تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۱۵۹۴۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحریم‌ناپذیری صنعت پتروشیمی شعار است

می متالز - وزیر نفت در پاسخ به اینکه آیا واقعا پتروشیمی، صنعتی تحریم ناپذیر است، گفت: تحریم ناپذیر بودن صنعت پتروشیمی تنها یک شعار است.
تحریم‌ناپذیری صنعت پتروشیمی شعار است

به گزارش می متالز، وزیر نفت در حاشیه مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در پاسخ سوال مبنی بر اینکه آیا با توجه به آینده نامعلوم سیاسی کشور، جهش چهارم صنعت پتروشیمی امکان پذیر است؟ گفت: جهش دوم و سوم پتروشیمی هم در دوران تحریم صورت گرفته است و جهش چهارم نیز در این دوره شروع میشود اما تولید آن به ۱۴۰۰ نمیرسد.

زنگنه تصریح کرد: سه مجتمع بزرگ در عسلویه برای تامین خوراک های ترکیبی که زنجیره نیاز های ترکیبی کشور را به همراه پلاستیک ها تامین و تکمیل کنند.

به گفته وزیر نفت ما به شرایط تحریم عادت کردیم و پتروشیمی ما با صادرات نیز منابع خود را تامین می‌کند.

زنگنه همچنین در پاسخ به اینکه آیا واقعا پتروشیمی، صنعتی تحریم ناپذیر است، گفت: تحریم ناپذیر بودن صنعت پتروشیمی تنها یک شعار است. پتروشیمی تحریم پذیر است اما با فداکاری و مجاهدت دست اندرکاران این صنعت، تحریم ها را دور زدیم.

وزیر نفت در ادامه افزود: آمریکایی ها از تحریم چیزی کم نگذاشتند اما با فداکاری و مجاهدت مدیران این صنعت ، تحریم ها تا به امروز دور زده شده است.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد دولت آینده طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن در ماه‌های پایانی این دولت آغاز شده از جمله طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را انجام دهد، گفت: این طرح‌ها مصوب دولت و منابعش تامین شده است، ما نمی‌توانیم با توجه به اینکه چند ماه از عمر دولت کنونی باقی مانده است کشور را تعطیل کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: ما تا آخرین روزی که مسئولیت داریم به وظیفه قانونی خود بدون هیچ کوتاهی و تنازلی عمل می‌کنیم، خطر واقعی این است که ما بگویم با توجه به اینکه ماه‌های پایانی دولت است، کاری انجام ندهیم، کارمان را با قدرت انجام می‌دهیم و ان‌شاء‌الله دولت‌های آینده هم کار را ادامه می‌دهند.

سال طلایی‌صنعت پتروشیمی

زنگنه همچنین در مراسم گشایش رسمی چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست، اظهار کرد: امسال طلایی‌ترین سال صنعت پتروشیمی به شمار می‌آید؛ بهره‌برداری رسمی از ۱۰ طرح پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون یکی از نقاط روشن و امیدبخش در دوره سخت تحریم است.

وی افزود: ظرفیت نهایی تولید محصولات پتروشیمی ایران با تکمیل جهش دوم این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۲، ۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و در آمد حاصل از آن ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

به گفته وزیر نفت: در جهش سوم ۳۷ طرح در مرحله اجرایی است که بعضی از این طرح‌ها تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.

زنگنه اظهار کرد: طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی در چهار زنجیره طراحی شده‌اند و با اجرای این طرح‌ها، خوراک متنوعی برای توسعه صنایع پایین‌دست در دسترس قرار می‌گیرد و بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته متمرکز است.

عناوین برگزیده