تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۰۲۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نتیجه دو مجمع سالانه و فوق العاده "ذوب" مشخص شد/ برنامه افزایش سرمایه

‌می‌متالز - مجمع سالانه شرکت ذوب آهن برگزار شد و طی آن صورت‌های مالی سال گذشته و اصلاح اساسنامه به تصویب سهامداران رسید.

به گزارش می‌متالز، مجمع سالانه شرکت ذوب آهن امروز با حضور ۷۳.۳ درصدی سهامداران در محل کارخانه برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره برای سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت‌های مالی تصویب و با توجه به اینکه "ذوب" سود انباشته‌ای نداشت، تقسیم سودی بین سهامداران صورت نگرفت.

همچنین در مجمع فوق العاده، مواد ۲، ۱۴، ۱۸، ۲۸ و ۵۶ اساسنامه شامل ارائه خدمات نمونه برداری، آزمون و تولید مواد مراجع آزمایشگاهی، انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، رعایت روش ابلاغ شده توسط سازمان بورس از جمله الزام استفاده از فرآیند‌های الکترونیکی، پرداخت کامل سود صاحبان سهام حداکثر ظرف مدت چهار ماه پس از برگزاری مجمع، برگزاری مجمع عادی درصورتی که اعضای هیات مدیره کمتر از حد نصاب مقرر و عضو علی البدل تعیین نشده یا وجود نداشته باشد بلافاصله برای تکمیل اعضای هیات مدیره، اصلاح شد.

اهم اقدامات سال گذشته از زبان مدیرعامل

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته اعلام کرد: سال گذشته بالغ بر ۱.۵ میلیون تن محصولات نورد شده، ۲.۶ میلیون تن شمش فولادی، ۲.۹ میلیون تن چدن مذاب و ۱.۳ میلیون تن کک مرطوب تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با افت ۰.۶ و رشد ۷، ۵ و ۴ درصدی روبرو شد. ظرفیت اسمی تولید چدن بالغ بر ۳.۶ میلیون تن است که امید می‌رود با اقدامات اصلاحی به این ظرفیت برسد.

همچنین تولید محصولات نهایی شامل ۸۸۴.۵، ۴۷۰.۶، ۱۶۸.۱، ۹۶۴.۳، ۱۵ و ۱۸.۱ هزار تن تیرآهن، میلگرد، کلاف، شمش کالایی، ریل و سایر محصولات بود که به ترتیب با رشد ۳۵.۱، ۱۸.۶، ۶.۷، ۳۸.۳، ۰.۶ و ۰.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل همراه شد. سهم فروش ذوب آهن از فروش تیرآهن و میلگرد در بازار داخلی ۶۹.۶ و ۴.۵ درصد و سهم از صادرات شمش، تیرآهن و میلگرد به ترتیب بالغ بر ۱۵.۴۵، ۵۰ و ۴.۷ درصد بود. میزان خرید و مصرف زغالسنگ وارداتی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۶۳ هزار تن بود که سال گذشته به ۴۴۲ هزار تن رسید. مصرف برق از شبکه سراسری از ۵۷۹ به ۵۱۴ هزار مگاوات و تولید برق داخل مجموعه از یک میلیون و ۷ به یک میلیون و ۶۵ هزار مگاوات رسید.

در سنوات گذشته اقدامات مناسبی برای تولید ریل کلید زده شد. باتوجه به اهمیت توسعه صنعت ریلی، ذوب آهن انحصاری‌ترین شرکت در غرب آسیا و ایران بشمار می‌رود که با تدابیر دولت ۱۰۰ هزار تن تحویل راه آهن شد و با انعقاد قرارداد ۶۶.۵ هزار تنی با شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل بالغ بر ۴۱.۹ هزار تن تحویل شده و قرارداد با مترو مشهد، تهران و اصفهان در دستور کار است.

در چشم انداز سال جاری، قرارداد با شرکت زیرساخت، ریل گذاری ۵۸۰ کیلومتری چابهار زاهدان، ۱۲۰ کیلومتری رشت کاسپین، ۱۵۰ کیلومتری همدان سنندج و ۲۹۷ کیلومتری میانه تبریز نیز دیده شده است. قرارگاه خاتم الانبیا تاکنون ۲۱.۷ هزار تن ریل از ذوب خریداری کرده و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۰۰ هزار تن برسد.

برنامه صادرات به ۸ بازار جدید

انواع محصولات فولادی به ۲۵ کشور از جمله غنا، عراق، آذربایجان، تایلند، عمان بالغ بر ۱.۲۴ میلیون تن و با ارزش دلاری بیش از ۶۴۳ میلیون دلار صادر شد. برنامه صادرات به ۸ بازار جدید از جمله بلغارستان، سوریه، ارمنستان و ... در دستور کار است.

