تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۱۵۹۶۷۴
سرویس خبر : انرژی
وزیر نیرو:

نباید نگران تحریم‌ها بود

می متالز - وزیرنیرو مبنی بر این که با توجه به آینده نامعلوم سیاسی در جهان آیا تحریم‌ها در صنعت آب و برق‌تاثیر گذار خواهد بود یا خیر گفت: بنده به ثروتی به نام منابع انسانی اعتقادی سخت دارم و گمان می کنم تحریم ها حتی در شرایط نامعلوم آینده نیز نباید ما را نگران کند و این در حالی است که تحریم کنندگان از ایجاد فضای روانی در این زمینه هیچ نتیجه ای نگرفتند.
نباید نگران تحریم‌ها بود

به گزارش می متالز، رضا اردکانیان وزیر نیرو پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار ما اظهار کرد: ما همگی تردیدی نداریم که یک جنگ اقتصادی بر علیه ما راه انداخته شد و بر همین اساس دیدیم که رفتارهای مخرب شخصی مانند دونالد ترامپ نتوانست ما را در صنعت آب و برق متوقف کند و شر او از سر جهان نیز کم شد.

اردکانیان افزود: توانایی ما در حوزه منابع انسانی در صنعت آب و برق قابل توجه هست که بتوانیم به کشورهای منطقه نیز چنین خدماتی را صادر کنیم.

این مقام ارشد وزارت نیرو اضافه کرد: بخش قابل توجهی از اعمال تحریم‌ها، عملیات روانی تحریم کنندگان بر روی مردم ما بوده که نتیجه‌ای از آن گرفته نشد.

اردکانیان وزیر نیرو در این نشست خبری با ارائه گزارشی از فعالیت‌های وزارت نیرو در حدفاصل نیمه سال ۱۳۹۲ تا بهمن ماه ۱۳۹۹ گفت: ما معتقدیم وزارت نیرو یک نهاد خدماتی است و ما باید طرح‌ها و پروژه‌ها را به گونه‌ای پیش ببریم که گروه و دولت بعدی هم بتواند برپایه همین ریل‌گذاری‌ها مسیر توسعه حوزه نیرو را ادامه دهد.

وزیر نیرو در خصوص اقدامات مهم صنعت آب و برق در نیمه سال ۹۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۹۶ گفت: در بخش ساخت وسازها، بهره برداری از ۵۰ سد ملی هر دو ماه یک سد به بهره برداری رسیده است،احداث ۳۳۴ / ۶ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی، افتتاح ۷۸ تصفیه خانه فاضلاب شهری که بر اساس آن هر ۳۴ روز یک تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: افتتاح ۴۴ تصفیه خانه آب شهری که برپایه آن هر دوماه یک تصفیه خانه آب به بهره برداری رسیده است.

اردکانیان اضافه کرد: ایجاد و راه اندازی ۱۷۳۳۸ مگاوات ظرفیت تولید برق (حرارتی ،آبی، خورشیدی و بادی) نیز محقق شده که بر اساس آن هر سال ۲۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شده است) نیز اجرایی شده است. همچنین آبرسانی بهداشتی و پایدار به ۱۲۴۴۸ روستا با جمعیت ۸.۴میلیون نفر هر هفته ۳۲ روستا به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده اند.

وزیر نیرو افزود: برق‌رسانی به ۲۹۶۵ روستا در کل کشور که بر اساس آن هر ماه ۳۳ روستا برقرسانی شده است نیز از دیگر اقدامات‌مهم صنعت آب و برق است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امروزبا توجه به منابع سرشار گاز در کشور در مسیر صحیحی حرکت شده و سهم ۸۰ درصدی از تولید برق بر عهده این انرژی قرار گرفته است.

وزیربا بیان اینکه ایران در استفاده از سوخت گاز در ردیف چهارم بعد از آمریکا، روسیه و ژاپن قرار دارد، خاطرنشان کرد: در جهان بر اساس آخرین آمار در ۳۵ سال گذشته سهم نیروگاه های هسته ای از سه به ۱۰ درصد رسیده، گاز از ۱۲ به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده و زغال سنگ بدون تغییر بر رقم ۳۸ درصد مانده است.

وی با بیان اینکه سهم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر غیر برق آبی از ۰.۶ درصد به ۹ درصد رسیده و تاکید کرد: ایران در بخش تجدیدپذیرهای غیر برق آبی پیش از سال ۵۷ صفر بوده و در ابتدای دولت یازدهم ۱۶۸ مگاوات ثبت شده و درمدت چهار سال ۱۷۰ مگاوات به این میزان افزوده شد.

