تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۴۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۱۵۷۴۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
علیرضابیگی:

نقش مافیا در تعطیلی یک طرح معدنی بزرگ/ نفلین‌سینیت سرمایه عظیمی که مغفول مانده است

می متالز - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: استحصال آلومینیوم از نفلین‌سینیت تکنولوژی جدیدی که مورد بی مهری مسوولان قرار گرفته است.
نقش مافیا در تعطیلی یک طرح معدنی بزرگ/ نفلین‌سینیت سرمایه عظیمی که مغفول مانده است

به گزارش می متالز، احمد علیرضابیگی با توجه به لزوم توسعه اقتصادی از طریق بهینه سازی معادن و انرژی به نقش نفلین‌سینیت سراب در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور اشاره و اظهار کرد: طرح نفلین‌سینیت سراب قابلیت آن را دارد که کشور را از واردات آلومینا بی‌نیاز کند.

وی افزود: واردات بوکسیت سبب شده صنایع دیگری که فرآوری کننده بوکسیت بودند شکل گرفتند در حالی که ماده اولیه این صنایع وارداتی و متعلق به کشورهای آفریقایی است.

وی افزود: استحصال آلومینیوم از نفلین‌سینیت تکنولوژی جدیدی است که چین و روسیه آن را تجربه کرده اند. این ماده ارزشمند به میزان فراوان در سراب وجود دارد اما متأسفانه همواره مورد بی مهری مسوولان قرار گرفته است و مافیا تمام توجهش این بوده که هیچگاه این صنعت پا نگیرد.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با تصریح اینکه تاکنون تلاش‌های بسیاری برای اینکه کارخانه نفلین‌سینیت سراب فعال شود صورت گرفته، گفت: وزارت صنایع و معادن همواره طبق محاسبات همواره داد و ستد های این کارخانه را غیر سود آور اعلام می کرد، اما باور ما این است که مافیا در این محاسبات اثرگذار است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: استحصال نفلین‌سینیت اکنون در روسیه و چین صورت می گیرد و انتظار مردم سراب این است که این مجموعه عظیم با امکانات بسیار ارزشمند که جزو صنایع استراتژیک کشور است، امکان استحصال و فرآوری داشته باشد.

وی با بیان اینکه واردکنندگان بوکسیت آلومینیوم هرمزگان را در کنار خلیج فارس ایجاد کردند، تأکید کرد: مواد اولیه این صنایع از آفریقا وارد و در هرمزگان فرآوری می شود که اکنون کشورهای آفریقایی هم منافع خود را در صادرات این مواد نمی بینند و از صادرات آن جلوگیری می کنند. این در حالی است که ما ثروت عظیمی در اختیار داریم، اما برای استحصال و فرآوری آن موانع مختلفی را مطرح می کنند.

علیرضابیگی تصریح کرد: مقرر شده بود تا شرکت چینی ان.اف.سی چین طرح نفلین‌سینیت را راه اندازی کند که تحریم‌ها مانع از انجام فعالیت آنها شد و آنان از تعهدات خود در این طرح سرباز زدند و و قرار داد را ترک کردند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بعد از خروج چینی‌ها از طرح اراده جدی برای استحصال آلومینیوم از نفلین سیت را شاهد نبودیم.

وی گفت: سرمایه گذاری خوبی در این طرح صورت گرفته و زیرساخت‌ها مانند آب، برق، دیوار کشی ها آماده است و بخشی از آن هم در دولت نهم و دهم فعال شد، اما ادامه پیدا نکرد.

منبع: یکتا پرس
عناوین برگزیده