تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۶۵۰
کد خبر: ۱۵۶۸۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تکنولوژی بی رقیب ذوب و روی بافق در تولید شمش روی

می متالز - مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق گفت: شرکت ذوب و روی بافق به دلیل تکنولوژی منحصر به فرد خود در تولید شمش روی به وسیله خاک سولفوره در کشور جایگاه ویژهای دارد.
تکنولوژی بی رقیب ذوب و روی بافق در تولید شمش روی

به گزارش می متالز، حبیب الله حاجی زاده اردکانی گفت: از آنجا که شرکت ذوب روی بافق تنها واحد دارنده تکنولوژی تولید با خاک سولفوره در ایران است و با توجه به تعدد معادن سولفوره و غنی بودن ذخایر، امکان جذب ماده معدنی را تسهیل ساخته و در راستای تأمین آن، بی رقیب می سازد.

وی افزود: با توجه به اینکه ماده معدنی سولفوره روی در کارخانه های فرآوری جوار معدن تبدیل به کنسانتره می شود و با عیار بالایی به کارخانه عرضه می شود، میزان تولید نسبت به حجم سرمایه گذاری و حجم دستگاه ها و تعداد پرسنل، عمدتاً بالاتر از کارخانه های تولید روی با ماده معدنی اکسیده است، تولید اسید سولفوریک به عنوان محصول جانبی، راندمان بالای کاری و هزینه های تولید پایین، از دیگر جاذبه های تولید روی در این روش است.

مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق تأکید کرد: شمش روی تولیدی نیز از کیفیت بالاتری برخوردار است. دلایل ذکر شده این امکان را به شرکت ذوب روی بافق می دهد تا سهم بیشتری را در بازار های داخلی و خارجی ایفا نماید.

حاجی زاده اردکانی توضیح داد: طی سالیان طولانی کارکرد شرکت، مقادیر زیادی از پسماند در کارخانه انباشته شده است که غیر از فلز روی محتوی، فلزات پر ارزش دیگری همچون سرب، نیکل، کادمیوم، نقره و… می باشد. متاسفانه به دلایل مختلف از جمله، کمبود وجه لازم برای سرمایه گذاری، تحریم ها و… اقدامی در جهت بازیافت این عناصر از منابع صورت نگرفته بود.

وی با اظهار امیدواری ادامه داد: اخیراً به همت کارشناسان و پرسنل و توجه مدیریت، اقدام برای بازیافت روی در حجم بالا از این منابع صورت گرفت، هم اکنون امکان استخراج روی با ظرفیت ۲۰ الی ۲۵  تن در روز و تبدیل آن به کنسانتره ۲۲-۲۰ درصد از این منابع فراهم شده است. در ادامه نیز طرح توسعه برای تولید کنسانتره سرب سولفوره از این منابع در دست اقدام است که فاز مطالعاتی و تحقیقاتی آن پایان یافته و نقشه های ساخت آن نیز در حال تکمیل بوده و اقدامات لازم جهت تأمین و تخصیص بودجه صورت پذیرفته است.

مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق در خصوص سازگاری تنوع مواد مصرفی با ساختار کارخانه توضیح داد: تنوع مواد اولیه مورد استفاده و این حقیقت که بسیاری از مشخصات این مواد با طراحی کارخانه سازگاری ندارد و در برخی موارد، کارخانه را با مشکلات فرآیندی مواجه می سازد. حل این مشکلات عموماً بر عهده واحد R&D  است تا با مطالعه، تحقیق، طراحی و انجام آزمایشات مختلف به روند  تولید کمک کنند.

حاجی زاده ادکانی با بیان لزوم رقابت برای بقا در بازار ادامه داد: برای بقا و ماندن در رقابت چاره ای جزء بهبود مستمر نیست، در این مسیر واحد R&D  نیز یکی از ارکان مهم بوده ضمن اینکه در توسعه کارخانه و تنوع بخشی به محصول نقش اساسی دارد و همین نقش است که  وجود فعالیت واحد R&D  را توجیه اقتصادی می کند.

وی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد به تشریح عملکرد شرکت در تأمین خوراک پرداخت و گفت: در شرایط فعلی که اقتصاد، تورم بالایی را تجربه می کند و دائم نوسان قیمت ها را داریم، تأمین خوراک و مواد اولیه به این روش ریسک کمتری در مقابل خرید قطعی دارد؛ زیرا همانطور که در دو سال گذشته با شدت بیشتر تجربه کردیم ممکن است نوسان بازار، نقدینگی و کالایی که سرمایه می باشد را به خطر بیاندازد. با این وجود باید دید با چه توانی در حال تولید و ادامه مسیر هستیم.

مدیرعامل شرکت ذوب و روی بافق با اشاره به شرایط مختلف تأمین مالی گفت: زمانی که نقدینگی محدود و منابع آن به راحتی در دسترس نیست یا بسیار سخت است و خود این نقدینگی ریسک بالایی دارد، چنانچه بخواهید تأمین کنید در بعضی موارد با ریسک بسیار بالای نقدینگی مواجه میشوید.

حاحی زاده اردکانی توضیح داد: علاوه بر هزینه های تأمین نقدینگی و خطر وجود خود پول نقد در مسیر تأمین و خرید کالا ریسک دارد و در بعضی مواقع تا بیایید این خرید را انجام دهید ارزش پول شما به جای ۱۰ تن کالا به نصف این مقدار یعنی به ۵ تن کالا تقلیل می یابد و این خودش بالاترین ریسک است.

وی در پایان بیان کرد: بنابراین برای ادامه دادن فعالیت به دلیل عدم نقدینگی مناسب، قبول شرایط منطقی و برد برد شایسته است که شرایطی بوجود آوریم تا بخش های تولیدی، بتوانند به تولید خود ادامه دهند و بخش معادن و صنایع معدنی هم در این زمینه همکاری لازم را داشته و انشاءالله در آینده خواهند داشت.

عناوین برگزیده