تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۱۵۹۹۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جنجالی تازه در روند قیمت‌گذاری سیمان

می متالز - چند هفته‌ای است که نرخ سیمان در بازار با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. بسیاری از فعالان بازار اعتقاد دارند این رشد نرخ به دلیل قطع مکرر برق واحدهای تولیدکننده سیمان و به دنبال آن کمبود تولید و عرضه این محصول در بازار ایجاد شده است.
جنجالی تازه در روند قیمت‌گذاری سیمان

به گزارش می متالز، اما برخی فعالان صنعت ساخت‌وساز ضمن اعتراض به این گرانی و تاثیر آن بر نرخ مسکن این رشد را درنتیجه سودجویی سیمانی‌ها عنوان کرده‌اند.

 

خروج از مدار تولید با بهانه واهی

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تاکید کرد: کارخانه‌های تولید سیمان به بهانه‌های واهی، از مدار تولید خارج شده‌اند. برخی از این واحدها نیز اقدام به صادرات سیمان به کشورهای دیگر کرده‌اند. این مسئله، زمینه افزایش نرخ سیمان در بازار را فراهم کرده است. بدین ترتیب نرخ هر پاکت سیمان در بازار به ۴۰ هزار تومان افزایش داشته است. وی افزود: موضوع رشد غیر‌قابل‌قبول سیمان نه‌تنها از طرف دولت، بلکه از سوی مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری نمی‌شود. درواقع با یکی از عجیب‌ترین شرایطی روبه‌رو هستیم که طی ۱۰ سال گذشته با آن روبه‌رو شده‌ایم.

پورحاجت بیان کرد: کارخانه‌های سیمان توان تولید سیمان را دارند اما تولیدات خود را متوقف کرده‌اند. وی افزود: در چنین شرایطی صنعت ساخت‌وساز در کشور در شرایط بسیار بحرانی قرار می‌گیرد؛ اما کسی به این موضوع توجه نمی‌کند که خرید مسکن برای جوانان ایرانی به یک رویای دست‌نیافتنی تبدیل خواهد شد. ادعاهای یاد‌شده از سوی فعالان صنعت ساختمان‌سازی با واکنش تولیدکنندگان سیمانی روبه‌رو شد.


جوسازی برای رشد قیمت

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن تایید خبر رشد نرخ قابل‌توجه سیمان در بازار گفت: با قطع برق واحدهای تولیدی و به‌دنبال محدودیت عرضه این محصول ساختمانی در بازار، فروشندگان سیمان، نرخ فروش محصولات قبلی خود را به‌شدت افزایش داده‌اند. شیخان در ادامه تاکید کرد: با این وجود، هیاهو پیرامون عرضه نشدن سیمان و طرح افزایش قیمت، با واقعیت همخوانی ندارد و تکذیب می‌شود. این رشد نرخ در سایه قطع برق و تامین نشدن سوخت مورد نیاز این واحدها ایجاد شده است.

شیخان در ادامه گفت: اغلب واحدهای سیمانی طی چند هفته اخیر با چالش قطعی برق روبه‌رو شده‌اند. قطعی برق واحدهای سیمانی همچنان ادامه دارد اما درحال‌حاضر روزانه برق محدودی برای گرمایش و فعالیت برخی دستگاه‌ها و تجهیزات به این واحدها اختصاص می‌یابد. وی افزود: قطع ناگهانی برق آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به ماشین‌آلات واحدهای سیمانی وارد می‌کند. به‌ویژه کوره‌ها از این روند قطعی و نوسان آسیب‌های جدی را متحمل می‌شوند و حتی با ریزش آجرهای نسوز کوره به ‌دلیل شوک‌های حرارتی مواجه خواهیم شد؛ کما اینکه واحدهای سیمانی تحت‌تاثیر شرایط موجود تاکنون نیز خسارت‌های قابل‌توجهی را متحمل شده‌اند. شیخان گفت: درحال‌حاضر برخی واحدها فقط معادل ۳۰ درصد نیاز خود برق دریافت و از آن برای راه‌اندازی آسیاب استفاده می‌کنند تا بدین ‌ترتیب بتوانند نیاز بازار را به این محصول ساختمانی پرمصرف تامین کنند. هرچند از ظرفیت تولید این واحدها به‌شدت کاسته شده و شاهد کمبود سیمان در بازار هستیم. سیمان از محصولات پرمصرف در صنعت ساخت‌وساز به‌شمار می‌رود؛ بنابراین کمبود آن باید جدی گرفته شود.

 

قیمت درب کارخانه ثابت است

وی افزود: نرخ هر پاکت سیمان درب کارخانه ۱۵۵۰۰ تومان است که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده نرخ آن به ۱۶۸۰۰ تومان می‌رسد. انتقال این سیمان از کارخانه تا محل فروش متحمل کرایه حمل است. هزینه حمل‌ونقل نیز در طول ماه‌های گذشته حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به تمام هزینه‌های یادشده باید سود فروشنده مصالح ساختمانی که برابر ۱۲ تا ۱۵ درصد است را هم افزود. هزینه‌های جانبی دیگری مانند تخلیه و بارگیری و... نیز وجود دارد. درنهایت نرخ واقعی هر کیسه سیمان برای مصرف‌کننده نهایی حدود ۲۴۰۰۰ تومان برآورد می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: علاوه‌بر چالش در تامین برق واحدهای سیمانی، این واحدها طی چند ماه اخیر در تامین سوخت مورد نیاز خود نیز با مشکل روبه‌رو شدند. گاز صنایع سیمان از ۲۳ آذر قطع و تا جایگزین شدن مازوت، فرآیند طولانی شد و واحدهای سیمانی از موجودی کلینکر خود استفاده کردند.

همین چالش‌ها موجب شده تولید و توزیع سیمان از برنامه عقب باشد. وی گفت: درحال‌حاضر نیز تحویل مازوت مورد نیاز این واحدها با دشواری انجام می‌شود. در ابتدای قطع گاز، مازوت با نرخ به مراتب بالاتری در مقایسه با نرخ گاز در اختیار واحدهای سیمانی قرار گرفت. این روند با اعتراض فعالان صنعت سیمان روبه‌رو شد.هیات دولت ۱۴ دی ماه مصوب کرد مازوت باید با نرخ گاز در اختیار صنایع قرار بگیرد. اما وزارت نفت از آن تاریخ هیچ اقدامی برای اجرایی کردن این مصوبه انجام نداده است. بدین ‌ترتیب سیمانی‌ها در تامین سوخت خود با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند.شیخان در ادامه تاکید کرد: بدون تردید چنانچه شوک‌های قطع گاز و برق واحدهای سیمانی به سرعت برطرف نشود، نمی‌توان انتظار داشت که تولید و توزیع سیمان به روال عادی بازگردد.


سخن پایانی

طی چند هفته اخیر شاهد رشد قابل توجه نرخ سیمان در بازار بودیم؛ رشدی که مطابق انتظار با واکنش تند فعالان صنعت ساخت‌وساز روبه‌رو شد و باید منتظر تاثیر آن بر نرخ مسکن باشیم. با این وجود فعالان صنعت سیمان تاکید دارند که این رشد نرخ درنتیجه اقدامات دولت مبنی‌بر قطع برق واحدهای سیمانی و تامین نشدن سوخت مورد نیاز این واحدها ایجاد شده است. درواقع فعالان صنعت سیمان محصولات تولیدی خود را درب کارخانه با نرخ مصوب تحویل می‌دهند. در چنین شرایطی سود این رشد قابل توجه قیمتی تنها به جیب دلالان می‌رود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده