم شد؛ آیین نامه‌ثبت عنوان مدیریت متمرکز فروش یکی از آنهاست که همه شرکت‌ها باید آن را رعایت کنند. آیین‌نامه‌های دیگر، مکمل این آیین‌نامه هستند؛ آیین‌نامه بهبود و ارتقای ارتباط با عاملیت‌ها که ساماندهی عاملان بر اساس آن انجام می‌شود و هر یک از عاملان می‌توانند به کارخانه مراجعه کرده و سهمیه بگیرند. به موجب آن اطلاعات در دسترس انجمن خواهد بود. آیین‌نامه فروش و آیین‌نامه انضباطی، از دیگر آیین‌نامه‌های تدوین شده هستند.
به گفته این عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، دست کم در ۱۰ سال آینده هیچگاه در صنعت سیمان به میزان ظرفیت تولید، تقاضا وجود نخواهد داشت. به همین دلیل انجمن تصمیم به تدوین سیاستی مدون گرفت.

منبع: صمت
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!