تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۵۸۷۴۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد

توسعه نسل پنجم پوشش بومی سازی شده صفحات مسی قالب های ریخته گری مداوم در فولاد مبارکه

می متالز - رئیس تعمیرگاه ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه از مرحله تحقیق و پژوهش برای نسل پنجم بومی سازی پوشش های صفحات مسی قالب های ریخته گری مداوم در شرکت فولاد مبارکه خبر داد.
توسعه نسل پنجم پوشش بومی سازی شده صفحات مسی قالب های ریخته گری مداوم در فولاد مبارکه

روح الله بیراوند

به گزارش می متالز، روح الله بیرانوند  با اشاره به پروژه پوشش دهی صفحات مسی قالب های ریخته گری مداوم در شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: مذاب در ابتدای کار پس از خروج از پاتیل، جهت انجماد و تولید تختال، وارد قالب ریخته گری مداوم می شود.

وی افزود: قالب ریخته گری مداوم بالاترین و نخستین تجهیزماشین ریخته گری است که مذاب در ابتدای کار وارد این تجهیز می شود و انجماد و شکل اولیه محصول درون این تجهیز آغاز می شود و در ادامه ماشین ریخته گری، محصول انجماد کامل پیدا می کند و محصول نهایی تختال به دست می آید.

رئیس تعمیرگاه ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ضرورت استفاده از صفحات مسی  برای انتقال حرارت بین مذاب و آب خنک کاری موجود در پشت صفحات مسی گفت: از آنجا که در قالب انجماد آغاز شده و محصول از فاز مذاب به فاز جامد انتقال پیدا می کند نیاز به یک قطعه واسطه با انتقال حرارت بالا است و به همین دلیل در قالب ریخته گری مداوم، صفحات مسی به کار برده می شود و این صفحات مسی وظیفه انتقال حرارت بین مذاب و آب خنک کاری را برعهده دارند.

وی بیان داشت: چهار عدد صفحه مسی بزرگ به شکل مکعب مستطیل در کنار همدیگر قرار دارند که مذاب از بالا وارد این صفحات می شود، پس از انجماد دیواره تختال، از پایین قالب خارج می شود. در پشت این صفحات مسی، آب با دمای پایین در حال حرکت است و صفحات مسی وظیفه تبادل حرارت بین مذاب و آب خنک کاری را برعهده دارند.

«بیرانوند» با اشاره به اینکه صفحات مسی در عرض چند هفته دچار خراش و ترک خوردگی می شوند و نیاز به تعویض دارند، گفت: انعطاف پذیری بالای فلز مس در هنگام تولید ریخته گری، این صفحات را دچار آسیب های سطحی می کند که این آسیب های سطحی پس از تولید 15 تا 20هزار تن تولید تعویض می شوند.

 

مسیر بومی سازی پوشش های پاشش حرارتی 

وی افزود: امروزه در صنایع فولادی جهان برای افزایش عمر صفحات مسی، پوشش هایی را بر روی این صفحات اعمال می کنند که عمده این پوشش ها از نوع پوشش های پاشش حرارتی است.

رئیس تعمیرگاه ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه دردهه های گذشته تلاشهایی در راستای بومی سازی پوشش های صفحات مسی انجام شده بود، گفت: با اعمال تحریم صنایع فولادی، تلاشهایی در سال های 85 تا 88  برای بومی سازی این پوشش ها انجام شد که به دلایل فنی ناکام ماند و با تشدید تحریم ها در دهه نود در پروژه ای شرکت فولاد مبارکه درهمکاری با شرکت دانش بنیان پارس پلاسما پوشش تحقیقات گسترده ای در این خصوص انجام داد.

وی افزود: مطالعات گسترده بر روی بومی سازی پوشش های صفحات مسی قالب های ریخته گری مداوم در سال 94 به سرانجام رسید و بصورت موفقیت آمیز تست و بهره برداری شد، اما بنا به دلایلی این پروژه وارد فاز انبوه سازی نشد تا اینکه در سال 97 بنا به اضطرار نیاز شرکت فولاد مبارکه به این تکنولوژی، موانع موجود مرتفع شد و اولین نسل این پوشش ها در پاییز سال 98 در قالب یک  قرار داد وارد فاز بهره برداری شد.

«بیرانوند» با بیان اینکه اولین نسل پوشش های سرامیکی بر روی قالب های ریخته گری مداوم با ضخامت 120 تا 150 میکرون وارد فاز انبوه شد، گفت: نسل اول این پوششها با موانع کاربردی ناشناخته ای از جمله چسبندگی مذاب به پوشش مواجه شد که بلافاصله متخصصان تعمیرگاه ریخته گری مداوم فولاد مبارکه و شرکت پارس پلاسما پوشش، تحقیقات و بررسیهای گسترده ای را آغاز کرده و در نهایت با اصلاحات و رفع مشکل مذکور، نسل دوم پوشش ها را در آذرماه 98 توسعه داده و در نهایت تولید شد.

رئیس تعمیرگاه ریخته گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه این تکنولوژی به صورت یک قرارداد پویا و در حال توسعه دنبال می شود، در ادامه با بررسی صفحات استفاده شده در خط تولید و یافتن نقاط ضعف این پوششها، اقدام به حل مشکلات دیگری از این پوشش کرده و در نهایت در زمستان 99 نسل چهارم این پوششها توسعه یافته و تولید شد که به رکورد تولید 86 هزارتن تختال رسید و با نمونه های آلمانی و ژاپنی برابری کرد.

 

نسل پنجم پوشش های قالب ریخته گری مداوم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسل پنجم پوشش های قالب های ریخته گری مداوم در مرحله بررسی و تحقیق آزمایشگاهی است، تصریح کرد: با به کارگیری این پوشش ها علاوه بر دستیابی به یک فرایند تکنولوژیک در داخل کشور، از آنجایی که استفاده از این پوشش ها موجب کاهش مصرف صفحات مسی قالب های ریخته گری مداوم می شود، سالیانه از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور ممانعت به عمل آمده و در عوض موجب افزایش اشتغال داخلی شده و وابستگی صنعت فولاد کشور به خارج را کاهش داده است.

«بیرانوند» با تشکر و قدردانی از  کسانی که در طول  سالها از این پروژه حمایت کرده اند، گفت: امید است با اعمال این پوشش در  تمام خطوط ریخته گری مداوم کشور، مصرف صفحات مسی در صنعت فولاد کشور بیش از پیش کاهش یافته و مانع خروج منابع ارزی کشور شود.

عناوین برگزیده