اردکانیان با بیان اینکه ۵۳۵ مگاوات در دولت دوازدهم تاکنون به تولید برق افزوده شده، اضافه کرد : انتظار می رود تا پایان دولت به رقم تولید ۷۰۰ مگاوات برسد که مجموع آن ۸۷۰ مگاوات با احتساب بخش های دیگر خواهد شد.

وی گفت: نوسان های نرخ ارز برکند شدن افزایش تولید برق اثرگذار بوده و در این شرایط روش های دیگری را در پیش گرفتیم و با صدور دستور العمل به سرمایه گذاران اجازه داده شد تا از تاسیسات ایجاد شده در کشور برای انتقال استفاده کنند و قرارداد برق را با کشورهای همسایه امضا کنند.

وزیر نیرو ضمن تاکید براینکه نباید منابع تجدید پذیر فراموش شود، خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار مگاوات تولید بالقوه برق بادی داریم که به عنوان نمونه منبعی در مرز ایران و افغانستان قرار دارد که مقرر شده با کار مشترکی تبدیل به وضعیت بالفعل شود و تا پایان سال جلسه هماهنگی آن با این دو کشور و جمهوری فدرال آلمان برگزار می شود.

به گفته وی، آلمان به دلیل توان سرمایه گذاری بر این پروژه و دانش کافی در این بخش حضور خواهد داشت.

اردکانیان با اشاره به خاموشی ها در مدتی قبل، تصریح کرد: چنانچه مصرف گاز اصلاح نشود هر فصل سرد رقم قابل توجهی از گاز صرف مصرف خانگی شود و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اما اکنون در شرایط عادی قرار داریم.

اردکانیان افزود: پرداختن به موضوع خاموشی ها و مصرف نباید از دستور کار خارج شود، زیرا هفت برابر بیشتر از مصرف گاز صنایع صرف مصارف خانگی می شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه گاز منبع پایداری نیست، خاطرنشان کرد: تداوم رشد مصرف گاز امکان دارد ایران تبدیل به وارد کننده شود به همین دلیل برای اصلاح مصرف باید تلاش لازم به عمل آید.

به گفته وی، ظرفیت تولید برق آبی ها در آغاز ۱۰ هزار مگاوات بود که تا پایان دولت دو هزار ۱۷۵ مگاوات اضافه می شود و به دوازده هزار و ۱۸۱مگاوات خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به تغییر اقلیم شدید در کشور، خاطرنشان کرد: باید آمادگی خشکسالی یا ترسالی را داشته باشیم که پیش شرط آن همکاری و پیوستگی داخل و خارج دولت است.

وی افزود: در شرایط فعلی به گونه ای است که در تابستان با ظرفیت سازی هایی انجام شده مشکلی نخواهیم داشت و در صورت سیلاب شدید نیز لایروبی و مهندسی رودخانه ها انجام شده تا مشکل سال های پیش رخ ندهد.

اردکانیان با اشاره به بارش ۸۹ میلیمتری باران در سال جاری ،خاطرنشان کرد: این ارقام نشان دهنده کاهش ۴۱ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته است، اما حجم آب موجود مخازن به دلیل پیش بینی مناسب و برنامه ریزی در این جهت دو درصد کاهش ذخیره داشتند.

وی با اشاره به خطی نبودن ارتباط بارش و روان آب، تصریح کرد: انتظار می رود تا پایان سال بارش بیشتری را مشاهده کنیم، اما آمادگی داریم تا در صورت کمبود آب در تابستان، شرایط به گونه ای مدیریت شود تا مشکلی نداشته باشیم، ضمن اینکه نیاز به کمک مردم وجود دارد، اما وضعیت قابل کنترل خواهیم داشت.

وزیر نیرو با بیان اینکه به زودی پرونده جدید تصفیه خانه های فاضلاب روستایی باز می شود، خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۵۱ درصد فاضلاب های شهری تصفیه خانه احداث شده و این رقم برای روستاها یک درصد بوده که به دلیل مشکلات منابع مالی به سرانجام نمی رسید.

وی افزود: ابتدای دولت یازدهم تعداد تصفیه خانه های فاضلاب شهری ۱۶۸ واحد بود که ۳۹ درصد جمعیت بالغ بر ۲۱ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می داد و اکنون این رقم به۲۴۸ واحد رسیده و می تواند به ۵۳ درصد جمعیت شهری حدود ۴۴ میلیون نفر خدمت رسانی کند.

اردکانیان گفت: بزرگترین تصفیه خانه تهران با نام فیروز بهرام تا پایان امسال برای جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری و پوشش پنج منطقه شهرداری افتتاح می شود.

وی اضافه کرد:پیش بینی شده تا پایان فعالیت دولت برنامه در سه سر فصل ساخت و ساز، ساز و کار و ریل گذاری تدوین و تا آخرین روز در این زمینه ها به فعالیت خود و خدمات رسانی به مردم ادامه خواهیم داد.

عناوین برگزیده