طی سال گذشته مصوبه ستاد تسهیل برای کاهش نرخ گاز به دلیل مصرف در روش تولید کوره بلند به عنوان خوراک اخذ و بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت تمام شده گاز کمتر محاسبه شد. اما در سال جاری با افزایش نرخ گاز از اول تیر ماه و در صورت ابلاغ، قیمت گاز مصرفی ناتراز می‌شود.

چالش‌های عمده سال جاری

از چالش‌های عمده سال جاری می‌توان به تداوم خشکسالی و کمبود برق، افزایش شدید قیمت‌های یوتیلیتی، سرمایه در گردش منفی، کمبود زغالسنگ و مواد آهن دار، محدودیت‌های بازار‌های جهانی و شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت اشاره کرد.

شرکت برای تولید ۳.۶ میلیون تن چدن مذاب به ۵.۷ میلیون تن سنگ دانه درشت و ریز دانه، ۱.۷ میلیون تن زغال و ۶۸۰ تن کک نیاز دارد. بر این اساس در مزایده معدن ققنوس سنگان برای برداشت یک میلیون تن در سال برنده شد که افزایش این سهم پایدار در حال پیگیری است.

موانع پیش روی تولید

از موانع پیش روی تولید در سال جاری نیز می‌توان به افرایش مداوم قیمت نهاده‌های تولید، کاهش قیمت جهانی فولاد، عدم وجود توازن در منافع و سود زنجیره تولید فولاد، کنترل دستوری قیمت محصولات، افزایش شدید قیمت قطعات و ماشین آلات مورد نیاز خط تولید، ورود معدنی‌ها به چرخه تولید فولاد، تبدیل سنگ آهن عیار درشت دانه به کنسانتره ذکر کرد.

علل انحراف عملکرد در سال ۱۴۰۱

علل انحراف عملکرد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شامل ۵.۷ هزار میلیارد تومان ناشی از افزایش قیمت فروش و ۴.۴ هزار میلیارد تومان ناشی افزایش مقدار فروش، انحراف نامساعد مواد شامل ۱.۸۵ هزار میلیارد تومان اثر مساعد کاهش مصرف و ۱۰.۲ هزار میلیارد تومان اثر نامساعد افزایش قیمت که عمده آن اثر افزایش در قیمت زغال و کک بود، انحراف نامساعد ۳.۵ هزار میلیارد تومانی دستمزد، انحراف نامساعد سربار شامل ۰.۸ هزار میلیارد تومان افزایش تعمیرات و قطعات مصرفی و ۰.۴ هزار میلیارد تومان منابع انحراف نامساعد هزینه‌های اداری و فروش و سایر عملیاتی شامل ۰.۴ هزار میلیارد تومان افزایش سایر هزینه‌های عملیاتی و ... می‌شود.

برنامه‌های تحولی از جمله افزایش سرمایه از محل صرف سهام

از برنامه‌های تحولی هم بازمهندسی استراتژی‌های روش و توسعه بازار، اصلاح ساختار مالی از جمله برنامه افزایش سرمایه از محل صرف سهام و استفاده از ابزار‌های نوین مالی، تامین پایدار مواد اولیه، اتمام پروژه توسعه طرح اکسیژن و LF۱ و LF۳، احداث پروژه باطری ۲، توسعه سبد محصولات ارزش افزوده، مولدسازی دارایی‌های راکد و منجمد، سرمایه گذاری در پروژه‌های تامین پایدار یوتیلیتی و پساب شهری و خط انتقال آب خلیج فارس در دستور کار است.

چشم انداز سال جاری

در چشم انداز سال جاری تولید محصولات نهایی به میزان ۲.۷۳ میلیون تن، تولید چدن مذاب به میزان ۳ میلیون تن، استخراج سنگ آهم از معدن ققنوس به میزان یک میلیون تن، پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی فروش صادراتی از ۱۹.۴ به ۲۵.۳ هزار میلیارد تومان، پیش بینی افزایش ۴۴ درصدی فروش داخلی از ۲۵.۷ به ۳۷.۲ هزار میلیارد تومان، تداوم بازارسازی در بازار‌های خارجی و ... دیده شده است؛ بنابراین گزارش، سازمان تامین اجتماعی با ۵۵.۹ درصد و شرکت پویش بازرگان ذوب اهن با ۱۷.۲ درصد سهم در ترکیب سهامداری این شرکت ۷ هزار میلیارد تومانی حاضر در بورس حضور دارند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده