تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۱۰
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۱۵۶۶۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس ارشد سابق شرکت BHP Billiton مطرح کرد:

لزوم تشکیل شرکت های مجزای اکتشافی در بخش معدن

می متالز - اسماعیل رامه کارشناس ارشد سابق شرکت BHP Billiton که به صورت آنلاین در کنفرانس معدن سخنرانی می کرد، با اشاره به سیاست گذاری های صورت گرفته بیان کرد: باید از اینکه یک مجموعه همه چیز را با هم دارا باشد پرهیز کرد. این سیاست غلطی است. یعنی فولاد خود بخش اکتشاف آهن، مس بخش اکتشاف مس را داشته باشد، اشتباه است.
لزوم تشکیل شرکت های مجزای اکتشافی در بخش معدن

به گزارش می متالز، وی ادامه داد: چنین تفکری باعث می شود، شرکت های کوچک اکتشافی که قرار بوده شکل بگیرند و تبدیل به شرکت های متوسط  شوند و کم کم پا بگیرند، از بین بروند.

رامه بیان کرد: در ایران، بخش های اکتشافی کوچک و متوسط خوبی نداریم و اگر هستند محدود بوده و بهتر است بگوییم نداریم. متاسفانه امروز هلدینگ ها می خواهند تمام حلقه های چرخه را یک جا داشته باشند. نمی دانم این تصور از کجا شکل گرفته که همه  کار را یک مجموعه باید انجام دهد؟

این کارشناس ارشد معدنی تصریح کرد: اساساً این سیاست مفهموم کار تیمی را از بین برده است و اجازه نداده بخش خصوصی و اکتشاف یک جا شکل بگیرد و به عنوان نیروی کمکی از آنها استفاده شود. کاری که امروز ریوتینتو انجام می دهد. یعنی شرکتی به این بزرگی خود بخش اکتشاف ندارد. این شرکت سیاست اکتشاف خود را تغییر داده و محدوده ها را از شرکت های کوچکتر می گیرد.

 رامه افزود: تا زمانی که اجازه ندهیم شرکت های کوچک اکتشافی شکل بگیرد، بخش اکتشاف سروسامان نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: همین مساله برای طراحی استخراج از معدن نیز وجود دارد، یعنی ما شرکت هایی که به صورت حرفه ای طراحی بلند مدت و کوتاه مدت انجام دهند را نداریم. علت این موضوع آن است که اجازه ندادیم شرکت ها رشد کرده و سپس به صورت گروهی و تیمی کار را شروع کنند و از آنها کمک بگیریم. متاسفانه مفهوم کار تیمی در ایران از بین رفته است.

رامه با بیان اینکه اکتشاف زمانی شکل می گیرد که تجهیزات اکتشافی مناسب در اختیار باشد، اظهار کرد: متاسفانه ما تجهیزات مناسبی برای حفاری در کشور نداریم. علت این موضوع هم آن است که به بخش حفاری نگاه مجزا نداشته ایم و هر شرکتی برای خود تجهیزات خریداری کرده است.

وی ادامه داد: در استرالیا، افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند به شدت به کار خود علاقه مند هستند. بنابراین شرکت های کوچک اکتشاف، طراحی، استخراج باید به صورت مجزا شکل بگیرند و سپس مجموعه های بزرگ بتوانند از آنها استفاده کنند. البته در این میان اتفاق دیگری رخ می دهد و ممکن است شرکت های بزرگ از این شرکت های اکتشافی کوچک دعوت به همکاری در زیر مجموعه خود کنند.

رامه با اشاره به شرکت های معدنی استرالیا، افزود: به عنوان مثال شرکت های بزرگ معدنی شرکت های آتشباری و حفاری را دعوت کرده اند اما در سیستم اجرایی کار دخالت نمی کنند.

وی در ادامه به موضوع استانداردسازی تاکید داشت و گفت: بحث استاندارد سازی نیز بطور گفتمانی در ایران مطرح می شود. حالا  که استاندارد جورک را در اختیار نداریم یک مجموعه ای باشد که بتواند چند صفحه گزارش درست از یک معدن اکتشافی تهیه کند که اطلاعات کافی در آن آمده باشد. به نظر بنده، یک گزارش اکتشافی اولیه اگر از 25 صفحه بیشتر شود، اضافه گویی است. استاندارد سازی را بزرگ نکنید، اینکه کار درست را انجام دهیم مهم است.

رامه تصریح کرد: بنده کمتر گزارش اکتشافی در ایران مطالعه کرده ام که استاندارد QQC در آن رعایت شده باشد. اگر به دنبال سرمایه گذاری در حوزه آهن هستیم باید بخش اکتشاف را فعال کنیم. ایران دارای ذخایر خوبی از این ماده معدنی است اما باید شرکت های اکتشافی مجزا و مستقل از فولاد و دولت ایجاد شوند.

وی اظهار کرد: شرکت ریوتینتو مدتی در ایران حضور داشت که بهتر است نگاهی به آن سال ها داشته باشیم.امروز اگر افراد خوبی در حوزه اکتشاف فعال هستند نتیجه همان سال هایی است که ریوتینتو در ایران حضور داشت. این افراد در آن سال ها کار علمی یاد گرفته اند. در این میان باید به موضوع نیروی انسانی نیز توجه ویژه داشت.

رامه در ادامه اضافه کرد: اگر می خواهیم در بخش سرمایه‌گذاری موفق شویم، پایه کار را باید درست کنیم. تیم های اکتشافی کشور ما کجا هستند و امکانات آن ها چه است؟ در استرالیا همه این شرایط مهیا است. با شرایط فعلی در ایران چگونه می شود یک نیرو متخصص را نگه داشت؟ با شرایط موجود در ایران، این مقدار سرمایه هم از بین می رود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده