تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۴:۰۸
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۱۵۹۵۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیان کرد:

شرکت های معدنی با مازاد نقدینگی مواجه هستند

می متالز - ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در هفتمین کنفرانس استیل پرایس، اظهار کرد: شرکت های بزرگ معدنی نقدینگی خوبی برای توسعه ملی در اختیار دارند.
شرکت های معدنی با مازاد نقدینگی مواجه هستند

به گزارش می متالز، تقی زاده با اشاره به اینکه باید روش برداشت از معادن تغییر کند، بیان کرد: خوشبختانه شرکت ما امسال بیش از 20 درصد در کنسانتره افزایش تولید داشته است این در حالی است که محدودیت هایی در برق و گاز داشتیم، در سایر حوزه ها نیز یا از برنامه جلو هستیم یا در حد برنامه تولید پیش می رود.

وی ادامه داد: به نظر بنده برای جهش تولید نیازمند تامین زیرساخت ها هستیم. زیرساخت ها موضوعی مهم برای توسعه شرکت چادرملو یا حتی توسعه بخش معدن کشور است.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیان کرد: بزرگترین مشکل ما در بخش معدن بحث اکتشاف است. مشکل اکتشاف در دو قسمت تجهیزات و بروکراسی اداری است. در حوزه تجهیزات شرکت چادرملو با همکاری شرکت سرمایه گذاری امید اقدام به تاسیس یک شرکت کرده است. این شرکت تجهیزات بسیار خوبی را خریداری کرده و هرچقدر هم لازم باشد برای حفاری های عمیق این کار را ادامه خواهیم داد. البته بخش اصلی مشکلات بروکراسی اداری است. قوانین و مقرراتی وجود دارد که اکتشافات را در کشور سخت می کند.

تقی زاده تصریح کرد: درباره موضوع بروکراسی جلساتی با وزیر صمت داشته ایم و یکی از تصمیملت خوب اتخاذ شده آن بود تا پروانه اکتشاف افرادی که اقدامی انجام نداده اند ابطال شود. در واقع کسی که تخصص و تمکن مالی ندارد نباید وارد بخش معدن شود. این اتفاق منجر به حبس ذخایر کشور می شود.

وی ادامه داد: این تصمیم بسیار خوب است اما مشروط بر اینکه وزارت صمت این موضوع را با تمام قدرت اجرا کند.

تقی زاده اضافه کرد: متاسفانه برای کار به سراغ هر قسمتی که می رویم توسط فردی به ثبت رسیده است در حالی که نزدیک به 20 سال است اقدامی بر روی آن منطقه انجام نداده است. این تصمیم بسیار به جا بود.

وی تصریح کرد: ما شرکتی معدنی و فولادی هستیم و دوستان می گویند سقف تولید 55 میلیون تن پر شده است، نهایت توسعه ما در آهن اسفنجی و گندله است. در نتیجه وقتی اکتشاف انجام می دهیم به آهن دست پیدا نمی کنیم. اولویت شرکت های ما سرمایه گذاری در بخش معدن و شرکت های صنایع معدنی است که لزوما آهنی نخواهند بود.

مدیرعامل شرکت چادرملو اضافه کرد: ما امروز از سوخت ارزانی استفاده می کنیم اما اقتصاد ما چندان کششی در این باره نداشته و ظرف چند سال آینده سوخت به قیمت واقعی خود برمی گردد. این موضوع در بازار ارز قابل مشاهده است. ما باید روش برداشت از معادن بزرگ را تغییر دهیم.

به گفته وی، 40 سال قبل معدن سرچشمه بزرگترین معدن کشور بود. ما با روش های جدید می توانیم در معادن بزرگ شاهد صرف جویی 60 تا 70 درصدی هزینه ها باشیم. درنتیجه باید به سمت معادن جدید رفته و در معادن موجود روش های بهره برداری را تغییر دهیم تا اگر سوخت گران شد با مشکل همراه نشویم. این در حالی است که زمزمه هایی از قطع یارانه گاز فولادی ها به گوش می رسد. تردید نداشته باشیم که اقتصاد ملی تحمل پرداخت این میزان یارانه را نخواهد داشت.

تقی زاده بیان کرد: باید شیوه های برداشت را تغییر دهیم تا اگر روزی این یارانه ها حذف شد غافلگیر نشویم. باید این روش ها را همین امروز بکار بگیریم زیرا 2 سال دیگر دیر خواهد بود.

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه شرکت های بزرگ معدنی منابع مالی بسیار خوبی دارند، افزود: شرکت های معدنی بسیار سودده هستند و در بخش آهن به طور تقریبی توسعه متوقف شده و با مازاد نقدینگی مواجه هستیم. این در حالی است که راه توسعه ملی بودجه های دولتی نیست. دولت ها در آینده پولی برای ایجاد طرح های توسعه نخواهند داشت.

تقی زاده بیان کرد: این شرکت ها هستند که باید در زمینه های مختلف وارد سرمایه گذاری شوند. خوشبختانه در این باره حرکت خوبی انجام شده است. همانطور که مقام معظم رهبری و ریاست جمهور از موضوع انتقال آب به فلات مرکزی حمایت داشتند، خط انتقال یک بدون سرمایه گذاری دولت و با سرمایه گذاری سه شرکت بزرگ گل گهر، چادرملو و مس انجام گرفت و تا پایان سال آب به استان یزد می رسد.

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع بحث دیگری در دستور کار قرار گرفت و آن استفاده از منابع  مالی شرکت های بزرگ برای احداث زیرساخت ها است. خط انتقال 2 نیز که از بندرعباس به مشهد می رسد نیز از منابع مالی شرکت ها انجام می شود.

تقی زاده با اشاره به امکانات شرکت های بزرگ گفت: شرکت های بزرگ دارای 2 امکانات هستند یکی سود خوب و دیگری اعتباری که در سیستم بانک ها داریم. شرکتی که یک ریال بدهی بانکی ندارد به راحتی می تواند در پروژه های خود از تسهیلات بانکی استفاده کند. نباید این ظرفیت ها مغفول بماند.

وی بیان کرد: حضور شرکت های بزرگ در طرح انتقال آب الگویی قابل تکرار در پروژه های دیگر است که در قالب کنسرسیوم ها می تواند انجام شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار کرد: ایمیدرو و انجمن فولاد می توانند خیلی خوب عمل کنند زیرا هر کدام از ما موازی کاری انجام می دهیم اما تبادل اطلاعات می تواند به بسیاری از مسائل کمک کند.

وی در پایان کرد: در چادرملو پهنه های قوی ای را در اختیار گرفته ایم که نتایج آن به زودی اعلام می شود. همچنین پروژه مگامدول آهن اسفنجی و در زمینه فروآلیاژ ها سرمایه گذاری کرده ایم. همچنین گندله شماره 2 در دست احداث است. در دی 19 نیز اقداماتی در دست انجام است. تنها خواسته ما آن است که دولت مشکلات را از میان بردارد. متاسفانه بروکراسی های بسیار در مسیر کار را سخت می کند. امروز مشکل پول نیست بلکه مشکل عدم تسهیل اخذ مجوزها است که باید با کمک دولت حل شود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده