تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۱۵۸۱۰۰
سرویس خبر : انرژی
رضا اردکانیان وزیر نیرو:

بدهکار معتبری هستیم

می متالز - وزیر نیرو گفت: اکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام‌شده و قیمت تکلیفی بنا به گزارش سازمان حسابرسی از دولت طلبکاریم و بدهکار معتبری هستیم.
بدهکار معتبری هستیم

وزیر نیرو گفت: اکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام‌شده و قیمت تکلیفی بنا به گزارش سازمان حسابرسی از دولت طلبکاریم و بدهکار معتبری هستیم.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی درباره لایحه جامع آب، بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران و تعیین قیمت برق در بورس گفت. به گفته اردکانیان لایحه جامع آب تا پایان دولت دوازدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. ویرایش اول تدوین لایحه جامع آب که پس از تصویب به قانون تبدیل و با مشارکت همه دستگاه‌ها، فعالان، دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی انجام‌شده که حداکثر تا یکی دو هفته آتی این ویرایش روی وب‌سایت گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: برای لایحه جامع آب فراخوانی نیز داده خواهد شد تا همه‌کسانی هم که در این مشارکت نبودند اگر نظرهایی دارند، ارائه کنند و در همین دولت این لایحه را به مجلس تقدیم می‌کنیم.

نکات مهم سخنرانی اردکانیان را بخوانید:

  • در حوزه بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران در دولت دوازدهم، ما با سازوکارهای قانونی که در قوانین بودجه سالیانه برای ما گذاشته‌اند، برای تهاترها و انواع مختلف، ۵۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان از بدهی‌های خود به تولیدکنندگان غیردولتی برق، پیمانکاران، مشاوران و تأمین‌کنندگان تجهیزات و همین‌طور بدهی‌های بانکی را تهاتر کردیم و به همین نسبت هم بدهی ایجاد شد، چراکه این صنعت در حال چرخش است و بدهی بلاوجه نداریم.
  • اکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت‌های تمام‌شده و قیمت تکلیفی بنا به گزارش سازمان حسابرسی از دولت طلبکاریم و بدهکار معتبری هستیم.
  • به‌ منظور صرفه‌جویی برق، حدود ۳۴۰ مگاوات از محل معابری که خاموشی آن‌ها ایجاد دردسر و ناامنی نمی‌کرد، وصول‌شده و این میزان وصول انرژی با خاموشی کامل یا کم کردن حجم چراغ‌ها به‌دست‌آمده است.
  • برای کشف قیمت برق در بورس برای مصرف و خریداری آن درصدد دریافت تصویب‌نامه‌ای از هیات دولت هستیم که به تصویب هیات‌ وزیران رسید، مصوبه آن‌هم پس از طی ترتیبات قانونی که باید موردبررسی قرار می‌گرفت صادر شد و اکنون واحدهای ۵ مگاوات به بالا در اولویت قرار دارند و بعد با ترتیباتی حتی به یک مگاوات به بالا هم تسری داده خواهد شد. امیدواری زیادی داریم که از این طریق علاوه بر ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، تولیدکننده وجه خود را زودتر دریافت می‌کند و مثل سابق، توانیر خریدار برق از تولیدکننده بخش خصوصی است.
  • توانیر فروشنده برق به متقاضی دیگر در بخش خصوصی نیست و منابع توانیر وارد سازوکار تبصره ۱۴ نمی‌شود که به این منابع دسترسی نداشته باشد. امسال در لایحه بودجه این مشکل با کمک نمایندگان مجلس رفع خواهد شد. این موضوع در شرف اجرایی شدن قرار دارد و امیدواریم هر چه زودتر رخ دهد.
  • سازمان برنامه‌وبودجه هم قول داده تا پایان امسال طرح آمایش سرزمین را ارائه می‌دهند اما ما از اسفند ۹۶ کار خود را شروع کردیم، طرح سازگاری با کم‌آبی استان‌ها با مشارکت ۵، ۶ وزارتخانه و سازمان مرکزی تدارک دیده‌شده است.
  • آمایش سرزمین برای ۱۲ استان تصویب‌شده و تا پایان دولت دوازدهم تمام استان‌های کشور طرح مصوب سازگاری با کم‌آبی خواهند داشت.
  • موفق شدیم با یک کار کارشناسی وسیع در طول یک سال گذشته و با همکاری نزدیک با سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب را یکی کرده و ساختار جدید آن را بر اساس مدیریت حوضه آبریز شکل دهیم.
  • پویش #هر هفته_الف_ب_ایران به‌صورت منظم اجرا شد و با طرح‌هایی که فردا یکشنبه در سی و نهمین هفته پویش در خراسان شمالی و کردستان با بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری افتتاح می‌شود، تعداد پروژه‌های پویش به ۲۲۰ پروژه می‌رسد که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای این‌ها هزینه شده است.
  • در تابستان ۱۴۰۰، تعداد شهرهایی که با تنش آبی مواجه خواهند شد به یک‌صد شهر کاهش می‌یابد،  در تابستان ۹۴، ۲۸۵ شهر کشور تا ۲۰ درصد کمبود آب داشتند که با احتساب شهرهایی با کمبودهایی کمتر از این میزان، درمجموع نزدیک به ۵۵۰ شهر که نیمی از شهرهای کشور را شامل می‌شوند، تحت تنش کم‌آبی بودند.
  • اصلی‌ترین مشکل اهواز نداشتن شبکه‌های جمع‌آوری آب سطحی است. وقتی‌که بارندگی‌های شدید کوتاه‌مدت رخ می‌دهد به دلیل نبود شبکه جمع‌آوری روان‌آب‌ها، به‌طور طبیعی بارش‌ها در مسیر فاضلاب وارد می‌شود و پس‌زدگی فاضلاب رخ‌داده و مردم به‌زحمت علی‌حده می‌افتند.
  • تصفیه‌خانه‌های متعددی در خوزستان در دستور کار قرار دارد. اخیراً موافقت‌نامه‌های خوبی بین بانک‌های کشور در شرف انعقاد است که از تسهیلات ماده ۵۶ هم استفاده کنیم. امیدواریم امسال خبرهای خوبی برای هم‌وطنان خوزستانی در این رابطه داشته باشیم.
  • برق خانگی فقط یک‌بار قطعی داشت، ممکن است به دلایل فنی قطعی داشته باشیم اما ازلحاظ تولید، ظرفیت نصب‌شده در کشور حدود ۸۴ هزار مگاوات است. در پیک تابستان اوج بار زیر ۶۰ هزار مگاوات بود، اوج بار زمستان در روز حدود ۴۰ هزار و در شب حدود ۳۸ هزار مگاوات است.
  • کشور هیچ مشکلی به لحاظ فنی برای تولید برق به‌ویژه در فصل سرما ندارد.
  • بخش صنعت همراهی خوبی در تابستان برای کاهش مصارف خود داشت و در مقابل، در بقیه روزهای سال انرژی بیشتری در اختیارشان است اما مشکلی که اکنون پیش‌آمده، ناشی از این است که سردی هوا و مصرف رو به رشد گاز در بخش خانگی یکی از دلایل است.
  • طبق گزارش‌ها، رشد مصرف گاز در بخش خانگی ۱۲ درصد و در تهران ۱۵ درصد است. گازی که برای همه نیروگاه‌ها عرضه می‌شود کمتر از یک‌هفتم گازی است که در بخش خانگی و تجاری استفاده می‌شود.
  • طبق گزارش استاندار تهران، از ۱۵ درصد افزایش مصرف در بخش خانگی شاید حدود ۲ درصد مصرف ناشی از انشعاب‌های جدید باشد.
عناوین برگزیده