تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۱۵۷۳۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استراتژی حضور پررنگ‌تر «وخارزم» در بازار سرمایه/ آمادگی شرکت‌های زیرمجموعه برای پذیرش با افزایش سرمایه

می متالز - «وخارزم» به منظور حضور پررنگ‌تر در بازار سرمایه و مشارکت در سهام شرکت‌‌های بورسی و فرابورسی بخشی از افزایش سرمایه درخواست خود را به این برنامه اختصاص داده است تا تصویب آن، استراتژی توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و پتروشیمی محقق شود.
استراتژی حضور پررنگ‌تر «وخارزم» در بازار سرمایه/ آمادگی شرکت‌های زیرمجموعه برای پذیرش با افزایش سرمایه

استراتژی حضور پررنگ‌تر «وخارزم» در بازار سرمایه/ آمادگی شرکت‌های زیرمجموعه  برای پذیرش با افزایش سرمایه - بورس امروز

به گزارش می متالز، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی یکی از بزرگترین شرکت‌های حاضر در صنعت سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است که ارزش بازاری بالایی دارد. این شرکت که در صنایع مختلف بازار سرمایه به منظور کسب منفعت اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، اوراق بهادار و سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری می‌کند، در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ مالک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف بود.

شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به دلیل معاملات مکرر در هرسال از ارزش متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار هستند. شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی در طی دوره‌های مختلف به خریدوفروش سهام شرکت‌های تحت مالکیت پرداخته تا بازدهی انتظاری خود را کسب کند؛ لذا بهای تمام شده سبد دارایی این شرکت از آخرین افزایش سرمایه تاکنون تغییریافته است.

از دیگر مواردی که باید در خصوص این شرکت مورد توجه قرارداد، برنامه‌هایی است که هیات‌ مدیره شرکت‌های تحت مالکیت تصمیم به اجرای آن دارند که به افزایش سرمایه منتهی خواهد شد؛ لذا عملکرد این شرکت‌ها در کنار اقدامات سرمایه‌گذاری که «وخارزم» از سال‌های گذشته تاکنون انجام داده است، این شرکت را ملزم به ارائه درخواست افزایش سرمایه کرد.

«وخارزم» طی یک گزارش در ابتدای هفته گذشته منتشر کرده است که شامل درخواست افزایش سرمایه به‌ صورت یک گزارش توجیهی به همراه اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی بوده است. ازآنجاکه بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های «وخارزم» در ۵ سال گذشته ۱۱.۷ هزار میلیارد ریال تغییر یافته است، شرکت قصد دارد تا این افزایش را به‌وسیله تغییر سرمایه شرکت جبران کند.

۴ شرکت گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم، توسعه برق و انرژی سپهر، توسعه ساختمان خوارزمی و توسعه معادن صدر جهان به ترتیب در مالکیت ۹۹.۹۶ درصدی، ۸۹.۴۳ درصدی، ۵۵ درصدی و ۵۰ درصدی این شرکت می‌باشند که در خارج از بازار سرمایه به فعالیت مشغول هستند. این ۴ شرکت برنامه افزایش سرمایه داشته که تاکنون به مرحله اظهارنظر بازرس قانونی رسیده‌اند؛ لذا «وخارزم» مشارکت در این افزایش سرمایه‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های خود در گزارش توجیهی بیان کرده است.

باتوجه‌ به درصد مالکیت «وخارزم» در این ۴ شرکت، درصد مشارکت افزایش سرمایه نیز قابل‌ توجه می‌باشد که در مجموع حدود ۲۳.۸ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. از جمله موارد قابل‌ توجه در اهداف افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه می‌توان به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های تحت مالکیت، اصلاح ساختار مالی و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های در دست اشاره کرد.

لازم به ذکر است، هدف شرکت توسعه برق و انرژی سپهر در افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی با افزایش ۱۰۰ درصدی بوده است تا برای آمادگی پذیرش سهام در بازار سرمایه کسب کند؛ لذا این مشارکت «وخارزم» نه‌ تنها به‌منظور بهبود عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه بوده است، بلکه عاملی برای توسعه اقدامات و رشدهای آتی آن‌ها می‌باشد.

همچنین، «وخارزم» به‌ منظور حضور پررنگ‌تر در بازار سرمایه و مشارکت در سهام شرکت‌‌های بورسی و فرابورسی بخشی از این افزایش سرمایه را به این برنامه اختصاص داده است؛ لذا با تصویب این افزایش سرمایه «وخارزم»، استراتژی سرمایه‌گذاری آن برای توسعه سبد سهام خود از صنایع فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و پتروشیمی محقق خواهد شد. درصورتی‌که مجمع‌عمومی فوق‌العاده این افزایش سرمایه را بپذیرد و اقدام به برگزاری مجمع نماید، شاهد رشد روزافزون و اجرایی شدن برنامه‌های «وخارزم» خواهیم بود.

عناوین برگزیده