تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی شرکت های فلزی بورس:

عملکرد نماد ذوب در بورس در سال 99

می متالز - بررسی روند عرضه‌های ذوب آهن در بورس کالا نشان می‌دهد این شرکت تا دهه اول بهمن ماه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات نوردی در بورس کالا عرضه کرده که ۱۲ درصد بیشتر از آن چیزی است که مدنظر سیاست گذاران و وزارت صمت بوده و این شرکت برخلاف سایر نوردکاران، از برنامه عرضه‌ها جلو است
عملکرد نماد ذوب در بورس در سال 99

به گزارش می متالز، نماد ذوب آهن یکی از معروف ترین و البته پربازده ترین نمادهای بورس ایران است که به دلیل متصل بودن به ساختار یکپارچه سایر نمادهای معدنی و فلزی در بازار امروز به عنوان یک نماد شاخص ساز یاد می شود.این سهم در سال جاری افتخارات زیادی از جنبه های مختلف مالی و زیرساختی به خود اختصاص داده که جای تحسین دارد و این موضوع بهانه ای بود که با نگاهی بنیادی به عملکرد سالیانه این شرکت بپردازیم.

 

مبلغ فروش شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان طی 8 ماه ابتدایی امسال

یکی از اساسی ترین مولفه های بنیادی هر سهم میزان و مبلغ فروش هر سهم در بورس تهران است. مبلغ فروش شرکت سهامی ذوب آهن  اصفهان طی 8 ماه ابتدایی سال 1399 حدود 11،394 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (6،798 میلیارد تومان) از رشد حدود 68% برخوردار بوده است.همچنین فروش این شرکت در آبان ماه امسال حدود 1،978 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته (799 میلیارد تومان) از رشد 148% برخوردار بوده است. این میزان شاید در کمتر از ده نماد در بورس ایران اتفاق افتاده باشد که این موضوع نشان می دهد این شرکت مادر تخصصی از نظر سودآوری و ارزندگی در مسیر بلوغ قرار گرفته است.

ممکن است این شائبه به وجود آید که رشد نماد ذوب به واسطه ی فروش حقوقی ها در سقف و بعضا رقم های حباب دار بوده است.لذا برای تحلیل بهتر باید به داده های سال قبل بپردازیم و عملکرد این شرکت را در سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم. شرکت سهامی ذوب آهن  اصفهان در سال 98 حدود 10،859 میلیارد تومان فروش داشته است. شرکت  ذوب آهن اصفهان در سال 98 حدود 10،859 میلیارد تومان فروش داشته است.

مبلغ فروش این شرکت در مهر ماه امسال حدود 1،855میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (825 میلیارد تومان) از رشد حدود 125% برخوردار بوده است. پس چیزی که از گزارش های آماری استدلال می شود این است که حباب بورس تاثیر بسیار کمی در روند سودآوری این نماد فلزی داشته و گزارش های منتشر شده و اطلاعات حیاتی این سهم از ارزندگی در سامانه ی کدال سبب جذابیت بالای این سهم شده است.

 

بررسی روند عرضه‌های ذوب آهن در بورس کالا

بررسی روند عرضه‌های ذوب آهن در بورس کالا نشان می‌دهد این شرکت تا دهه اول بهمن ماه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات نوردی در بورس کالا عرضه کرده که ۱۲ درصد بیشتر از آن چیزی است که مدنظر سیاست گذاران و وزارت صمت بوده و این شرکت برخلاف سایر نوردکاران، از برنامه عرضه‌ها جلو است. پس می توان ادعا کرد حجم بالایی از تولیدات این شرکت در بورس به فروش رسیده و شفافیت نماد ذوب در بورس بالاتر از سهم های همتراز خود یعنی فولاد است و این موضوع به رشد کل بازار بورس نیز کمک کرده است. در همین راستا شرکت ذوب آهن از سازمان بورس اوراق بهادار مورد تقدیر واقع شده است.

 

ارزیابی شاخص TTM نماد ذوب

اگر به ارزیابی شاخص TTM سهم ذوب می بپردازیم نیز اتفاقات مثبتی را در نماد ذوب می توان رصد کرد. شاخص TTM معیار بسیار قابل قبولی در تحلیل های بنیادی یک سهم محسوب می شود. بر اساس منطق این شاخص، سهمی ارزش ورود و سرمایه گذاری را دارد که در آخرین گزارش از عملکرد سود و زیان شرکت حداقل در دوماه گذشته روند شرکت رویکردی مثبت را طی کرده باشد و سود ماهانه به میزان حداقل ده درصد از ماه قبل بیشتر باشد. شاید در نگاه اول کمتر سهمی این شرایط را دارا باشد. اما با بررسی دقیق تر سهم ها در بازه های سه ماهه مشاهده می شود که اکثر سهم هایی که طیف های تکرارشونده ای از سودهای ماهانه هستند برای ورود گزینه های خوبی هستند.

 

سهم ذوب در سه ماهه گذشته

در خصوص سهم ذوب در سه ماهه گذشته با توجه به گزارش های منتشر شده از صورت های مالی این شرکت مرداد ماه در پیک سودآوری بوده اما در دو ماه آبان و آذر ماه روند شاخص TTL  نزولی بوده لذا از نظر تکنیکالی شاخص در شرایط ارزندگی نیست و این موضوع با توضیحاتی که در خصوص فصلی بودن درآمدهای ذوب آهن همخواهی دارد. به عبارتی دیگر روند سودآوری شرکت ذوب عاملی است که تصمیم ها برای ورود به سهامداری این سهم را با چالش رو به رو می کند.

 

برنامه ابلاغی ذوب آهن برای سال جاری

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه ابلاغی به ذوب آهن برای سال جاری، عرضه ۱۱۰ هزار تن محصولات نوردی به صورت ماهانه بود و این میزان عرضه اگرچه حجم قابل توجهی بود، اما این شرکت در راستای هماهنگی با سیاست‌های دولت و وزارت صمت، خود را مکلف به اجرای برنامه فوق دانسته و همانطور که گفته شد، ۱۲درصد بیشتر از چیزی که برایش در نظر گرفته شده، عرضه داشته است. این موضوع نشان می دهد که شرکت ذوب آهن مایل به توزیع رانت در معاملات مچینگ نیست و به شفافیت بازار کمک شایانی کرده است.

 

ذوب آهن بزرگترین شرکت تولید کننده مقاطع طویل کشور

در حالی ذوب آهن به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده مقاطع طویل کشور عمل به تعهدات را به عنوان امری الزام آور برای خود دانسته و در راستای آن گام برداشته که برخی نوردکاران از این امر سر باز زده و شانه خالی کرده اند. فروش این شرکت در 7 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد حدود 57% برخوردار بوده است

شرکت ذوب آهن اصفهان در سال 98 حدود 10،859 میلیارد تومان فروش داشته است .مبلغ فروش این شرکت طی 6 ماه ابتدائی امسال حدود 7،561 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (5،174 میلیارد تومان) حدوداً 46 درصد رشد داشته است .

 

بررسی عملکرد ۱۹ واحد تولیدی بزرگ در بخش معدن وصنایع معدنی

بررسی عملکرد ۱۹ واحد تولیدی بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی در دوره هشت ماهه امسال گویای تولید ۱۸ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۲۶۶ تن آهن اسفنجی است که نسبت به دوره مشابه پارسال رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد آمار ۱۹ مجموعه بزرگ کشور شامل فولاد مبارکه، سفید دشت، سبا، هرمزگان، کاوه جنوب، غدیر، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، خوزستان، خراسان، ذوب آهن، میانه، سبزوار، شادگان، صبافولاد، نی ریز، ارفع، گلگهر، چادرملویزد، بافت نشان می دهد که در آبان ماه امسال این واحد ها ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۱۹۷ تن آهن اسفنجی تولید کردند که در مقایسه با ماه مشابه پارسال ۱۳ درصد رشد را ثبت کردند

اگر شیوه نامه فولادی تداوم پیدا می کرد و یا اگر در آینده چیزی شبیه آن اجرا شود، طی چند ماه کل زنجیره فولاد از بالا تا پایین متوقف خواهد شد، این در حالیست که در کشور ارزی وجود ندارد و تولیدکنندگان نیاز دارند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

 

نخستین قرارداد ریل صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان به کشور افغانستان

در کل هویت وجودی بورس با قیمت گذاری در تناقض صددرصدی است و با قیمت گذاری در بورس، رانت ایجاد می شود، همچنین باید توجه داشت که در دنیا قیمت در بورس وجود ندارد و بورس، بازار عرضه و تقاضا است. ذوب آهن سالانه نزدیک ۴۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارد که آن را باید از طریق صادرات تامین کند، در حالیکه این شیوه نامه به نوعی موجب قفل شدن این کارخانه و دیگر فولادی های کشور شده بود

نخستین قرارداد ریل صادراتی شرکت ذوب آهن اصفهان به کشور افغانستان به مبلغ 4،332،000 دلار هفته ی گذشته منعقد گردید. این موضوع ارز آوری قابل توجهی برای این شرکت به همراه خواهد داشت و گزارشات سود و زیان این شرکت را در پایان سال تحول خواهد کرد.لذا از نظر بینادی می توان برای این سهم در سال آتی چشم انداز بسیار روشنی را در نظر گرفت.

عناوین برگزیده